03 مهر 1403
4

اقتصادنیوز:‌ معامله گران معتقدند بازار ارز در حال حاضر تحت تأثیر عوامل مختلفی اقتصادی و سیاسی قرار دارد و باید دید این اسکناس آمریکایی سرانجام چه روندی را دنبال خواهد کرد.

قیمت دلار با طلا و سکه همسو شد؛ نوسان اسکناس آمریکایی پشت مرز مهم/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز  ۳ مهر 1403

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز که در روزهای اخیر در مسیر مخالف بازار طلا و سکه حرکت کرده بود؛ دومین روز پاییز را همسو با نوسانات طلا و سکه سپری کرد و قیمت‌ها سیر افزایشی را در پیش گرفتند؛ روندی که در پی آن قیمت دلار در بازار هرات پس از 43 روز از مرز مقاومت عبور کرد و در یک قدمی کانال 60 هزار تومان قرار گرفت و قیمت درهم امارات هم در 16 هزار و 400 تومان نوسان داد. این در حالیست که دلار تهران برخلاف سایر بازارها نتوانست صعود محسوسی را دنبال کند و با افزایش حباب دلاری درهم، زیر نرخ دلار هرات معامله شد. 

دلار هرات روز گذشته را در 59 هزار و 500 تومان آغاز کرد و در پایان روز 59 هزار و 650 تومان قیمت خورد. دلار تهران هم در 59 هزار و 450 تومان آغاز به کار کرد و سپس در 59 هزار و 650 تومان قرار گرفت. به عقیده فعالان بازار ارز این نوسانات نشان‌دهنده فشار فروش بر دلار و تمایل سرمایه‌گذاران به خرید دارایی‌های امن‌تر است.

با این حال، قیمت درهم امارات هم متاثر از روند دلار در بازار تهران و هرات با گپ مثبت 40 تومانی بازگشایی کرد و تا پایان روز به 16 هزار و 400 تومان رسید. حباب دلاری درهم نیز به بالای ۶۰۰ تومان افزایش یافت. نوسانات محسوس قیمت‌ها اما فقط به بازار ارز خلاصه نشد و در بازار رمزارزها هم قیمت بیت کوین با افزایش 1.22 درصدی به 63 هزار و 762 دلار رسید. به عقیده تحلیلگران، نوسانات بازار ارزهای دیجیتال در پی اخبار اقتصادی مرتبط با بازارهای مالی رخ داده است.

به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند بازار ارز در حال حاضر تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از مهم‌ترین آن ها «سفر رئیس کل بانک مرکزی به امارات» است. برخی ادعا می کنند این سفر می تواند تأثیرات مثبتی بر فضای نقل و انتقالات ارزی داشته باشد. «توقف تزریق درهم توسط بازارساز» دیگر موضوع مهمی است که به عقیده معامله گران می‌تواند بر روند قیمت‌ها اثرگذار باشد. همچنین «حباب دلاری درهم»‌ که نشان‌دهنده اختلافات قیمتی میان بازار آزاد و نرخ‌های رسمی است، سومین عامل مهمی است که فعالان بازار معتقدند بر نوسانات دلار اثرگذار خواهد بود.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند با توجه به شرایط کنونی، اگر دلار هرات بتواند سطح 59 هزار و 600 تومان را حفظ کند، احتمال ورود به کانال جدید وجود دارد. همچنین، با توجه به نوسانات اخیر و حباب دلاری درهم، پیش‌بینی می‌شود که قیمت دلار تهران هم تحت تأثیر قرار بگیرد و با افزایش تقاضا مواجه شود.

گروهی دیگر هم مدعی هستند اگر قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه بالای مرز بازگشایی روز دوشنبه نوسان دهد، احتمال ورود به کانال 60 هزار تومان وجود دارد. این افزایش نشان‌دهنده تقاضای بالای سرمایه‌گذاران و تأثیر مثبت قیمت اونس طلا بر بازار ارز است.


https://hirna.ir