03 مهر 1403
1

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس می‌گوید: با توجه به ناکارآمدی‌های که فراکسیون انقلاب اسلامی تا امروز داشته، احتمال تشکیل فراکسیون جدید زیاد است.

مُهر تایید ایزدخواه بر تشکیل «فراکسیون جدید» در پارلمان /فراکسیونِ انقلاب ناکارآمد است /طرفدار چندفراکسیونی شدن مجلس هست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عملکرد فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم در چند ماه گذشته تبدیل به محل چالش این فراکسیون شده، چنانچه برخی از نمایندگان از تشکیل فراکسیون جدید به دلیل ناکارآمدی فراکسیون انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند، نمایندگانی مانند روح‌الله ایزدخواه. او که زمان انتخابات به اتفاق رسایی در لیست امناء حضور داشته، رأی ندادن مردم به لیست‌های مشهور را حجتی بر تشکیل فراکسیون‌های متعدد سیاسی قلمداد می‌کند. 

ایزدخواه در گفتگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین داشته از استقلال رأی نمایندگان می‌گوید و با اشاره به گروه‌هایی که این استقلال رأی را تهدید می‌کنند، تاکید می‌کند هیئت رئیسه مجلس نباید این استقلال رأی نمایندگان را تهدید کند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با روح‌الله ایزدخواه، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی را می‌خوانید:

******

*آقای ایزدخواه! گفته شده قرار است فراکسیون جدیدی در کنار فراکسیون انقلاب اسلامی تشکیل شود، شما از جزئیات فراکسیون جدید شامل اعضا دارید؟

به نظر بنده نباید هیچ محدودیتی برای فعالیت سیاسی نمایندگان بگذاریم. مجلس خانه ملت است، نماینده رأی خود را از ملت گرفته و وام‌دار هیچ گروه و جناح سیاسی نیست، کسی که توانسته از ملت رأی بگیرد و در مجلس حاضر شود، در واقع نمایندگی ملت را دارد نه نمایندگی احزاب و گروه‌ها را.  

بنابراین هر گونه فعالیت سیاسی در چارچوب ضوابط قانونی و آئین نامه داخلی مجاز است و افرادی هم که می‌خواهند با شانتاژ، هیاهو و هوچی‌گری، نمایندگان را تحت شعاع اقدامات سیاسی خودشان قرار بدهند و فعالیت سیاسی را محدود کنند، این اصلا درست نیست و ما این گونه حرف زدن‌ها و موضع‌گیری‌ها را برنمی‌تابیم.   

نماینده مجاز است فعالیت سیاسی داشته باشد، در مورد همه مسائل کشور اظهارنظر کند و برای اظهارنظر لازم نیست از جایی اعم از فراکسیون و یا مقامی اجازه بگیرد. لذا من موافق این هستم که فعالیت سیاسی نمایندگان آزاد باشد و اگر عده‌ای از نمایندگان صلاح دیدند که فراکسیون سیاسی بزنند، باید بزنند.  

تنوع فراکسیون‌های سیاسی به قوت مجلس و استقلال رأی نماینده و آگاهی بخشی به آن کمک بیشتری می‌کند

*این نمایندگانی که اشاره کردید در مجلس هیاهو می‌کنند در اکثریت قرار دارند یا در اقلیت؟

اصلا تعداد مهم نیست، نفس اینکه کسی بخواهد نماینده‌تر باشد و القا کند ما حداکثر هستیم و دیگران در اقلیت هستند، از هر گروه و جناحی باشد، پذیرفته نیست و ضد جمهوریت و آزادی قانونی است که نماینده دارد و ما نمی‌پذیریم. 

در حقیقت اکثریت و اقلیت در خدمت به مردم مشخص می‌شود نه در لیست‌بندی‌ها و لشکرکشی‌ها و فراکسیون بازی‌ها. اکثریت و اقلیت برای ما موضوعیت ندارد، کسی که به مردم خدمت کند، یک نفر باشد، شهید مدرس باشد، مردم تا سال‌های سال از او تقدیر می‌کنند، بزرگ می‌دارنش و برای مردم عزیز است. 

بنابراین فعالیت سیاسی نمایندگان مجاز است و اتفاقا تنوع فراکسیون‌های سیاسی به قوت مجلس و استقلال رأی نماینده و آگاهی بخشی به آن کمک بیشتری می‌کند.

یکدست‌سازی مجلس پروژه شکست خورده است

*بنابراین شما طرفدار چند فراکسیونی شدن مجلس هستید...

بله من شدیدا طرفدار هستم. اتفاقا انتخابات این دوره نشان داد که مردم به یک لیست واحد رأی ندادند و این تکثر و تنوع را خود مردم در انتخابات رعایت کردند، بنابراین موضوعیتی ندارد که خود انتخابات دچار تنوع مطلوبی بوده، بخواهیم مجلس را یکدست کنیم. 

یکدست‌سازی نمایندگان پروژه شکست خورده‌ای است. بنده هم در دوره قبل و هم الان این حرف را زدم که کسانی اعم از باند و گروه‌های فشاری بخواهند نمایندگان را یکدست کنند و آنها را کانالیزه کنند، قطعا ضد منویات امام و رهبری و ضد جمهوریت است.

احتمال تشکیل فراکسیون جدید زیاد است/در این چند ماه استقلال رأی نمایندگان مهندسی شده است

*تا چه اندازه احتمال می‌دهید که فراکسیون جدید در مجلس تشکیل شود؟

با توجه به ناکارآمدی‌های که فراکسیون انقلاب اسلامی تا امروز داشته، احتمال تشکیل فراکسیون جدید زیاد است. به نظر می‌آید لازم است فراکسیون مستقل‌تری با حضور جوانان بیشتری تشکیل شود. نمایندگی به هویتش است، اگر نماینده هویت مستقل و استقلال رأی نداشته باشد، به هیچ دردی نمی‌خورد، نماینده‌ای که استقلال رأی نداشته باشد و نتواند موضع شفاف و دقیق و مبتنی بر مبانی خودش را داشته باشد و بخواهد دستور و سفارش بگیرد و روز قبل از رأی‌گیری از طرف این و آن با او تماس گرفته شود که این موضع را اعلام کن و این رأی را بده، این فرد دیگر نماینده نیست.

نمایندگی به هویتش و به استقلالش است. مدرس یک نفر بود اما اندازه یک مجلس کار کرد. بنابراین ما دفاع می‌کنیم از اینکه وقتی افراد احساس کردند، ناکارآمدی‌هایی در فضای موجود و فراکسیون موجود قرار دارد، با اختیارات کامل بتوانند مجموعه دیگری راه‌اندازی کنند. ضمن اینکه اشتراکات می‌تواند همه جا باشد، ایجاد فراکسیون جدید به معنای این نیست که بخواهیم انشقاق در همه امور داشته باشیم، خیر امکان دارد در بسیاری از جاها اشتراکاتی وجود داشته باشد اما مهم این است که استقلال رأی نماینده از بین نرود. ما احساس می‌کنیم در فضای این چند ماهه مجلس تا حدی استقلال رأی نمایندگان تهدید شده و به نوعی مهندسی صورت می‌گیرد. لذا اگر فراکسیون جدیدی برای صیانت از استقلال رأی نماینده ایجاد شود، حتما حمایت می‌کنیم.

مردم در انتخابات مجلس لیست‌های گمنام را بر لیست‌های مشهور ترجیح دادند

*استقلال رأی نمایندگان از طرف چه کسانی و یا گروه‌هایی مورد تهدید قرار می‌گیرد؟

گروه‌هایی که از بیرون و داخل می‌خواهند به رأی نمایندگان شکل بدهند، فضاسازی کنند و یکدست‌سازی کنند، که این رفتارها ضد جمهوریت است و مردم هم این را بر نمی‌تابند. مردم از ما انتظار دارند که وقتی رأی متفاوت دادند، لیست واحد در این دوره شکسته شد و مردم به نوعی از داخل لیست‌ها انتخاب خودشان را شکل دادند تا جایی که در داخل کشور اصلا لیست واحد نداشتیم. 

همین نوع انتخاب فقط مربوط به روز جمعه انتخابات نیست بلکه برای چهار سال است، یعنی با توجه به نحوه‌ای که مردم در انتخابات شرکت کردند و بعضاً به نمایندگان خارج لیست‌ها هویت دادند و به عبارتی لیست‌های گمنام را بر لیست‌های مشهور ترجیح دادند، برای چهار سال از ما انتظار دارند که نتیجه این نوع انتخاب را در مجلس هم مشاهده کنند و این تنوع، استقلال و آزادی‌خواهی را در فضای صحن و کمیسیون مجلس هم مشاهده کنند.

برخی می‌خواهند با یک کلمه وحدت هوچی‌گری کنند

اینکه یک کلمه بگوییم وحدت، یک کلمه گنگ، موهوم و نامعلومی که مشخص نیست شاخص و مبنای وحدت چه چیزی و یا چه کسی است و اینکه منظور از آن وحدت با ما است و یا مورد دیگر، نمی‌شود. اساسا منظور از وحدت چیست؟ وقتی این مشخص نیست و با یک کلمه می‌خواهند هوچی‌گری کنند و هر نوع فعالیت مستقل دیگر را سرکوب کنند و اتهام و انگ بزنند، اساساً ضد جمهوریت، قانون اساسی و استقلال رأی نماینده است. نمایندگی قائم به فرد است و قابل واگذاری به هیچ جناح، فرد، مقام و گروه نیست، قابل واگذاری به هیئت رئیسه مجلس نیست.

بنابراین اگر گروهی از نمایندگان که تعداد مهم نیست و حتی اگر یک نماینده باشد که استقلال رأی خودش را حفظ کند، برای مردم عزیز است و مردم همین را از ما انتظار دارند که خودمان باشیم و رأی و تشخیص خودمان را داشته باشیم. هر تعداد از نمایندگان تشخیص دادند، فراکسیون مستقل برای صیانت از استقلال رأی خودشان داشته باشند، محترم است و اشکالی بر آن وارد نیست.

*اگر فراکسیون جدید تشکیل شود، شما عضو آن می‌شوید؟

باید ببینیم مواضع و مبانی آن به چه صورت است، انشاالله.

۲۷۲۱۱


https://hirna.ir