02 مهر 1403
4

نقطه اتکا پرسپولیس و استقلال در دربی دو سنگربان خواهند بود

پست به پست با استقلال و پرسپولیس/ آخرین سنگر؛ حسینی و گندوز به دنبال اولین برد دربی!

به گزارش خبرورزشی، شکی نیست که در فوتبال پست دروازه‌بانی مهمترین پست است که نقش بزرگی در موفقیت یا شکست یک تیم در یک بازی یا کل فصل ایفا می‌کند. دو تیم بزرگ فوتبال ایران هم مثل همه تیم‌های دنیا برای انتخاب مهم‌ترین پست بیشترین حساسیت را به خرج داده و حالا در آستانه دربی ۱۰۴ یشترین امید هر دو مربی به دروازه‌بانان است.

نحسی ۱۳ و سرنوشت بیرو و روزبه!

سال‌ها علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس بود که در دربی تجربه بستن بازوبند کاپیتانی را هم داشت. اما او بعد از ۱۳ دربی ترجیح داد این فصل به تراکتور برود و جایش را به سنگربان ملی پوش الجزایری داد و حالا نوبت اوست که با کاپیتان استقلال دوئل کند.

جالب اینکه نحسی ۱۳ یقه کاپیتان دوم استقلال یعنی روزبه چشمی را هم گرفت (هر دو با ۱۳ دربی در این بازی غایب هستند) و باید دید برای کاپیتان استقلال خوش یمن خواهد بود یا او هم در سیزدهمین دربی خاطره تلخ به خانه می برد؟

در تمام سال‌های اخیر سید حسین حسینی به عنوان کاپیتان استقلال پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده و او هم مثل بیرانوند در جام جهانی -به عنوان بالاترین سطح فوتبال جهان- از دروازه تیم ملی دفاع کرده است. در غیاب بیرانوند، حالا حسینی باید با گندوز دوئل کند.

آمار این فصل، رکورددار کلین شیت بدون کلین شیت!

استقلال و پرسپولیس به دلیل حضور در هفته اول لیگ نخبگان آسیا، هفته چهارم لیگ برتر به مصاف نمایندگان استان کرمان نرفتند. به این ترتیب دو بزرگ تهرانی و دو مدعی اصلی قهرمانی در فصل بیست و چهارم لیگ برتر تا امروز تنها ۴ بار گام به میدان رقابت گذاشته‌اند.

می‌دانیم که پرسپولیس بعد از دو مساوی ۱-۱ با ذوب آهن و تراکتور، به ترتیب فولاد و آلومینیوم را با نتیجه مشابه ۲-۰ شکست داد. یعنی سنگربان الجزایری قرمزها در چهار بازی و ۳۶۰ دقیقه حضور دو گل خورده و دو کلین شیت در کارنامه دارد.

اما آن طرف استقلال که فصل قبل خط دفاعی قدرتمندتری نسبت به پرسپولیس داشت و حسین حسینی با ۱۸ کلین شیت رکورددار شد، این فصل در ۴ مسابقه ۶ گل دریافت کرده است! آبی‌ها بازی اول را ۲-۱ از شمس آذر بردند. بازی دوم برابر ملوان به تساوی ۲-۲ رسیدند، در قدم سوم با یک گل به استقلال خوزستان باختند و بازی چهارم هم که این جمعه با نساجی ۲-۲ مساوی شد.

حسینی و گندوز هر ۳۶۰ دقیقه را کامل بازی کردند و هیچ کارتی از داوران نگرفتند. در تک مسابقه آسیایی حسینی کلین شیت کرد و دروازه گندوز برابر الاهلی عربستان باز شد، اما او یک پنالتی از ریاض مارز ستاره مشهور سابق منچستر سیتی گرفت تا به طور شخصی کارنامه موفقی به جا بگذارد.

سابقه ملی، دوئل مردان شماره ۲

همانطور که اشاره شد هر دو دروازه‌بان به صورت ثابت در اردوهای تیم ملی کشورشان حضور دارند. در ماه سپتامبر یا شهریور ماه خودمان یک فیفادی داشتیم که تمام تیم‌های ملی دو بار به میدان رفتند. اینجا هر دو دروازه‌بان سرنوشت مشترکی داشتند و هر دو، در هر دو مسابقه به صورت کامل روی نیمکت نشسته و امکان بازی پیدا نکردند!

گندوز در تیم ملی الجزایر همان جایگاه حسینی در تیم ملی ایران را دارد، یعنی دروازه‌بان دوم کشورش!

سابقه دربی، رویای مشترک برد اول!

الکسی گندوز در این تابستان جانشین علیرضا بیرانوند در پرسپولیس شد. سنگربان شماره ۱ تیم ملی با شهرت و محبوبیتی فراوان در پرسپولیس، نقش مهمی در قهرمانی‌های متوالی قرمزها داشت و خیلی‌ها نگران بودند در غیاب بیرانوند، سرنوشت دروازه پرسپولیس چه خواهد شد.

اما گندوز تا الان کارنامه موفقی از خود به جا گذاشته و اگرچه هیچ تجربه‌ای در دربی پایتخت ندارد اما خیلی‌ها امیدوارند او روند موفقیت‌هایش را مقابل استقلال ادامه دهد.

اما سید حسین حسینی که در غیاب روزبه چشمی با تجربه‌ترین بازیکن فهرست استقلال در دربی است، تاکنون در ۱۲ نبرد مقابل پرسپولیس از دروازه استقلال دفاع کرده که در ۷ مسابقه با بازوبند کاپیتانی پیشاپیش دیگران به میدان آمده است.

حسینی صاحب یک رکورد منفی هم هست، او هرگز در دربی طعم پیروزی را نچشیده و به عنوان برنده از زمین خارج نشده است! صد البته در دو دربی جام حذفی وقتی بازی به تساوی ۲-۲ انجامید، برای تعیین تیم صعود کننده کار به ضربات پنالتی رفت و حسینی خاطره خوشی از آن دو دربی جام حذفی دارد اما همه می‌دانیم که در آمار، ضربات پنالتی محاسبه نمی‌شود.

یعنی هر دو گلر برای یک رویای مشترک می‌آیند. گندوز همین حالا و در شروع کارش در دربی، رکوردی برابر با حسینی دارد، هیچکدام طعم برد را در دربی نچشیده اند!

دربی بیرون تهران در تعقیب سپاهان!

در لیگ بیست و چهارم استقلال و پرسپولیس در هفته ششم به هم رسیدند و برای سومین بار در تاریخ دربی‌ها -یعنی از ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ تا امروز- این مسابقه در خارج از تهران برگزار می‌شود. هیچ کدام از بازیکنان فعلی دو تیم و حتی مربیان آنها تجربه دربی دهه ۷۰ در بندرعباس و دهه ۸۰ در تبریز را ندارند و از این نظر برای همه یک اتفاق تازه در راه است.

در حال حاضر پرسپولیس با ۳ امتیاز برتری نسبت به استقلال شرایط بهتری در جدول دارد اما سپاهان با ۱۳ امتیاز صدرنشین است، ۵ امتیاز بیشتر از پرسپولیس و ۸ امتیاز بیشتر از استقلال!

این درست که دربی هیچ ربطی به جدول جایگاه دو تیم و دیدار قبلی و بعدی آنها ندارد اما در قالب لیگ، هر بازی ۳ امتیاز دارد و تساوی این هفته سپاهان مقابل ذوب آهن انگیزه بزرگی برای پیروزی هر دو تیم است تا فاصله خود را با صدر جدول کمتر کنند.

و البته کیست که نداند بازنده دربی چه کار سختی برای ادامه راه در تیم بزرگ خواهد داشت! مسابقه‌ای که حتی شرایط تیم‌ها و بازیکنان و آمادگی آنها نیز خیلی تاثیری در سرنوشت «نتیجه» ندارد!


https://hirna.ir