02 مهر 1403
6

بر اساس آخرین آمار، تعداد کرگدن‌ها در سراسر جهان اندکی افزایش یافته اما همزمان شکار غیرقانونی این گونه نیز افزایش داشته است.

افزایش تعداد کرگدن‌ها/ شکار همچنان تهدید اصلی است
- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آخرین آمار، تعداد کرگدن‌ها در سراسر جهان اندکی افزایش یافته، اما همزمان شکار غیرقانونی این گونه نیز رشد کرده است. این افزایش شکار، به‌ویژه در آفریقای جنوبی، جایی که تقاضای بالایی برای شاخ کرگدن وجود دارد، شکارچیان را به سمت این حیوانات کشانده و آن‌ها را در معرض خطر جدی قرار داده است.

در سال 2023، در مجموع 586 کرگدن در آفریقا کشته شدند که بیشتر آن‌ها در آفریقای جنوبی بود که بیشترین جمعیت کرگدن‌ها را دارد. این تعداد نسبت به 551 مورد گزارش شده در سال 2022 افزایش یافته است.

شکار و تجارت "کرگدن‌های عظیم‌الجثه" را به لبه پرتگاه انقراض برده است

طبق گزارشی که بنیاد بین‌المللی کرگدن منتشر کرده است، تعداد کرگدن‌های سفید از 15942 در سال 2022 به 17464 در سال 2023 افزایش یافته است اما جمعیت کرگدن‌های سیاه و کرگدن بزرگ تک‌ شاخ ثابت مانده است. با این حال، زیرگونه‌ای دیگر به نام کرگدن سفید شمالی عملاً منقرض شده است و تنها دو ماده از آن در یک پناهگاه خصوصی امن در کنیا نگهداری می‌شوند. دانشمندان در حال تلاش برای تولید جنین از تخم و اسپرم جمع‌آوری شده از کرگدن‌های سفید و انتقال آن به یک کرگدن ماده سیاه جایگزین هستند.

با ترکیب تمام زیرگونه‌ها، اکنون در جهان تنها حدود 28 هزار کرگدن باقی مانده است، در حالی که در آغاز قرن بیستم این تعداد به 500 هزار می‌رسید.

کرگدن‌ها با تهدیدات مختلف زیست‌محیطی مانند از دست دادن زیستگاه به دلیل توسعه و تغییرات آب و هوایی مواجه هستند اما شکار غیرقانونی، بر اساس این باور که شاخ‌های آن‌ها دارای مصارف دارویی است، همچنان تهدید اصلی است.

فیلیپ موروثی؛ معاون حفاظت از گونه‌ها در بنیاد حیات وحش آفریقا گفت: حفاظت نقش بزرگی در افزایش جمعیت کرگدن‌ها داشته است و در کنیا، تعداد آن‌ها از 380 در سال 1986 به 1000 در سال گذشته افزایش یافت. در کنیا کرگدن‌ها به پناهگاه‌ها آورده شده و محافظت شده‌اند.

موروثی از یک کمپین حمایت می‌کند که تقاضا برای شاخ کرگدن را پایان دهد و همچنین فناوری جدیدی را در ردیابی و نظارت بر کرگدن‌ها برای محافظت از آن‌ها اتخاذ کند.

او همچنین بر اهمیت آموزش جوامع محلی در مورد مزایای کرگدن‌ها برای اکوسیستم و اقتصاد تاکید می‌کند.

کرگدن‌ها به عنوان گیاهخواران بزرگ نقش مهمی در اکوسیستم دارند و با چرای گیاهان، به رشد جنگل‌ها کمک می‌کنند و زیستگاه‌های مناسبی برای سایر حیوانات ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir