03 مهر 1403
6

رئیس‌جمهور در نشست با نمایندگان ادیان الهی در نیویورک گفت: در همین ایام در لبنان، زنان و کودکان و مردان و پیرمردان را بمباران می‌کنند و اسم تمدن را روی خود گذاشته‌اند، شرم‌آور است.

پزشکیان در نشست با نمایندگان ادیان الهی در نیویورک؛ شرم‌آور است که به اسم تمدن زنان و کودکان را می‌کشند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور عصر امروز به وقت تهران در نشست با نمایندگان ادیان الهی در نیویورک با بیان اینکه خداوند در قرآن به حضرت داوود (ع) می‌فرماید: یا داوود «إنّا جعلناک خلیفة فی الأرض أحکم بین الناس بالحق» تو را در زمین خلیفه کردم تا در زمین بر اساس حق قضاوت کنید و تابع هوای نفش نشوید؛ هوای نفس تو را به ضلالت می‌کشاند؛ آنهایی که به ضلالت گرفتار می‌شوند و از مسیر خدا دور می شوند، گرفتار عذاب عظیمی خواهند شد که باید روز قیامت پاسخ دهند.

بنابر روایت ایرنا، وی با بیان اینکه منظور تابع هوای نفس شدن و فاصله افتادن بین حق و هوای نفس است، افزود: امیرالمؤنین (ع) در نامه ای به مالک اشتر، وی را به تقوای الهی توصیه و امر می‌کند که بر اساس کتاب خدا با مردم رفتار کند؛ خداوند می‌فرماید برای هر امتی پیامبر فرستادیم و هر پیامبری وقتی آمد، بین مردم بر اساس عدالت و قسط حکم می‌کند و به هیچ کس ظلم نمی‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر می‌فرماید بر اساس کتاب عمل کنید، یعنی بر اساس قسط، در جامعه عدالت را پیاده کنید.

پزشکیان گفت: علی (ع) در ادامه به مالک امر می‌کند که نفسش را در مقابل سرکشی‌های هوای نفس و طغیان‌ها و منیت‌ها بشکند. در یک طرف حق و در طرف دیگر نفس ایستاده است. تمام دعواهایی که داریم بر پایه منیت ماست. تمام دعواهای بشر برای این است که اسم من برده شود یا راه من طی شود، ولی باید حق گفته شود.  این حق قابل تفاهم است، می‌توانیم روی حق تفاهم کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دنیایی که زندگی می کنیم به ما دروغ می‌گویند، اظهار کرد: در این دنیا از آزادی و انسانیت و حقوق بشر نام می‌برند، اما انسان‌ها را بمباران و نابودشان می‌کنند. آن‌وقت اگر در گوشه‌ای اتفاقی افتاد، زمین و زمان را به هم می‌ریزند که ای داد چرا نشسته‌اید؟ حقوق انسانی را در فلان مملکت نادیده گرفته‌اند. اما دارید زن و کودک و پیر و جوان را نابود می کنید؛ از فاشیست ترین، نسل‌کُش ترین و جانی ترین انسان‌ها با قدرت دفاع می کنید و شرم هم نمی‌کنید.

پزشکیان با طرح این سوال که آیا آنها حق دارند این کار را بکنند؟ آیا دنبال عدالتید؟، تصریح کرد: اگر انسان و بشریت دنبال حق و عدالت باشد، باید حق و عدالت برای همه انسان‌ها باشد. در قرآن کریم آمده:  شأنیت یک قوم نباید باعث شود که عدالت نکنید؛ عدالت کنید که به تقوا نزدیک است.

وی با بیان اینکه کدام دین است که دنبال حق نیست؟، افزود:  کدام دین عدالت را نمی‌خواهد؟ کدام دین صداقت و راستی را نمی‌خواهد؟ اگر صداق و راستی و عدالت را پیاده کنید، دیگر اختلافی پیش نمی‌آید، اگر این کار را انجام دهیم، دعوایی بوجود می‌آید؟  

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تمام ادیان یک ریشه دارند و  همه در مقابل خداوند تسلیم هستند، اظهار کرد: در همه کتاب‌های آسمانی بر عدالت تاکید و گفته شده که حق، حکم‌فرما خواهد شد و ظلم و ستم برچیده می‌شود اما هر باوری منتظر یک منجی است که عدالت را در کره خاکی پیاده‌سازی کند.

پزشکیان تاکید کرد: کره خاکی از ظلم و زور و ستم رنج می‌برد، چرا انسان باید حق دیگری را نادیده بگیرد و به حق دیگران تجاوز کند.

وی با بیان اینکه در هر باور و اعتقادی باشید، وقتی براساس حق عمل کردید، مسلمان و مسیحی هستید، گفت: هیچ پیامبری نیامده که بگوید براساس حق عمل نکنید، با مردم رو راست نباشید، دروغ بگویید! هیچ پیامبری ستم به مظلوم را تحمل نکرده است.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه اگر حق و عدالت را اجرا کنیم می‌توانیم با هم باشیم، گفت: شعار سازمان ملل صلح و عدالت و توسعه است. در مقابل در همین روزها در لبنان، زنان و کودکان و مردان و پیرمردان را بمباران می‌کنند و اسم تمدن را روی خود گذاشته‌اند، شرم‌آور است.

پزشکیان گفت: فطرت درون همه انسان‌ها یکسان است، کافی است که درست نگاه کنیم.

وی خطاب به نمایندگان ادیان الهی، افزود: امیدوارم جمع شما و حضور ارزشمندتان در رساندن پیام انسانیت، عدالت و انصاف برای افرادی که ادعای انصاف دارند، موثر باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما تروریست نیستیم، اظهار کرد: ما حتی یک پرنده را هم زخمی نمی‌کنیم چه برسد به آنکه بخواهیم انسان بی گناهی را بکشیم. به دنبال تجاوز و سرزمین دیگران نیستیم. خداوند از ما خواسته در صلح، محبت و راستی و عشق در کنار یکدیگر زندگی کنیم و امیدوارم حق و عدالت و انصاف را در این دنیای کوچک ایجاد و دل‌ها را از کینه خالی کنیم.

۲۷۲۱۹


https://hirna.ir