03 مهر 1403
4

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره ارسال موشک بالستیک از تهران به مسکو، گفت که روسیه قصد دارد تا در آستانه زمستان، اوکراین را در تاریکی و سرما رها کند.

بورل: روسیه می‌خواهد اوکراین را در تاریکی و سرما غرق کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با درخواست دوباره از غرب برای افزایش کمک‌ها به اوکراین، گفت که روسیه با هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی اوکراین، قصد دارد تا در آستانه زمستان، این کشور را در تاریکی و سرما فرو ببرد.

بورل در نشستی مطبوعاتی در نیویورک گفت: بدیهی است که روسیه می‌خواهد اوکراین را در تاریکی و سرما قرار دهد. در پی حملات روسیه علیه اهداف انرژی، ظرفیت تولید انرژی اوکراین به اندازه دو-سوم کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، متحدان غربی کی‌یف باید برای فراهم کردن سامانه‌های پدافند هوایی، کمک بیشتری به اوکراین کنند. وی افزود: ما باید اوکراین را نه تنها از لحاظ نظامی بلکه از حیث ظرفیت تولید برق تامین کنیم زیرا این کشور با زمستان خیلی سختی روبه‌رو خواهد بود.

روسیه از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، همواره زیرساخت‌های انرژی این کشور را هدف گرفته و این حملات به قطعی نوبتی و کاهش و محدودیت تامین برق در برخی مناطق منجر شده که این قطعی برق روزانه ساعت‌ها به طول می‌انجامد.

مسکو در حملات خود به طور مشخص اهداف نظامی و زیرساخت‌های انرژی را هدف می‌گیرد و این حملات در آستانه زمستان، تشدید شده است. براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، کمبود تامین برق اوکراین در زمستان امسال احتمالا به ۶ گیگاوات خواهد رسید که این رقم تقریبا یک‌سوم تقاضای قابل پیش‌بینی در اوج مصرف است.

اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا ۲۰ سپتامبر با رونمایی از وام بیش از ۳۵ میلیارد یورویی برای بخش اقتصادی و نظامی اوکراین، اعلام کرد که این وام برای دفاع از کی‌‎یف مقابل حملات روسیه و کمک به آنها برای گذر از زمستان ضروری است.

بورل اضافه کرد: البته همه کمک‌ها باید همزمان انجام شود. مضحک است که امروز یک ژنراتور برق به آنها بدهیم و فردا همان ژنراتور منهدم شود!

وی با تکرار ادعای غرب درباره تامین تسلیحاتی مسکو از سوی تهران، مدعی شد: مشخص است که روسیه تسلیحات جدید دریافت می‌کند به ویژه موشک‌هایی که از ایران گرفته است. این مساله‌ای است که به آن ایمان داریم حتی اگر ایرانی‌ها آن را رد کنند.

تهران و مسکو همواره گزارش‌ها و شایعات درباره ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه را قویا تکذیب کرده‌اند.

دیپلمات ارشد اروپا درباره سخنرانی پیش‌ روی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفت: اوکراین باید شرایط نظامی خود را بهبود ببخشد و با دست پر و از موضع قدرت به مذاکرات صلح برود. «نقشه پیروزی» درباره نحوه مدیریت جنگ و «طرح صلح» با چگونگی دستیابی به صلح مرتبط است.

منبع:

https://hirna.ir