03 مهر 1403
1

اقتصادنیوز: قیمت طلا طی امروز به یک رکورد قیمتی جدید رسید و این فلز گران‌بها در مسیر ثبت بهترین سال خود پس از 2010 قرار گرفته است.

طلای جهانی همچنان در اوج/ فتح قله‌ها یکی پس از دیگری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بانک‌های اصلی جهان انتظار دارند روند قیمتی طلا که با رکوردشکنی‌های پیاپی همراه است، در سال 2025 نیز ادامه پیدا کند. علت این پیش‌بینی به ادامه سرمایه‌های ورودی قابل توجه به صندوق‌های قابل معامله طلا (ETF) و انتظارات از کاهش‌های بیشتر نرخ‌های بهره از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان از جمله فدرال رزرو برمی‌گردد.

به نوشته رویترز، تحلیل‌گران جی‌پی مورگان در یادداشتی در روز دوشنبه اعلام کردند: «تقاضای فیزیکی قوی از سوی چین و بانک‌های مرکزی از قیمت طلا در دو سال گذشته حمایت کرده، اما سرمایه‌گذاران و به‌ویژه صندوق‌های قابل معامله‌ی فلز زرد، همچنان کلید افزایش پایدار قیمت در چرخه کاهش آتی فدرال رزرو هستند.»

طلای بدون بهره در سال جاری میلادی توانسته 570 دلار در هر اونس یا دست‌کم 27 درصد به ارزش خود اضافه کند؛ اتفاقی که باعث شده فلز زرد در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد سالانه خود بعد از سال 2010 قرار بگیرد و خود را به عنوان یکی از برترین دارایی‌های 2024 از نظر عملکرد معرفی کند.

خبر مرتبط
رکوردشکنی تاریخی صندوق های طلا در سایه صعود قیمت اونس
رکوردشکنی تاریخی صندوق های طلا در سایه صعود قیمت اونس

اقتصادنیوز: امروز ورود پول حقیقی به بازار سهام و حق تقدم افزایش یافت و صندوق‌های طلا رکورد تازه‌ای را ثبت کردند.

طلا طی امروز سه‌شنبه (3 مهر) نیز به یک رکورد قیمتی جدید دست پیدا کرد و به سطح 2650 دلار در هر اونس رسید. این فلز گران‌بها در سال 2024 به دفعات رکوردهای قیمتی جدید ثبت کرده است.

تحلیلگران UBS در یادداشتی در ماه گذشته گفتند: «علی‌رغم رسیدن به اوج‌های متعدد در سال جاری و عملکرد بهتر از شاخص‌های اصلی سهام، ما معتقدیم طلا فضای بیشتری برای عملکرد مطلوب در 6 تا 12 ماه آینده دارد که یکی از علت‌های اصلی آن به احیای جریان‌های ورودی بزرگ به صندوق‌های قابل معامله طلا مربوط می‌شود که از آوریل 2022 وضعیت جالبی نداشتند و اکنون یک روند مثبت را در پیش گرفته‌اند.

فدرال رزرو در هفته گذشته روند کاهش نرخ بهره را آغاز کرد و نرخ‌ها را به میزان نیم درصد کاهش داد و یک کاهش مشابه دیگر را تا پایان سال و کاهش 1 درصدی در سال 2025 را پیش‌بینی کرده است.

در زمانی که نرخ‌های بهره در سطح پایین قرار دارند و تنش‌های ژئوپولیتیکی در جریان است، فلز زرد به گزینه‌ سرمایه‌گذاری مورد ترجیح تبدیل می‌شود.

کارشناسان همچنین اعلام کرده‌اند انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در آمریکا نیز می‌تواند قیمت‌های طلا را افزایش دهد، چراکه نوسان بالقوه بازار ممکن است باعث شود سرمایه‌گذاران به سوی طلا که یک دارایی امن است، هجوم ببرند.

 


https://hirna.ir