02 مهر 1403
5

وزیر خارجه انگلیس از اعضای ناتو خواست تا در حمایت از اوکراین «دل و جرات» به خرج دهند!

لندن: ناتو در حمایت از اوکراین «دل و جرات» به خرج دهد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دیوید لَمی، وزیر خارجه انگلیس از کشورهای عضو ناتو خواست تا حمایت از اوکراین را افزایش دهند و در این مسیر شهامت داشته باشند؛ اظهاراتی که به طور مشخص درخواستی برای رفع موانع استفاده از تسلیحات غربی جهت حمله به عمق خاک روسیه است!

کی‌یف از انگلیس موشک «سایه طوفان» و از آمریکا نیز «اتکمز» دریافت کرده اما تنها مجاز است تا از این موشک‌ها در مناطقی استفاده کند که اوکراین بر سر آنها ادعای مالکیت دارد؛ مناطق از جمله شبه‌جزیره کریمه و دونباس.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدت‌هاست که با اعمال فشار بر کشورهای غربی، قصد دارد تا مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد را در عمق خاک روسیه دریافت کند. مسکو با هشدار درباره چنین حملاتی علیه قلمری تحت حاکمیت مشروع روسیه، آن را معادل مشارکت مستقیم در جنگ دانست و نسبت به واکنش مقتضی علیه آن متعهد شد.

لمی و کایر استارمر، نخست وزیر انگلیس اوایل ماه جاری در سفر به آمریکا، با جو بایدن، رئیس جمهور این کشور «گفت‌وگوهای زیادی درباره راهبرد تداوم جنگ اوکراین داشتند اما از رسیدن به توافق درباره صدور مجوز برای اوکراین ناکام ماندند.»

در حالی که لندن موافق رفع محدودیت استفاده از تسلیحات است، واشنگتن تاکنون از چنین تصمیمی حمایت نکرده و تاکید کرده است که کی‌یف باید به طور روشن درباره اهداف رزمی خود در صورت چنین حملاتی شفاف‌سازی کند.

لمی در اجلاسی در لیورپول اذعان کرد که «بر سر نحوه افزایش و تقویت حمایت از کی‌یف در جنگ با روسیه، بین متحدان اوکراین گفت‌وگوهای بی‌وقفه‌ای وجود دارد.»

وی در اشاره‌ای آشکار به تعلل بایدن، افزود: زمان آن فرا رسیده است که به نیابت از متحدانی که در کنار اوکراین ایستاده‌اند، از خود دل و جرأت، صبر و شکیبایی نشان دهیم.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه با تاکید بر حمایت تزلزل‌ناپذیر لندن از کی‌یف گفت که دولت انگلیس نسبت به تأمین سالانه سه میلیارد دلار (۳.۹۹ میلیارد دلار) کمک نظامی برای اوکراین متعهد شده است و این کار را «مادامی که نیاز باشد» انجام خواهد داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اوایل ماه گفته بود که اوکراین بدون استفاده از اطلاعات ماهواره‌های ناتو و مداخله پرسنل نظامی این ائتلاف، قادر به استفاده و کار کردن با سامانه‌های دوربرد نیست و در نتیجه، چنین اقدام احتمالی، ماهیت جنگ را تغییر خواهد و مسکو براساس مخاطراتی که روسیه را تهدید می‌کند «تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد کرد.»

منبع:

https://hirna.ir