03 مهر 1403
5

رئیس جمهور گفت: ایجاد یک بازار بزرگ مشترک در منطقه و تبادلات دانشگاهی، علمی و اقتصادی می‌تواند عظمت جهان اسلام را به رخ جهانیان بکشد.

پیشنهادی که پزشکیان در اولین دیدار با اردوغان مطرح کرد /حمله سایبری اسرائیل تعریف جدیدی از توحش و خشونت بود /نتانیاهو قص

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های نخستین روز سفر خود به نیویورک، در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، با بیان اینکه باور دارم ما هم به اعتبار همسایگی و هم اعتقادات مشترک با یکدیگر برادریم، تصریح کرد: اگر ما به برادری خود پایبند باشیم، رژیم صهیونیستی هرگز نخواهد توانست به چنین جنایاتی دست بزند؛ در حالی که رژیم صهیونیستی در مقابل چشمان جهانیان کودکان و زنان را به شهادت رسانده و مدارس، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها را بمباران می‌کند، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز جنایات این رژیم را دفاع از خود توصیف کرده و عملا از او حمایت می‌کنند.

بنا به گزارش ایسنا، وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها با ترکیه در همه زمینه‌ها به خصوص ارتقای امنیت منطقه است، افزود: بنده در دیدارها و گفت‌وگوهای خود با سران کشورهای منطقه و از جمله در سفر به عراق پیشنهاد ایجاد یک شبکه ارتباطی منطقه‌ای را مطرح کرد که پیش‌نیاز آن تمهید شرایط امنیتی لازم است؛ تحقق این پیشنهاد نیازمند منطقه‌ای عاری از تروریسم است.

پزشکیان با بیان اینکه به هر مقدار که در مسیر تقویت وحدت و انسجام میان کشورهای منطقه موفق باشیم، در رشد و توسعه متقابل برای کشورهایمان نیز موفق خواهیم بود، اظهار کرد: ایجاد یک بازار بزرگ مشترک در منطقه و تبادلات دانشگاهی، علمی و اقتصادی می‌تواند عظمت جهان اسلام را به رخ جهانیان بکشد؛ آینده بهتر برای کشورهای اسلامی در گرو تلاش موفق برای ایجاد وحدت در میان ماست و در سایه چنین وحدتی هرگز شاهد جنایاتی نظیر آنچه در غزه رخ می‌دهد نخواهیم بود.

«رجب طیب اردوغان» نیز در این دیدار با تسلیت درگذشت تعدادی از معدن‌کاران کشورمان در حادثه معدن طبس، از تشدید حملات رژیم صهیونیستی به لبنان ابراز نگرانی کرد و گفت: رژیم صهیونیستی با حمله سایبری اخیر تعریفی جدید از توحش و خشونت ارائه کرده است؛ امروز جهانیان شاهد هستند که نتانیاهو هیچ قصدی برای آتش‌بس در غزه و ایجاد ثبات در منطقه ندارد.

رئیس‌جمهور ترکیه بیش از ۱۱ ماه نسل‌کشی مداوم در غزه را نشانه‌ای مبنی بر قصد رژیم صهیونیستی برای گسترش درگیری‌ها در منطقه دانست و تاکید کرد: با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و وضعیت انسانی وخیم در غزه، باید بدون از دست دادن هیچ زمانی مذاکرات را به نتیجه برسانیم. همچنین از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم و این رژیم باید دیر یا زود تاوان جنایات خود را در دادگاه‌های بین‌المللی بدهد.

اردوغان تقویت همکاری‌های امنیتی دو کشور و نیز همکاری در زمینه‌های اقتصادی از جمله انرژی را دارای منافع متقابل عنوان کرد و گفت: سفر جناب‌عالی به عراق نتایج مثبت فراوانی داشت و از جمله پیشنهاد ایجاد شبکه ارتباطی منطقه‌ای را بسیار ارزشمند می‌دانم.

2727


https://hirna.ir