03 مهر 1403
6

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد: به تلاش برای کاهش خطر تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهیم!

بایدن: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا امروز سه شنبه در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدون اشاره به زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی ادعا کرد: به تلاش برای کاهش خطر تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهیم!

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۲۰ هزار نظامی آمریکائی در افغانستان کشته شدند. عقب‌نشینی از افغانستان پس از اینکه صدها نظامی ما جان خود را از دست دادند، اقدام درستی بود.

بایدن مدعی شد: باید جلوی جنگ‌هایی که امروز آتش آنها شعله ور هستند را بگیریم. به عنوان نقطه آغاز می‌توانم بگویم که مصمم هستیم و باید به منشور ملل متحد متعهد باشیم؛ مثلاً وقتی که روسیه به اوکراین حمله کرد (!) باید از تجاوزگری حمایت نکنیم. ما از حمایت از اوکراین کوتاه نمی آییم. ما تلاش کردیم به همراه کشورهای عضو ناتو برای مقابله با تجاوزگری کنار اوکراین بایستیم. خبر خوب این است که روسیه نتوانست به هدف‌های اصلی خود دست یابد. هدف مسکو این بود که اوکراین را از بین ببرد؛ اما اوکراین آزاد است! روسیه می‌خواست ناتو را تضعیف کند؛ اما نتوانست. ۲ عضو جدید دیگر هم یعنی فنلاند و سوئد به آن پیوستند. می‌توانیم حمایت خود را از اوکراین حفظ کنیم تا در این جنگ پیروز شود یا اینکه به اوکراین پشت کنیم تا یک ملت از بین ببرد برود! اوکراین باید به صلح پایدار و طولانی دست یابد! در برهه حساس تاریخی قرار داریم و گزینه‌های انتخابی ما برای حتی ده‌ها سال آینده میزان پیشرفت و موفقیت ما را نشان می‌دهد.

این مقام آمریکا نتوانست تیغ تیز انتقادات خود را تنها متوجه روسیه کند و علیه چین هم مدعی شد: آمریکا آماده است تا اجازه ندهد مسائل اقتصادی تحت تأثیر فشارهای نظامی در جنوب آسیا قرار گیرد؛ مثلاً در تنگه (جزیره) تایوان! به تعمیق شراکت‌های منطقه‌ای و جهانی ادامه می‌دهیم. این شراکت‌ها علیه هیچ کشور و ملتی نیستند!؛ بلکه سنگ بناهایی برای آینده بهتر در اقیانوس آرام و کشورهای منطقه آن به شمار می‌آیند. ما آماده همکاری با چین در زمینه چالش‌های فوری به نفع مردم خود هستیم.

«جو بایدن» بدون محکومیت ادامه جنایت‌های اشغالگران قدس علیه مردم مظلوم غزه و لبنان گفت: غیرنظامیان در غزه دوران جهنمی را پشت سر می‌گذارند. هزاران نفر در آنجا کشته شده‌اند؛ امدادگران سازمان ملل و بسیاری از خانواده‌ها در اردوگاه‌ها آنجا از بین رفته‌اند. من به قطر و مصر تأکید کردم تا به آتش بس دست یابیم. جنگ در غزه باید پایان یابد و من با قطر و مصر برای پیشبرد توافق آتش بس و آزادی زندانیان کار می‌کنم. ما مصمم هستیم که از گسترش جنگ در خاورمیانه (غرب آسیا) جلوگیری کنیم! الان در مرز میان اسرائیل و لبنان خیلی از انسان‌ها آواره شده‌اند؛ وضعیت در لبنان خیلی بد شده. البته راه حل‌های دیپلماتیک در این خصوص وجود دارد. امیدواریم به آینده بهتری شامل تشکیل دو دولت مستقل در فلسطین، دست یابیم.

رئیس جمهور آمریکا بی اشاره به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای تهران گفت: ما باید با هم اطمینان پیدا کنیم که ایران هرگز و هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. باید در برابر ایران بایستیم. … شورای امنیت سازمان ملل باید به وظیفه‌ای اصلی خود یعنی پایان دادن به جنگ و ایجاد و تثبیت صلح برگردد.

منبع:

https://hirna.ir