04 مهر 1403
3

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه تشدید درگیری‌ها در اوکراین و نوار غزه نتیجه اقدامات آمریکاست، گفت: دخالت غرب در مسائل افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، بالکان، اوکراین، قفقاز، آسیای مرکزی و دریای چین، تنها باعث افزایش وخامت اوضاع در این مناطق شده است.

لاوروف: آمریکا تنها به تشدید مناقشات در جهان دامن می‌زند
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که تشدید وخامت اوضاع در اوکراین و نوار غزه نتیجه اقدامات مقامات آمریکایی است. 

او در آستانه سفر به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «تاس»، گفت: «هر کجا که غرب به عنوان اصلی‌ترین "حل‌ و فصل کننده اوضاع" وارد عمل می‌شود، ببخشید برای بکار بردن این اصطلاح، ولی واقعیت این است که بحران به وجود می‌آید و اوضاع بدتر می‌شود: نتیجه اقدامات آنها صدها هزار قربانی، ویرانی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی برجای می‌گذارد. در تمام مدت فعالیت من در عرصه بین‌المللی، حتی یک مورد وجود نداشته که دخالت غرب در مسئله‌ای به نتیجه مثبتی منجر شده باشد. اکنون نیز شاهد همین وضعیت در اوکراین و درگیری‌های فلسطین و اسرائیل هستیم.»

لاوروف تأکید کرد که کشورهای غربی در تلاشند تا جهان را تحت سلطه خود درآورند و بر چشم‌انداز توسعه تمام مناطق تأثیر بگذارند. به همین دلیل حدود 10 سال پیش اصطلاح "نظم جهانی مبتنی بر قوانین آمریکا" و متحدانش پدیدار شد. او اضافه کرد: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بارها به این مسئله اشاره و تأکید کرده که هیچ‌گاه این قوانین به صورت مکتوب در نیامده و به هیچ‌کس نشان داده نشده‌اند. این قوانین به این معناست که هرگاه آمریکا بخواهد در افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، بالکان، اوکراین، قفقاز شمالی و جنوبی، آسیای مرکزی، دریای چین جنوبی، یا تنگه تایوان اقدامی انجام دهد، برای همه دستورالعملی تهیه شده و از همه می‌خواهد فقط آن را اجرا کنند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد که اقدامات غرب با حقوق بین‌الملل همخوانی ندارد و در درگیری‌هایی که مقامات آمریکایی دخالت داشته‌اند، هرگز اصل برابری تمام کشورها که یکی از اصول مرکزی منشور سازمان ملل است، رعایت نشده است. او افزود: «آن‌ها در همه جا تلاش کرده‌اند به عنوان هژمون و سلطه‌گر عمل کنند، و چه پنهان، مانند فیلی در مغازه چینی‌ها به رفتار خود ادامه داده‌اند.  آنها 20 سال در افغانستان بودند و اعلام کردند که هدفشان مبارزه با تروریسم است. پس از 20 سال فرار کردند و تروریست‌ها در آنجا بسیار بیشتر شدند. در عراق نیز یک کشور عادی و باثبات را از بین بردند، چه رسد به سرنوشت کشوری مانند لیبی.»

لاوروف به عنوان نمونه‌ای از عدم رعایت منشور سازمان ملل به کوزوو اشاره کرد که در سال 2008 بدون هیچ‌گونه رفراندومی اعلام استقلال کرد و یادآور شد که غرب «دادگاه بین‌المللی سازمان ملل را وادار کرد تا حکمی صادر کند که بیان می‌کند اعلام استقلال بخشی از یک کشور نیازی به تأیید مقامات مرکزی ندارد»، با این حال، در سال 2014 پس از برگزاری همه‌پرسی در شبه جزیره کریمه، «اعلام شد که این حق تعیین سرنوشت نیست، بلکه نقض تمامیت ارضی اوکراین است».

انتقاد از سکوت سازمان ملل درباره حمله به منطقه کورسک با سلاح‌های غربی

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه، ابراز تعجب کرد که چرا حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه با استفاده از سلاح‌های غربی در سازمان ملل مورد بحث قرار نمی‌گیرد، با وجود اینکه این حملات علیه غیرنظامیان صورت می‌گیرد. وی گفت: «اکنون که حمله به منطقه کورسک توسط گروه‌های تروریستی با استفاده از تسلیحات مدرن غربی در حال انجام است. در آنجا هر روز مناطق مسکونی، خانه‌های مردم و تأسیسات غیرنظامی بمباران می‌شوند. ولی من تاکنون صدای هیچیک از مقامات سازمان ملل که مسئول حقوق بشر هستند، از جمله شخص دبیرکل را نشنیده‌ام.»

او تأکید کرد که این حملات حتی غیرنظامیانی را که در تلاش برای فرار به مناطق امن‌تر هستند، هدف قرار می‌دهند.

روسیه قطعاً در درگیری اوکراین پیروز خواهد شد

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور در درگیری که توسط غرب و با دستان اوکراینی‌ها به راه انداخته شده، پیروز خواهد شد. او گفت: «پیروزی لازم است. آن‌ها زبان دیگری را نمی‌فهمند. این پیروزی محقق خواهد شد و ما هیچ شکی در این باره نداریم.»

به گفته لاوروف، برای بازگشت به اصول سازمان ملل، غرب باید بپذیرد که در این درگیری که «هم علیه روسیه و هم علیه حقوق بین‌الملل» به راه افتاده است، شکست خواهد خورد. او همچنین اضافه کرد: «نیازی به نوشتن دوباره نیست، فقط باید منشور سازمان ملل را همان‌طور که سال‌ها پیش تصویب شده، اجرا کرد.»

هواپیمای سرگئی لاوروف بامداد امروز، چهارشنبه، در فرودگاه نیویورک به زمین نشست. این پرواز مسیر مسکو تا نیویورک را در 12 ساعت طی کرد. برنامه دیدارهای وزیر خارجه روسیه در هفته سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل بسیار فشرده و نوعی «ماراتن دیپلماتیک» خواهد بود. برای سرگئی لاوروف حدود سی دیدار دوجانبه برنامه‌ریزی شده است.

فلسطین، موضوع اصلی مذاکرات لاوروف در ریاض
لاوروف: برخی به پایان درگیری‌ها در خاورمیانه علاقه ندارند
لاوروف: آمریکا در انفجار خطوط لوله «نورد استریم» دست داشت

انتهای پیام/ 

منبع:

https://hirna.ir