03 مهر 1403
7

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه مردم فلسطین حق مشروع دفاع از خود را دارند، گفت: از اینجا یکبار دیگر به برادران فلسطینی که از وطنشان دفاع می کنند از صمیم قلبم سلام می کنم.

اردوغان: ملت فلسطین حق دفاع مشروع از خود را دارد
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنانی با اشاره به وضعیت غزه گفت: در غزه بیش از 350 روز است که قتل عام در جریان است و بیش از 41 هزار فلسطینی که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند جان خود را از دست داده اند. بیش از 100 هزار انسان مجروح شدند و بیش از یکصد خبرنگار کشته شدند و بیش از 210 پرسنل سازمان ملل نیز جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: در نتیجه حمله اسرائیل، غزه به بزرگترین قبرستان دنیا تبدیل شده که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند. در غزه نه تنها انسانها بلکه نظام سازمان ملل و انسانیت در حال از بین رفتن است.

رئیس جمهور ترکیه با طرح این سوال که آیا در غزه کودکان حق حیات و زندگی ندارند، گفت: ای شورای امنیت برای توقف این ظلم و وحشیگری منتظر چه هستید؟ ای کسانیکه به اسرائیل بی حد و حصر کمک می کنید، این وضعیت را کجا خواهید کشید؟

اردوغان فاجعه فلسطین را بزرگترین نماد فروپاشی اخلاقی در دنیا خواند و افزود: مقامات اسرائیلی به دنبال اشغال گام به گام خاک فلسطین هستند.

وی با بیان اینکه مردم فلسطین حق مشروع دفاع از خود را دارند، اظهار داشت: از اینجا یکبار دیگر به برادران فلسطینی که از وطنشان دفاع می کنند از صمیم قلبم سلام می کنم.

رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از کسانیکه از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند، گفت: آنها مثلاًٌ از آتش بس حمایت می کنند اما در پس پرده به اسرائیل سلاح می دهند. حماس بارها اعلام کرده که آماده آتش بس است اما اسرائیل با کشتن خبیثانه طرف مذاکره کننده نشان داد که دنبال آتش بس نیست. رویکرد اسرائیل نشان داد که سازمان ملل درباره فلسطین باید یک فکر اساسی کند. دولت فلسطین باید به سرعت به رسمیت شناخته شود.

اردوغان ادامه داد: منابع آب در غزه  در حد 70 درصد از بین رفته، اماکن بهداشتی 95 درصد نابود شده و بیماری های واگیر دار در حال افزایش است. ما با قطع روابط تجاری با اسرائیل، حمایت خود را از مردم فلسطین نشان دادیم.

وی با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان نیز گفت: ما در کنار ملت لبنان هستیم. جنایات اسرائیل نباید بدون پاسخ باشد و ما به پرونده باز شده علیه اسرائیل از سوی آفریقای جنوبی پیوسته ایم و هر گامی را در این خصوص بر می داریم. همچنین خون شهروندمان عایشه ازگی در زمین نمی ماند و هر اقدام حقوقی که لازم باشد در این خصوص خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به فرار یهودیان در 500 سال گذشته از اروپا به ترکیه و نیز حمایت ترکیه از آنها در مقابل هیتلر گفت: مسئله ما سیاست قتل عام دولت اسرائیل است.

اردوغان در خصوص کشورهای همسایه نیز گفت: متاسفانه سوریه بعد از 14 سال هنوز به ثبات و آرامش نرسیده است. مطمئنم که ایران برای امنیت منطقه کمک می کند. ما روند صلح بین ارمنستان و آذربایجان را حمایت می کنیم و امیدوارم به زودی اخبار خوبی در این خصوص بشنویم.

وی افزود: از تمامیت ارضی چین حمایت می کنیم و در عین حال حامی مذاکرات اویغورها و دولت چین هستیم.

انتهای پیام/

 

منبع:

https://hirna.ir