03 مهر 1403
9

یکی از کتابفروشی های تهران در روزهای اخیر طعمه سارقان قرار گرفت که از ظاهر ماجرا کاملا برنامه ریزی شده از سوی سارقان به نظر می رسد.

سارقان هم از شکلات‌های روی میز خوردند و هم سیگار کشیدند! | ماجرای عجیب سرقت‌ از یک کتابفروشی‌ در تهران |‌ ۳۰ میلیون ضرر

به گزارش همشهری آنلاین، سرقت از مکان های عرضه کتاب که می تواند کتابفروشی باشد و یا حتی غرفه های نمایشگاه کتاب مساله ای است آزاردهنده که از دیرباز خاطر مرتبطان با این کالای کاملا فرهنگی را مکدر کرده است. بسیاری از کتاب‌فروشان و مسئولان غرفه‌ های نمایشگاه کتاب، همیشه از رفتار تعداد انگشت شمار افرادی که شان کتابخوانان را نیز خدشه دار می کنند گله دارند. افرادی که بدون اجازه کتاب را از پیشخوان کتاب‌فروشی یا غرفه برمی‌دارند و می‌روند. این در حالی است که اکثر کتاب‌فروشان تاکید دارند اگر کسی بخواهد کتاب را بخواند و شرایط اقتصادی لازم برای تهیه آن را نداشته باشد، حاضرند کتاب را به او هدیه دهند. شرایط زمانی پیچیده‌تر می‌شود که سرقت از کتاب‌فروشی به شکل برنامه‌ریزی شده باشد و افراد نه برای کتاب، بلکه به منظور سرقت از سایر اجناس وارد کتاب‌فروشی شوند.

کتاب‌فروشی همواره شغلی کم درآمد بوده است، وقتی از افرادی که در این حوزه فعال هستند، درباره چرایی انجام آن سوال پرسیده می‌شود، عشق و علاقه به فرهنگ و ادب پاسخ نهایی تمام کتاب‌فروشان است. شرایط اقتصادی جامعه به شکلی است که کمتر کتاب‌فروشی می‌تواند با فروش کتاب روی پا بماند و به همین دلیل کالاهای دیگری مانند صنایع دستی، لوازم‌التحریر، اسباب بازی و غیره در کتاب‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. همچنین باید در نظر داشت کتاب‌فروشانی که کالایی جز کتاب عرضه می‌کنند، از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند. در چنین شرایطی سارقان با دیدن اجناس غیرکتابی چشم طمع به فروشگاهی بستند که به سختی روی پا ایستاده است.

مدیر انتشارات تیمورزاده درباره سرقتی که هفته گذشته از کتاب‌فروشی تیمورزاده واقع در خیابان ۱۶ آذر انجام شده است، توضیح داد: تجربه دزدی کتاب در روز روشن از کتاب‌فروشی، نمایشگاه کتاب و باغ کتاب را داشتیم، می‌دانیم که شرایط اقتصادی این وضعیت را تحمیل می‌کند قیمت کتاب هم افزایش پیدا کرده است، تعدادی این اقدامات را (نه صرفا برای مطالعه خودشان) انجام می‌دهند. اما اینکه برنامه‌ریزی کنند و بخواهند مخاطره سرقت شبانه از جایی که با دزدگیر و دوربین محافظت می‌شود، به جان بخرند، تا به حال نداشتیم.

فرهاد تیمورزاده با تاکید بر اینکه حتی یک جلد کتاب هم از کتاب‌فروشی سرقت نشده است، ادامه داد: همکاران کتاب‌فروشی محاسبه کردند، حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان کیف، کوله و لوازم‌التحریر به سرقت رفته است. از طرفی برای ورود و سرقت حدود ۳۰ میلیون تومان به فروشگاه خسارت زدند. برای مثال حفاظ آکاردئونی را شکستند، هارد و دستگاه دی‌وی‌ار (دستگاه DVR، تصاویر آنالوگ را از دوربین مداربسته دریافت و ذخیر می‌کند) را شکستند و حافظه آن را داخل توالت فرنگی انداختند، که عملا باید جایگزین آن‌ها تهیه شود.

به گفته این کتاب‌فروش، سارقان در فروشگاه از شکلات‌های روی میز خوردند، سیگار کشیدند و با استفاده از دستگاه تسمه‌کش کیف‌ها را در بسته‌های چندتایی بسته‌بندی کردند اما نتوانستند همه بسته‌ها را با خود ببرند و چندتایی در کتاب‌فروشی باقی مانده است.

او افزود: گفته می‌شود منطقه ۱۶ آذر با ضعف امنیتی مواجه است، چهار ماه پیش هم ساختمان ما مواجه با سرقت شد، در ساختمان را با دیلم باز و کنتور آب را که جلوی در بود سرقت کردند، اما وارد واحدها نشدند.

تاکیدم روی آتش‌سوزی‌های پنهان است

تیمورزاده با اشاره به اینکه درآمد ناشی از فروش لوازم التحریر و کوله صرف کمک به تحصیل کودکان در مناطق محروم می‌شد، ادامه داد: معمولا منافع حاصل از فروش کیف و کوله‌پشتی تا اندازه‌ای نبود که نیاز کودکان آن مناطق حل شود، اما به این دلیل که آن خانواده‌ها روی این اقدامات برنامه‌ریزی کردند، از بودجه کتاب‌فروشی برای آن‌ها هزینه می‌شود.

تیمورزاده با اشاره به اینکه کتاب‌فروشی در محدوده مجموعه کلانتری اسدی‌منش قرار دارد، ادامه داد: وقتی به این کلانتری مراجعه می‌کنیم، کاستی‌های مجموعه‌اش را اعلام می‌کند، برای مثال می‌گوید که پرینتر ندارد یا برای کامپیوتر این مجموعه باید هارد تهیه شود. این در حالی است که وظیفه آن‌ها تامین امنیت منطقه است. ابتدا باید امنیت در شهر برقرار شود و بعد دنبال باقی مسائل بروند. بعد از سرقت در کتاب‌فروشی ۴ ساعت زمان لازم بود تا تیم آگاهی به کتاب‌فروشی برسد زیرا در منطقه دزدی‌های متعدد انجام شده بود و نمی‌توانستند همه مسائل را پوشش بدهند.

مدیر انتشارات تیمورزاده با تاکید بر اینکه همواره تلاش می‌کند تا به سمت اصلاح پیش برود، افزود: زمانی که انبار انتشارات تیمورزاده در آتش سوخت، تاکیدم روی آتش‌سوزی‌های پنهان بود یعنی کتاب‌هایی که از ناشران پی. دی. اف می‌کنند و در فضای مجازی قرار می‌دهند و فروش ناشر را مختل می‌کند.

او ادامه داد: آسیب ضعف نیروی انتظامی در برقراری امنیت زمانی تشدید می‌شود که با ضعف قوه قضاییه هم مواجه می‌شویم. به یاد دارم ۷ آبان ۱۳۹۸ بود، انبار انتشارات آتش گرفت و همه چیز خاکستر شد، مهر سال ۱۴۰۳ هستیم و یک ماه دیگر ۵ سال می‌شود که انبار انتشارات سوخته است، چهار کارشناسی روی این پرونده انجام شد. یک کارشناسی تک نفره، یکی با هیات سه نفره و دو هیات پنج نفره روی آن کارشناسی انجام دادند.

دستگاه DVR، تصاویر آنالوگ را از دوربین مداربسته دریافت و ذخیر می‌کند

تیمورزاده با اعلام اینکه بعد از چهارسال شعبه‌ای که پرونده آتش‌سوزی در انبار را بررسی می‌کرد، تغییر کرد، گفت: دادگاه شعبه قرچک بعد چهار بار کارشناسی که هر کدام چند ماه طول می‌کشید، قرار عدم صلاحیت صادر و اعلام کرد که این پرونده به آن محدوده مربوط نمی‌شود، این در حالی است که انبار ما ۲ کیلومتر بعد از زندان قرچک است. آن محدوده در تقسیمات کشوری از زیرمجموعه قرچک خارج شده و وارد زیر مجموعه پاکدشت شده است و در این روزها هم بعد از ۵ سال، پرونده در بازپرسی پاکدشت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بارها لایحه دادیم و درخواست دادیم که رای صادر شود

به گفته این ناشر عنوان زیان دیده و ناشر دانشگاهی برجسته کشور، سیستم قضایی باید رسیدگی فوری انجام می‌داد اما نزدیک به ۵ سال از آتش‌سوزی ما می‌گذرد. همه موارد را می‌دانستند و قاضی می‌توانست به استناد تشخیص خودش و با کمک گرفتن از نظر کارشناس‌ها رای صادر کند. بارها لایحه دادیم و درخواست دادیم که رای صادر شود اما به نتیجه نرسیدیم.

تیمورزاده با تاکید بر اینکه بعد از گذشت ۵ سال هنوز دادگاه هیچ رایی برای پرونده آتش‌سوزی صادر نکرده است، ادامه داد: به همین دلیل نمی‌توانیم ضرر آن روزها که ۲۰ میلیارد تومان بود را به ارزش این روزها محاسبه کنیم. حداقل می‌توان گفت که ارزش آن ۵ برابر شده است.

این کتاب‌فروش افزود: همواره سعی کردیم علی‌رغم شرایط اقتصادی دشوار، سرپا بایستیم؛ البته فعالیت ما کمتر شده اما به راه خود ادامه می‌دهیم، تلاش من اصلاح در کشور است. انتشارات تیمورزاده حدود ۶ هزار عنوان کتاب در تمام حوزه‌ها منتشر کرده است.


https://hirna.ir