03 مهر 1403
5

روز جهانی گردشگری امسال با صلح گره خورده است روزی که ثابت می‌کند سفر و گردش در میان مردم جهان چقدر می‌تواند در ایجاد صلح پایدار موثر باشد.

روزی برای پیوند گردشگری و صلح /نقش سفر در ایجاد صلح پایدار

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ روز جهانی گردشگری از سال ۱۹۸۰ هر ساله جشن گرفته می‌شود چون هدف از این روز افزایش آگاهی درباره اهمیت گردشگری و ارزش اجتماعی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی است.

هر سال به مناسبت روز جهانی گردشگری مراسم بزرگی در یکی از کشورها توسط سازمان گردشگری ملل متحد برگزار می‌شود این بار هم رویداد اصلی این روز در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ توسط گرجستان برپا خواهد شد امسال هم مانند سال‌های قبل شعاری برای گردشگری معرفی شده و سازمان گردشگری ملل متحد آن را گردشگری و صلح نامید این عنوان به نقش حیاتی گردشگری در تقویت صلح و تفاهم جهانی می‌پردازد. چرا که گردشگری می‌تواند شکاف‌های فرهنگی را پر کند؛ رشد اقتصادی را ترویج دهد و از همزیستی مسالمت آمیز حمایت کند. هدف از موضوع امسال تاکید بر این است که چگونه گردشگری می‌تواند به عنوان یک تسهیلگر برای تقویت صلح و تفاهم بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها عمل کند.

نقش گردشگری در ترویج صلح

اما یک گردشگر چطور می‌تواند به ایجاد صلح کمک کند در واقع گردشگری چه نقشی در ترویج صلح ایفا خواهد کرد؟

احترام به فرهنگ‌ها و سنت‌های محلی: با احترام به فرهنگ‌ها، سنت‌ها و آداب و رسوم محلی، می‌توان به ایجاد تفاهم و احترام متقابل کمک کرد. این احترام می‌تواند به کاهش سوءتفاهم‌ها و تنش‌ها کمک کند.

حمایت از اقتصاد محلی: با خرید محصولات محلی، استفاده از خدمات محلی و اقامت در هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های محلی، می‌توان به تقویت اقتصاد محلی کمک کرد. این حمایت اقتصادی می‌تواند به کاهش فقر و نابرابری‌ها کمک کند و زمینه‌ساز صلح و ثبات شود.

آموزش و آگاهی‌بخشی: با یادگیری درباره تاریخ، فرهنگ و مسائل اجتماعی کشورهای میزبان و به اشتراک‌گذاری این دانش با دیگران، می‌توان به افزایش آگاهی و درک جهانی کمک کرد. این آموزش و آگاهی‌بخشی می‌تواند به کاهش تنش‌ها و تقویت صلح کمک کند. آگاهی بخشی نیز می‌تواند به حفظ و ارزش گذاری ها کمک کرده و زمینه ساز احترام و تفاهم بین ملت‌ها شود. حتی می‌توان در برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در مقصد سفر شرکت کرد و از آنها یاد گرفت.

حفظ محیط زیست: با رعایت اصول گردشگری پایدار و حفاظت از محیط زیست، می‌توان به حفظ منابع طبیعی و فرهنگی کمک کرد. این حفاظت می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی و افتخار ملی کمک کند و زمینه‌ساز احترام و تفاهم بین ملت‌ها شود.

ترویج تعاملات مسالمت‌آمیز: با ایجاد روابط دوستانه و تعاملات مسالمت‌آمیز با مردم محلی و دیگر گردشگران، می‌توانید به ایجاد دوستی‌ها و روابط بین‌المللی کمک کنید که می‌توانند به تقویت صلح جهانی کمک کنند.

شرکت در برنامه‌های داوطلبانه: شرکت در برنامه‌های داوطلبانه و کمک به جوامع محلی می‌تواند به تقویت همبستگی و همکاری بین‌المللی کمک کند. این همکاری‌ها می‌توانند به کاهش تنش‌ها و تقویت صلح کمک کنند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی: با استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری تجربیات مثبت سفر و ترویج پیام‌های صلح و تفاهم، می‌توانید به افزایش آگاهی و ترویج صلح کمک کنید.

نظریه‌های بسیاری پیرامون چگونگی ترویج صلح با استفاده از سفر وجود دارد. برخی جابه جایی افراد و اقامت در کنار غریبه‌ها را هم نوعی تلاش برای ایجاد صلح می‌دانند چرا که یک گردشگر فارغ از تمام مسائل و تنش‌های سیاسی به دنبال راهی برای شناخت مردم دیگر است از این رو حتی می‌تواند خود را برای یک اقامت کوتاه مدت در کنار مردم کشورهای دیگر وفق دهد و این همان آغاز تلاش برای صلح است.

نظر فعالان گردشگری درباره تأثیر گردشگری در ایجاد صلح

در این باره حسن تقی زاده انصاری از فعالان صنعت گردشگری نیز معتقد است که اگر اسناد مختلف untourism از جمله «اعلامیه گردشگری جهانی»، «منشور حقوق گردشگری»، «کدهای اخلاقی گردشگری» و… را بررسی و تحلیل کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که با «افزایش ارتباطات مردم»، «تقویت همکاری‌های بین المللی، فرهنگی و ارتباطات جهانی و گسترش دوستی و تفاهم بین مردم جهان»، گردشگری می‌تواند یک «نیروی حیاتی» برای ترویج صلح و تفاهم بین المللی باشد. جهان ما اکنون از بحران‌های مختلف، تنش‌های قومی و مذهبی، جنگ، بیماری و… رنج می‌برد. بنابراین، نیاز مبرم به ایجاد یک الگوی جدید از مذاکرات بین المللی برای از بین بردن یا کاهش ناآرامی‌ها و منازعات مختلف سیاسی و… بین ملت‌ها وجود دارد. در واقع، این پیش فرض که گردشگری می‌تواند درک و تساهل بین فرهنگی را ارتقا دهد، مدت هاست که به عنوان زیربنای گفتمان دیپلماسی گردشگری و راهی به سوی صلح مطرح است.

احمد دیناری رئیس اداره سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در یادداشتی نوشت: در سال ۲۰۱۸ میلادی، با توجه به کاهش تنش‌ها بین دو کشور، سفرهایی تحت عنوان «سفرهای دوستی» ترتیب داده شد که هدف آن ایجاد ارتباطات انسانی و فرهنگی بین دو کشور بود. در این تورها گردشگران کره جنوبی از مکان‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کره شمالی بازدید کرده و با زندگی روزمره مردم آن کشور آشنا می‌شدند. آنچه مسلم است، گردشگری و تبادل گردشگر بین کشورها به تدریج باعث کاهش تنش‌ها بین آنها می‌شود و زمینه‌ساز گفت‌وگوهای بیشتر و صلح پایدار خواهد بود. در دنیای معاصری که در آن با چالش‌های متعددی از جمله جنگ‌، بحران‌های انسانی و نابرابری‌های اجتماعی مواجهیم، اهمیت گردشگری به عنوان یک عنصر مولد صلح و دوستی بیشتر نمایان می‌شود و این قدرت پیدا و پنهان گردشگری است که می‌تواند جهان را به مکانی آرام‌تر، زیباتر و سرشار از هم‌زیستی مسالمت آمیز تبدیل کند و دولت‌ها نباید از نقش مهم و حیاتی این معجزه‌گر صلح و دوستی غافل شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در روزهای اخیر با توجه به فرارسیدن روز جهانی گردشگری گفته که گردشگری می‌تواند جوامع را با ایجاد شغل، تقویت اقتصادهای محلی متحول کند. با ارزش گذاری و حفظ میراث فرهنگی و طبیعی می‌تواند به کاهش تنش‌ها و پرورش همزیستی مسالمت آمیز نیز بینجامد.

در روز جهانی گردشگری چه خبر است؟

همزمان با فرارسیدن روز جهانی گردشگری، قرار است در شهر تفلیس درباره گردشگری پایدار و نقش آن در ایجاد صلح سخنرانی‌های متعددی شود و رهبران دولتی، سیاست گذاران و کارشناسان صنعت گردشگری گردهم آیند تا درباره استراتژی‌های استفاده از گردشگری برای صلح صحبت کنند و به راهکار برسند.

در این میان اداره ملی گردشگری گرجستان تورهای گردشگری را برای نمایش میراث فرهنگی این کشور برگزار خواهد کرد و در حاشیه برنامه، موضوعاتی مانند گردشگری کسب و کار، سرمایه گذاری در گرجستان، نقش بخش خصوصی در ترویج معاملات مسالمت آمیز و توسعه پایدار برگزار می‌شود.

بیشتر مردم در این روز در پویش‌ها و حرکت‌های دسته جمعی شرکت می‌کنند از جمله استفاده از هشتگ های اجتماعی مخصوص روز جهانی. امسال هم قرار است افراد تجربیات سفرهای خود را به اشتراک بگذارند به خصوص سفرهایی که منجر به صلح می‌شود. رویدادهای محلی نیز در کشورهای مختلف با موضوع گردشگری و صلح برگزار خواهد شد.

در ایران نیز قرار است مراسمی با موضوع گردشگری و صلح برگزار شود منتها از آنجا که دولت چهاردهم به تازگی روی کار آمده و وزیر میراث فرهنگی نیز هنوز روی صندلی خود به درستی ننشسته، معاون گردشگری جدید را معرفی نکرده است و قرار است برنامه‌های هفته گردشگری مانند روال قبل به برگزاری جلسات سخنرانی و برنامه‌های آئینی بگذرد. البته که هنوز درباره برنامه‌های هفته گردشگری در ایران صحبتی نشده است!

منبع:

https://hirna.ir