03 مهر 1403
2

معاون وزیر امور خارجه روسیه در «نشست آینده» در نیویورک، با انتقاد از جانبداری و تسلیم در برابر منافع غربی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: در شرایط نادیده گرفتن اصل امنیت برابر و تجزیه‌ناپذیر، تسریع خلع سلاح هسته‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود.

مخالفت روسیه با تسریع روند خلع سلاح هسته‌ای
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور مخالف تسریع روند خلع سلاح هسته‌ای است، زیرا این امر را غیرواقع‌بینانه می‌داند. وی این موضوع را در «نشست آینده» در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک روسیه بیان کرده و گفت: «چنین ایده‌هایی،اگر نگوییم مخرب، آشکارا غیرواقع‌بینانه هستند.»

ورشینین توضیح داد که در شرایط نادیده گرفتن اصل امنیت برابر و تجزیه‌ناپذیر، تسریع خلع سلاح هسته‌ای امکان‌پذیر نیست.

او همچنین تأکید کرد که روسیه نمی‌تواند از تقویت نقش دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که به‌خاطر «جانبداری و تسلیم در برابر منافع غربی» شناخته شده است، حمایت کند.

به گفته او، قرارداد دیجیتال جهانی دارای «نقص جدی» است، زیرا در آن به تلاش برای هم‌سطح کردن نهادهای غیردولتی با دولت‌ها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به دستورکار فناوری بین‌المللی اشاره شده و همچنین به «ایجاد مکانیسم‌های نظارتی اضافی با اختیارات نامشخص» پرداخته شده است.

با این حال، ورشینین تأکید کرد که اسناد تصویب‌شده در این نشست شامل ایده‌هایی است که با انتظارات اکثریت جهانی همخوانی دارد. برای مثال، اصلاح معماری مالی جهانی، گسترش دسترسی به فناوری‌ها و غلبه بر شکاف دیجیتال به‌منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار.

این دیپلمات روس افزود: «با توجه به موضع ما، تأکید می‌کنیم که اسناد نهایی نشست تعهداتی را در مورد مواضعی که توافقی در مورد آن‌ها وجود ندارد، تحمیل نمی‌کنند. این اسناد نمی‌توانند به‌طور خودکار به دیگر اسناد سازمان ملل منتقل شوند، زیرا نیازمند بررسی دقیق‌تر و توافق همه اعضای دولتی هستند و باید به دیدگاه‌ها و نگرانی‌های آن‌ها احترام گذاشته شود.»

تاکید روسیه بر  لزوم نقش سازمان ملل در ایجاد جهان چند قطبی

سرگئی ورشینین همچنین یادآور شد که روسیه بر این باور است که سازمان ملل متحد باید نقش محوری خود را در جهان چندقطبی ایفا کند، جهانی که در آن مواضع بازیگران مختلف هماهنگ و به هم نزدیک می‌شود. 

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «ما معتقدیم که سازمان ملل باید نقش هماهنگ‌کننده اصلی را در ایجاد جهان چندقطبی ما ایفا کند و مواضع کشورهای عضو این سازمان را در مسیر پاسخ به چالش‌های جهانی به هم نزدیک کند.»

علاوه بر این، ورشینین در سخنرانی خود در نشست قبل از شروع هفته سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد که جامعه جهانی امروز با «چالش‌های بی‌سابقه‌ای» مواجه است که نیازمند راه‌حل‌های جمعی است.

روز یکشنبه، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، «پیمان آینده» تصویب شد. کشورهای روسیه، بلاروس، نیکاراگوئه، کره شمالی، سوریه، سودان و ایران با تصویب این سند مخالفت کردند. همچنین، 15 کشور از رأی دادن خودداری کرده و 143 کشور از آن حمایت کردند.

طبق توضیحات ورشینین، روسیه از اجماع در مورد این سند دوری جست، زیرا اصلاحیه پیشنهادی این کشور در رابطه با عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها پذیرفته نشد.

به گفته وی، متن این سند تحت تأثیر کشورهای غربی نوشته شده است و به دلیل اعتراضات روسیه به متن پیمان، این کشور پیشنهاد کرد که مذاکرات ادامه یابد و تصویب آن به تعویق بیفتد.

تاکید ریابکوف بر مواضع پایدار روسیه در مورد آزمایش‌های هسته‌ای

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در جمع خبرنگاران تاکید کرد که مواضع مسکو در مورد آزمایش‌های هسته‌ای تغییر نکرده است و این آزمایش‌ها تنها در صورتی انجام خواهند شد که کشورهای غربی اقدام به چنین آزمایش‌هایی کنند.

او گفت: «هیچ چیز در این خصوص تغییر نکرده است. همان‌طور که رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین تعیین و اعلام کرده، ما می‌توانیم چنین آزمایش‌هایی را انجام دهیم، اما تا زمانی که آمریکا از انجام چنین اقداماتی خودداری کند، ما نیز این آزمایش‌ها را انجام نخواهیم داد.»

ریابکوف همچنین به گزارش‌های رسانه‌ای اشاره کرد که زیرساخت‌های محل آزمایش‌های مناطق جدید روسیه در آمادگی کامل قرار دارند. به گفته او، این اقدام در پاسخ به اقداماتی بود که واشنگتن طی چندین سال بر روی بهبود زیرساخت‌های خود در این حوزه متمرکز شده بود.

علاوه بر این، ریابکوف نگرانی روسیه از این مسئله که آمریکا در بازگرداندن موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر مستقر شده در فیلیپین که در زمان مانور نظامی مستقر شده بودند، تأخیر می‌کند، را ابراز داشت.

پیش‌تر، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه نیز اعلام کرده بود که آمریکا تلاش دارد امنیت هسته‌ای بین‌المللی را مختل کند. او همچنین به آزمایش آمریکا در تاریخ 14 ماه مه در آزمایشگاه زیرزمینی در سایت نوادا برای آزمایش‌های هسته‌ای اشاره کرد و آن را عاملی نگران‌کننده دانست.

در اواخر ماه آگوست، دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، تسلیحات هسته‌ای را بزرگ‌ترین مشکل واشنگتن و جهان دانست. او تأکید کرد که این یک نیروی مخرب است و دولت ایالات متحده باید از به‌کارگیری آن جلوگیری کند.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز یادآور شده بود که دکترین هسته‌ای روسیه در حال حاضر در حال بازنگری است و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود. او همچنین تأکید کرد که این موضوع برای سیاستمداران آمریکایی که کشورشان خود را ایمن و در امنیت کامل می‌داند، کاملاً روشن است.

روسیه: واکنش آژانس به تهدیدات هسته‌ای اوکراین قاطع باشد
لاوروف: ارسال موشک از ایران به روسیه داستان سرایی است
لاوروف: آمریکا با خطوط قرمز روسیه شوخی نکند

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir