02 مهر 1403
2

دربی ۱۰۴ در پیش است و هر دو مربی یک ستاره‌ خارجی در خط دفاعی دارند.

پست به پست با استقلال و پرسپولیس/ خارجی علیه خارجی!

به گزارش خبرورزشی، استقلال و پرسپولیس هر دو از یک بازیکن خارجی در خط دفاعی خود سود می‌برند. دو بازیکن با تجربه با دو کارنامه متفاوت در دربی‌ها، تیم ملی کشور خود و البته استقلال و پرسپولیس! دو بازیکن که در فصول اخیر بازیکن ثابت تیم‌هایشان بودند و حالا در دربی پیش رو نقطه امید و اتکای مربیان خواهند بود...

آمار این فصل، ستاره گرجستانی و پنالتی خانمانسوز!

لیگ بیست و چهارم با حضور دو ستاره خارجی در قلب دفاع استقلال و پرسپولیس آغاز نشد! ستاره گرجستانی قرمزها بعد از حضور در یورو ۲۰۲۴ دیرتر به اردو ملحق و مصدومیتی هم داشت که باعث شد در جدال هفته اول مقابل ذوب آهن روی نیمکت بنشیند.

گولسیانی در سه بازی بعدی ۲۷۰ دقیقه کامل برای پرسپولیس بازی کرد. بازی با تراکتور ۱-۱ مساوی شد و دو بازی بعدی را پرسپولیس در حضور او دو بر صفر برد. او که ستاره قرمزها در قهرمانی لیگ 22 بود، با بازگشت کنعانی زادگان و در حضور پورعلی گنجی در شروع لیگ 23 به طور موقت جایگاه خود را از دست داد اما در پی مصدومیت پورعلی گنجی به خط دفاعی قرمزها برگشت و آنقدر درخشید که در سن بالای ۳۰ سالگی برای اولین بار به تیم ملی کشورش هم دعوت شد.

گولسیانی که بهترین گلزن پرسپولیس در میان مدافعان بود، با از دست دادن جایگاه بهترین پنالتی زن امکان تکرار این موقعیت را ندارد. او فصل قبل در مقابل الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی پنالتی از دست داد و مصداق بارز «اولین اشتباه، آخرین اشتباه» شد!

در تمام سال‌های حضور در ایران در ذوب آهن، نساجی، سپاهان و پرسپولیس این ستاره گرجستانی هرگز پنالتی خراب نکرده بود اما با آن پنالتی یحیی شغلش را از دست داد!

آمار این فصل، ستاره برزیلی و قرارداد عالم سوز!

اما رافائل سیلوا که به خاطر قرارداد سنگینش فصل قبل توسط جواد نکونام اجازه بازگشت در دور برگشت را پیدا کرد، این فصل از بازی اول در ترکیب آبی‌ها بود. او در هر چهار مسابقه قبلی استقلال بازی کرد اما فقط ۲۹۲ دقیقه چرا که دو بار در تقابل هفته‌های دوم و پنجم مقابل نمایندگان شمالی لیگ یعنی ملوان و نساجی به عنوان مقصر گل‌های حریف توسط نکونام از بازی بیرون کشیده شد!

سیلوا در آخرین بازی استقلال تا امروز، بین دو نیمه در قائمشهر از زمین بیرون رفت. او همین تجربه را در دربی‌ها هم دارد، اما با توجه به خروج نام سهرابیان از فهرست، محرومیت روزبه چشمی به خاطر کارت قرمز و مصدومیت ایمان سلیمی، به احتمال بسیار بالا دوباره در قلب دفاع استقلال قرار خواهد گرفت.

آمار ملی، ایران سکوی پرتاب

سیلوا و گولسیانی در این ویژگی مشترک هستند که هر دو موقع ورود به فوتبال ایران هیچ سابقه و تجربه ملی نداشتند. مدافع برزیلی استقلال خرید فرهاد مجیدی بود و در لیگ بیست و یکم به این تیم آمد و در قهرمانی بدون شکست ستون خط دفاعی آبی‌ها بود.

او توسط ساپینتو و سپس نکونام هم مورد استفاده قرار می‌گرفت اما همانطور که اشاره شد به خاطر مبلغ بالا و نوع قراردادش که حتی در خانه هم استقلال باید پول او را می‌داد، پس در پنجره زمستانی ۱۴۰۲ نکونام به اجبار با بازگشت او موافقت کرد. فصل قبل سیلوا توسط نکونام تعویض می‌شد و خیلی از بازی‌ها سهرابیان و سلیمی را به او ترجیح می‌داد.

اما شرایط برای گولسیانی جور دیگری پیش رفت. این ستاره بعد از حضور در پرسپولیس آنقدر درخشید که برای اولین بار به تیم ملی کشورش هم دعوت و به آرزوی بازی در یورو ۲۰۲۴ هم رسید. او در سن بالا فیکس تیم ملی کشورش شد و در فیفادی شهریور نیز به اردوی گرجستان رفت و باز هم برای تیم ملی کشورش بازی کرد.

آمار دربی، دبل در اولین دربی

سیلوا زودتر از گولسیانی بازی در دربی تهران را تجربه کرد. او تاکنون در ۵ دربی حضور داشته که حاصل آن سه مساوی و دو شکست است. سیلوا هیچ وقت در دربی کارت نگرفته و موفق به زدن گل یا گلسازی هم نشده است. او فصل قبل در دقیقه ۶۴ به عنوان مقصر توسط نکونام در دربی تعویض شد.

اما گولسیانی تا امروز ۴ بار در دربی تهران بازی کرده و در همان اولین دربی دبل کرد. او با زدن دو گل در یک مسابقه به استقلال میان مدافعان صاحب یک رکورد تاریخی است. گولسیانی در ۴ دربی دو بار پیروز و دو بار نیز مساوی را تجربه کرده است و تاکنون متحمل شکست نشده و کارت هم ندارد.

فرصت طلایی محبوبیت

شاید اگر گولسیانی پنالتی فصل قبل مقابل الدحیل را از دست نمی‌داد، می‌توانست باز هم به رکورد گلزنی خود در دربی بی‌افزاید. او فصل قبل گل قهرمانی پرسپولیس را در هفته سی‌ام به مس رفسنجان زد و با توجه به مصدومیت پورعلی گنجی، جایگاهی تثبیت شده در قلب خط دفاعی پرسپولیس کنار کنعانی‌زادگان دارد.

دو مدافعی که روی ضربات ایستگاهی اجازه نفوذ و زدن ضربه سر دارند که می‌تواند روزنه امیدی برای گلزنی دوباره گلسیانی باشد. اگر کنعانی نباشد، او شانس پنالتی هم دارد اما از آن طرف سیلوا هم می تواند با یک گل ره صد ساله را یک شبه رفته و با گلزنی در دربی محبوب قلوب هواداران شود.


https://hirna.ir