03 مهر 1403
2

چشم امید جواد نکونام و کارلوس گاریدو به عملکرد دو ژنرال تیم‌هایشان در مرکز زمین است

پست به پست با استقلال و پرسپولیس/ سروش - جلال، نبرد ژنرال‌ها/ میدان‌داران تعیین تکلیف می‌کنند

به گزارش خبرورزشی، در فوتبال به آنها ژنرال می‌گویند. بازیکنانی که قرار نیست بار اصلی گلزنی را به دوش بکشند و قرار هم نیست به تنهایی از دروازه تیم دفاع کنند. بازیکنانی که شاید در طول یک فصل رکورددار پاس گل نباشند، بازوبند کاپیتانی هم نداشته باشند اما تیم بدون آنها به میدان نمی‌رود!

کلید پیروزی، اگر گم شد از مساوی خوشحال باشید!

استقلال و پرسپولیس در آستانه دربی ۱۰۴ همه امید خود را به ژنرال‌های اصلی خط میانی دوخته‌اند. «سروش رفیعی» و «جلال الدین ماشاریپوف» که باید در حمله و دفاع کار را برای تیم‌هایشان درآورند. دو بازیکن با تجربه و بین المللی که تجربه حضور در لیگ‌های غیر از کشور خود را دارند و این فصل هم آمارشان گواه جایگاه بی بدیل آنهاست.

کم نیستند پیشکسوتان و کارشناسانی که سروش و ماشاریپوف را کلید پیروزی استقلال و پرسپولیس می‌دانند. آنها که اگر کار خود را درست انجام دهند، تیمشان با میلیون‌ها هوادار جشن پیروزی می‌گیرد و اگر از کار بیفتند، در بهترین حالت تیمشان باید از مساوی خوشحال باشد!

آمار این فصل؛ بدون ژنرال هرگز

سروش رفیعی پیش از این در دو مقطع پیراهن پرسپولیس را به تن داشت اما در مقطع سوم، از تابستان ۱۴۰۱ حضور او ادامه‌دار شده و زیر نظر مربی اسپانیایی هم جایگاه تصمیم ساز او دست نخورده باقی مانده است.

این واقعیت در مورد ماشاریپوف هم صدق می‌کند. او در پنجره زمستانی فصل قبل به استقلال آمد اما آنقدر تاثیرگذار بود که دیگر استقلال را بدون حضور این ژنرال ازبک نمی‌توان تصور کرد.

در این فصل و تا به اینجای کار سروش تنها در ۳ بازی پرسپولیس به میدان رفته و فقط در بازی اول مقابل ذوب آهن کامل بازی کرد. او جمعاً ۱۸۹ دقیقه در میدان بوده و تا الان گل نزده و گل نساخته، سروش در هفته دوم مقابل تراکتور در دقیقه ۷۶ کارت قرمز گرفت و بازی هفته سوم با فولاد -همان تیمی که با پیراهنش برای خود اسم و رسمی به هم زد- را از دست داد.

اما ماشاریپوف در هر چهار بازی استقلال ۳۶۰ دقیقه کامل بازی کرده و او هم نه گل زده و نه گل ساخته اما کارت هم نگرفته است! هر دو ژنرال در اولین بازی لیگ نخبگان آسیا هم برای تیم‌هایشان بازی کردند.

آمار ملی؛ خط و نشان کاپیتان ازبک برای ایران

سروش رفیعی ۳ سال از کاپیتان تیم ملی ازبکستان بزرگتر است. او فقط ۴ بازی ملی در کارنامه دارد و تنها در جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا در استرالیا عضو لیست تیم ملی ایران بود. سروش از بعد از آن فقط یک بار دیگر به تیم ملی دعوت شد که در اردوی قطر زمان اسکوچیچ بود و در بازگشت به تهران با پرسپولیس قرارداد بست. او حالا هم شانسی در پروسه جوانگرایی ندارد.

اما ماشاریپوف که از سال ۲۰۱۶ پای ثابت تیم ملی ازبکستان بوده در ۳۱ سالگی ۶۵ بازی ملی و ۱۳ گل دارد. او در ۶ سال اخیر کاپیتان اول ازبکستان بوده و در مرحله اول مقدماتی جام جهانی برابر کشورمان بازی کرد. در فیفادی شهریور ماشاریپوف حضور داشت و گل ۳ امتیازی برای کشورش زد تا در کنار ایران با ۶ امتیاز در صدر گروه بنشیند. در دو بازی آینده دور نهایی مقدماتی جام جهانی نیز اگر مصدوم یا محروم نشود، قطعاً حضور خواهد داشت.

آمار دربی؛ رکوردهای عجیب و گلزنی تلخ!

سروش رفیعی در سه مقطع تا امروز پیراهن پرسپولیس را به تن داشته که در دو مقطع اول فقط یک دربی از دو دربی فصل برای پرسپولیس بازی کرد. اما طی دو فصل اخیر در هر ۵ دربی برگزار شده (۴لیگ و یک حذفی) پیراهن پرسپولیس را به تن داشته و جمعاً در ۷ دربی، یک گل زده است و دو کارت زرد دارد.

سروش یکی از بازیکنانی است که در اولین دربی عمر موفق به گلزنی شد، اما بد شانس بود که آن مسابقه را پرسپولیس ۳-۲ باخت! او در دقیقه ۴ گل اول را به تیم منصوریان در لیگ شانزدهم زد. حاصل کار سروش در ۷ دربی، سه برد سه مساوی و همان یک باخت است.

جالب اینکه سروش به جز همان دربی اول، در تمام شش دربی بعدی یا در ترکیب بوده و تعویض شده و یا به عنوان تعویضی به میدان آمده است و هرگز بازی کامل را دوباره تجربه نکرد!

اما ماشاریپوف که در پنجره نقل و انتقالات زمستانی لیگ ۲۳ به استقلال آمد، دربی برگشت فصل قبل و تساوی بدون گل را تجربه کرد. او هم در دقیقه ۷۲ جای خود را به پیمان بابایی داد تا از این نظر کارنامه مشابه سروش داشته باشد، ژنرال‌هایی که تا انتهای بازی نمی‌مانند!

۷ و ۷۷ این بار تا آخر می مانند؟

اگر اتفاق خاصی نیفتد، شماره ۷ در لباس قرمز و شماره ۷۷ در لباس آبی دو بازیکن از جمع ۲۲ بازیکن اصلی خواهند بود که گام به چمن ورزشگاه امام خمینی اراک در دربی ۱۰۴ می‌گذارند. سومین دربی تاریخ که در خارج از پایتخت برگزار می‌شود و باید دید تا انتهای بازی می مانند یا باز تعویض می شوند؟


https://hirna.ir