03 مهر 1403
4

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کار بزرگ امام خمینی(ره) این بود که اسلام را به زندگی روزمره وارد کرد و امتداد داد.

جلیلی: زن، زندگی، آزادی نقاط قوت اندیشه دینی جمهوری اسلامی است/ هابیل و قابیل هم برادر بودند اما یکی از آنها برادرش را ک

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید جلیلی جلسه شصت و نهم از سلسله جلسات خود با اقشار مختلف مردم با عنوان به اتّفاق با محور بررسی مبانی نظری «اتفاق» در اندیشه سیاسی اسلام در قرآن، بیان کرد: گاهی در جامعه اختلافاتی شکل می‌گیرد و ریشه آن در نگاه اساسی و پایه‌ای است. برخی از مواضع نظری نیز مطرح می‌شود که خوب است اما در زندگی امتداد ندارد و کار بزرگ امام خمینی (ره) این بود که اسلام را به زندگی روزمره وارد کرد و امتداد داد.

بنابر روایت مهر، وی افزود: سخنان ملاصدرا بسیار جامع بود اما در عرصه سیاست و اجتماع امتداد نیافت و در غرب اندیشه‌های دکارت را در سیاست، هنر و اجتماع امتداد دادند. یکی از کارهایی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که باید بتوانیم مبانی اسلامی را دقیق درک کنیم.

جلیلی گفت: باید بدانیم امتداد مباحث نظری در سیاست، اقتصاد، اجتماع و موضوعات مختلف به چه نحوی خواهد شد. ما نیاز داریم که درستی مبانی را درک کنیم و توجه کنیم وقایع و مباحث بر مبانی کدام مباحث درست است. این موضوع در همه عرصه‌ها مصداق دارد از جمله سیاست خارجی و اقتصاد و امور متنوع جامعه و همینطور در موضوعات و حوادث نظیر معدن می‌توان به مباحث پرداخت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بیان کرد: مهم است توجه کنیم کسی که در معدن کار می‌کند چه حقوقی دارد و خانواده او چه آسایشی دارند. به طور مثال چطور می‌توانیم در معدن اشتغال و ارزآوری را ایجاد کنیم.

جلیلی به سالگرد عملیات طوفان‌القصی اشاره کرد و گفت: علاوه بر فرصت‌های در منطقه و در عرصه سیاست خارجی فرصت‌هایی داریم که به زودی سالگرد عملیات طوفان الاقصی است و می‌توانیم این مسائل را مورد توجه قرار دهیم. به طور کلی نقاط قوت سیاست خارجی را باید مورد توجه قرار دهیم و اگر ضعفی هست آن را برطرف کنیم. لازم است حکمت سیاسی اسلام در قرآن امتداد پیدا کند و خودش را در مباحث نشان دهد.

وی ادامه داد: باور ما این است که مبانی اندیشه دینی که مبتنی بر حق است و آن چیزی است که پیامبر اکرم برای ما آورده است و خداوند آنها را به انسان‌ها بیان کرده است برای سعادت آینده ما لازم است که آنها را در زندگی امتداد دهیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به مفاهیم را ضروری دانست و گفت: گاهی اوقات مفاهیمی مطرح می‌شود که به ظاهر خوب است. به طور مثال تنش زدایی را مطرح می‌کنند و این حرف درستی است که هر چقدر بتوانیم برای یک ملت و کشور تنش‌ها را کاهش بدهیم حتماً کار خوبی است اما سوال این است که چگونه؟ اگر این‌طور باشد که برای تنش زدایی یک طرف همیشه از مواضع خود پایین بیاید طرف مقابل می‌تواند همواره امتیاز بگیرد و این در عرصه سیاست و حکومتی نیز مصداق دارد.

جلیلی رفع تهدید را مسئله مهمی برشمرد و تصریح کرد: باید این ملاک باشد که برای تنش زدایی موقعیت تهدید به وجود نیاید. مفاهیم در جامعه شکل می‌گیرد مانند تنش زدایی که باید بگوییم به چه قیمتی و باید این موضوع منجر به رفع تهدید هم شود.

وی خاطرنشان کرد: همینطور مفهوم اعتدال که سخن نیکویی است اما در چه چارچوب و تعریف آن را دنبال می‌کنند. در فضای سیاسی جامعه ما موضوعی تحت عنوان وفاق مطرح شده است و این نیز بحث خوبی است و قرآن هم می‌گوید: «وَ لَا تَکُوْنُوْا کَالَّذِیْنَ تَفَرَّقُوْا» و همینطور در ادامه آیات سوره آل عمران بیان شده است که انسان حق را بپذیرد و آنجایی که موضوعی محل اختلاف است باید توجه کنیم که حق و باطل کدام هستند.

جلیلی همچنین عنوان کرد: همه انسان‌ها برادر بودند اما هابیل و قابیل هم که برادر بودند یکی از آنها در مقام معارضه قرار گرفت و برادرش را کشت. در زندگی امروز هم شاهد زن زندگی آزادی هستیم که این سه موضوع نقاط قوت اندیشه دینی جمهوری اسلامی است اول طرف مقابل برای زن زندگی و آزادی اهمیت قائل نبود. شاهد آن سال گذشته است که هزاران زن کشته شده‌اند و در مورد زندگی آنها نسبت به کشته شدن ۴۰ هزار زن و کودک بی‌تفاوتند.

وی ادامه داد: وحدت و رفاه باید حول صراط مستقیم باشد همانطور که خداوند در قرآن فرموده است «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ» و «و اعتصموا بحبل الله جمیعا» خداوند در قرآن تاکید دارد که به غیر حق را مورد توجه قرار ندهید که بخواهد مبنای دوستی باشد. دوستی‌ها باید حول حقیقت و پاکی و درستی باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در بخش‌هایی از سخنانش با ذکر مصادیقی از اتفاق‌های روز جامعه و تطبیق آن با وقایع زمان پیامبر (ص) گفت: پیامبر هم از مبانی حقیقت کوتاه نیامد و مبنا حبل الله است. خداوند حتی در قرآن به این اشاره کرده است که حتی فرزندان، برادران و پدران شما اگر کفر و برگزیدند؛ حقیقت را برگزینید.

۲۹۲۱۹


https://hirna.ir