02 مهر 1403
5

اقدام رژیم صهیونیستی در تبدیل وسایل ارتباطی غیرنظامی به سلاح‌های جنگی نشانه تهدیدات و تبعاتی است که اسرائیل برای صلح و امنیت جهانی دارد.

تبعات و تهدیدات جهانی تروریسم پیجری اسرائیل در لبنان
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حملات هماهنگ اسرائیل به لبنان که در جریان آن هزاران دستگاه پیجر و واکی تاکی طی دو روز منفجر شدند باعث شهادت دست‌کم 37 نفر از جمله چندین کودک شد و هزاران نفر از جمله غیرنظامیان را زخمی کرد.

مهر تأیید بر وجود تهدیدی جهانی به نام صهیونیسم

در درجه اول این حمله تروریستی بی‌رحمانه در واقع هشداری جدی به دنیا است مبنی بر اینکه اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی هیچ حد و مرزی ندارد و تمامی افرادی که منافع خودش یا متحدان غربی‌اش را به چالش بکشند را هدف تروریسم کور قرار خواهد داد.

با این جنایت، چه کسی می‌تواند ضمانت کند که اسرائیل از کالاهایی که به سایر نقاط دنیا صادر می‌کند به عنوان سلاح جنگی استفاده نکند یا نکرده باشد؟ حملات پیجری گواه دیگری بر این است که اسرائیل یک تهدید جهانی است و عصر جدیدی را کلید زده که در آن غیرنظامی‌ها دیگر حتی در داخل خانه‌هایشان نمی‌توانند احساس امنیت کنند.

انفجارهای لبنان مضاف بر این باعث نگرانی‌های جهانی درباره امنیت زنجیره‌های تأمین بین‌المللی خواهد شد. اگر اسرائیل دستگاه‌های مورد استفاده عمومی را از طریق طرف‌های ثالث در کشورهای دیگر به سلاح تبدیل کرده است این احتمال رعب‌آور به وجود می‌آید که زنجیره‌های تأمین که زمانی ایمن تلقی می‌شدند می‌توانند در هر زمان مورد نفوذ واقع شده و برای اهداف نظامی و سیاسی مورد بهره‌برداری قبرار گیرند. 

چاره‌جویی برای مقابله با تسلیح تجهیزات غیرنظامی با داخلی سازی

روزنامه نیویورک‌تایمز در همین باره نوشته است: «حملات اخیر آشکار می‌کنند چطور عرصه‌های غیرنظامی و تجاری که کسی به آنها فکر نمی‌کند می‌توانند مخاطرات امنیتی ایجاد کنند. در بنادر سراسر دنیا، حجم کالاهایی که وارد کانتینرهای کشتی می‌شوند به اندازه‌ای گسترده‌اند که امکان بازرسی و نظارت جز بر بخش بسیار کوچکی از آنها میسر نیست.»

در آمریکا، یعنی کشوری که دولتش بنا بر نظر کارشناسان به طور قطع در حملات پیجری اسرائیل در لبنان نقش داشته، گروهی از فعالان کارگری، سیاستمداران و منتقدان تجارت آزاد خواستار آن شده‌اند که شرکت‌های آمریکایی خطوط تولیدشان را به داخل کشور منتقل کنند یا دست‌کم، این شرکت‌ها به مناطقی نزدیک‌تر به بازار داخلی منتقل شوند.

سیاستمداران آمریکایی، احتمالاً با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که خود برای توسل به چنین اقداماتی علیه کشورهای رقیب داشته‌اند از چند سال پیش مدعی شده بودند که چین ممکن است  از تجهیزات ارتباطی ساخت کشور خود برای انجام حملات فلج‌کننده به زیرساخت‌های پایه‌ای ایالات متحده استفاده کند.

هم دولت جو بایدن و هم دولت دونالد ترامپ قبل از اتفاقات لبنان اقداماتی را برای اینکه شرکت‌های آمریکایی زنجیره‌های تأمین را به آمریکا نزدیک‌تر کنند، انجام داده‌اند. ترامپ تعرفه‌های تجاری سنگینی برای کالاهای چینی در نظر گرفت و دولت بایدن برای کاهش اتکا به محصولات الکترونیکی خارجی ده‌ها میلیارد دلار یارانه برای شرکت‌هایی که در داخل کشور اقدام به تولید تراشه کنند در نظر گرفت.

پایگاه «کریدل» به نقل از یک کارشناس مسائل فناوری ابراز نگرانی کرده که اقدامات اسرائیل ممکن است شهروندان در سایر کشورها را هم با خطر مواجه کند چرا که وسایل الکترونیکی‌ بمب‌گذاری‌شده ممکن است وارد خانه شهروندان عادی در سراسر جهان شوند.

پیامد جنایت پیجرها می‌تواند به شکست راهبردی برای اسرائیل ختم شود

تبعات گسترده این اقدام برای تجارت جهانی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. کالاهای غیرنظامی اکنون می‌توانند در جهت کسب امتیازهای سیاسی یا نظامی مورد استفاده قرار گیرند. آنچه زمانی درگیری میان طرف‌های نظامی بود اکنون به تهدیدی در درون خانه‌های مردم تبدیل می‌شود.

جنایت پیجری احتمالاً بر صادرات کالاهای فناوری رژیم صهیونیستی نیز اثر خواهد گذاشت. به طور مشخص، اعتماد به این صنایع در سراسر جهان کاهش خواهد یافت. همین الان هم ناظران در بسیاری از کشورها درباره احتمال نفوذ اسرائیل در کالاهای وارداتی از این رژیم هشدار می‌دهند.

اما این سکه روی دیگری هم دارد. با آنکه رژیم صهیونیستی از موفقیت تاکتیکی که در لبنان به آن دست یافته راضی و خشنود است احتمالا هنوز متوجه نیست که این اقدامات از منظری دیگر یک شکست راهبردی بزرگتر را به رژیم تحمیل می‌کنند.

طبق آمارهای بانک جهانی در سال 2023، صنایع هایتک بیست درصد از سهم تولید ناخالص داخلی اسرائیل را تشکیل می‌دادند. حجم تولید ناخالص داخلی در بخش هایتک در سال 2022 نزدیک 76 میلیارد دلار بود. در سال 2023 صنایع هایتک 53 درصد از کل حجم صادرات کالا و محصولات از فلسطین اشغالی را تشکیل می‌داد. اما اگر حملات پیجری اعتماد جهانی به محصولات فناوری اسرائیل را از بین ببرند این یک ضربه راهبردی بزرگ به اقتصاد رژیم صهیونیستی خواهد بود.

مخلص کلام اینکه این تغییر در قواعد درگیری که غیرنظامیان نه فقط در میادین درگیری بلکه در خانه‌هایشان هدف قرار داده می‌شوند خطر ورود دنیا به عصر جدیدی از ناامنی به ویژه برای غیرنظامیان را به همراه دارد. دولت‌ها و شهروندان اکنون بایستی با این احتمال دست و پنجه نرم کنند که دستگاه جدیدی که خریداری کرده‌اند ممکن است به عنوان سلاح علیه آنها استفاده شود.

دنیا اکنون بایستی برای مقابله با این تهدید فزاینده‌ای که مرز نمی‌شناسد و شهروندان همه نقاط دنیا را تهدید می‌کند تصمیم بگیرد. آینده دنیا همواره به این بستگی داشته که بشر چطور و به چه سرعتی بتواند جلوی بروز فجایع بیشتر را بگیرد؛ اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه و انفجارهای پیجری لبنان نشان می‌دهند در دنیای کنونی موفقیت در این هدف در وهله نخست به مهار این رژیم بستگی خواهد داشت.

زمینه، انگیزه‌ها و اهداف عملیات «پیجرها» علیه حزب الله
برنامه‌ 15 ساله اسرائیل برای نفوذ به زنجیره تامین پیجرها
پیجرها در لبنان چگونه منفجر شدند؟

 

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir