02 مهر 1403
6

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، نسبت به ابراز نگرانی سران اجلاس "کواد" درباره وضعیت دریای شرقی و جنوبی واکنش نشان داد و از آمریکا خواست در رفتار خود در منطقه تجدید نظر کند.

پکن: آمریکا از اصرار بر سلطه‌طلبی و مهار چین دست بردارد
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری ظهر امروز به نشست سران گفتگوی چهارجانبهٔ امنیتی (کواد) که روز گذشته در آمریکا پایان یافت، واکنش نشان داد و بیان داشت: مکانیزم چهارجانبه (کواد)، آمریکا را  به عنوان رهبری منطقه‌ای  استراتژی هند-اقیانوسیه خود تعیین کرده و ابزاری برای مهار چین و حفظ سلطه آمریکا به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این استراتژی با بزرگنمایی موضوع "تهدید چین" سعی در ایجاد یک اجماع ضدچینی داشته و همچنین با استفاده از مسائل دریایی به دنبال همکاری‌های نظامی و امنیتی است. ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه این اجلاس ضدچینی نیست، دروغی آشکار بوده و حتی رسانه‌های آمریکایی نیز آن را باور نمی‌کنند.

لین جیان تأکید کرد: چین همواره معتقد است همکاری بین کشورها نباید برعلیه کشورهای ثالث و منافع آن‌ها باشد. هرگونه طرح منطقه‌ای باید به روند صلح، ثبات و توسعه همان منطقه کمک کند. تشکیل "حلقه‌های کوچک" که انحصاری و بسته هستند، به اعتماد و همکاری بین کشورهای منطقه آسیب می‌زند و با روند اصلی آسیا-اقیانوسیه که به دنبال صلح و توسعه است، مغایرت دارد.

وی تصریح کرد: آمریکا باید از فکر سلطه‌طلبی و مهار چین دست بردارد و از استفاده از کشورهای منطقه به عنوان ابزار برای منافع خود بپرهیزد. ایالات متحده باید به جای به خطر انداختن امنیت استراتژیک و منافع مردم آسیا-اقیانوسیه در جهت منافع شخصی خود، به تعهد خود مبنی بر عدم تقویت روابط  با متحدین خود برای مقابله با چین عمل کند.

لین جیان در آخر بار دیگر تأکید کرد: ورود هرگونه نیروی خارجی نمی‌تواند عزم چین برای حفاظت قانونی از حاکمیت سرزمینی و حقوق دریایی خود و حفظ صلح و ثبات منطقه را تضعیف کند. چین در برابر هر اقدامی که به منافع امنیتی این کشور آسیب برساند، به شدت اعتراض خواهد کرد.

گفتگوی چهارجانبهٔ امنیتی (QUAD) یک گفت‌وگوی استراتژیک بین ایالات متحده، هند، ژاپن و استرالیا است که در سال 2007 توسط شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و با حمایت دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، جان هوارد، نخست‌وزیر استرالیا و نخست‌وزیر هند، مانموهان سینگ آغاز شد. این مکانیسم به‌عنوان پاسخی به افزایش قدرت اقتصادی و نظامی چین در نظر گرفته شده بود که همواره مورد اعتراض دولت چین قرار می‌گیرد.

اعتراض پکن به دخالت "کواد" در امور دریای شرقی و جنوبی چین
پکن: آمریکا بزرگترین تهدید هسته‌ای در جهان است

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir