02 مهر 1403
1

دوم مهرماه سالگرد یکی از عجیب‌ترین دیدارهای تاریخ استقلال و پرسپولیس است.

جلسه محرمانه بین دو نیمه دربی؟ استقلالی‌ها: گفتند گل بزنید استادیوم متشنج می‌شود/ پرسپولیسی‌ها: نتوانستند به تیم ۹ نفره

استقلال و پرسپولیس دوم مهر سال ۱۳۷۸ به مصاف یکدیگر رفتند و دربی را برگزار کردند که به زعم اغلب هواداران و حتی کارشناسان هنوز بخش‌هایی از حواشی آن رسانه‌ای نشده است. مسابقه‌ای که واقعا از هر بعد که به آن نگاه می‌شود، اتفاقات فراوانی برای بحث دارد.

تساوی بدون گل

دربی مهر ۱۳۷۸ در حالی برگزار شد که علی پروین هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت و در اوج محبوبیت بود. در آن طرف میدان اما یوگنی سکوموروخوف سرمربی استقلال بود که طرفداران این تیم اعتماد چندانی به او نداشتند. مسابقه در نهایت با تساوی بدون گل تمام شد اما...

اخراج دو بازیکن پرسپولیس

اتفاقات بازی از همان دقایق ابتدایی نیمه اول آغاز شد و تنش میان بازیکنان زیاد بود. خشونت مسابقه باعث شد داور کارت قرمز را مقابل صورت اسماعیل حلالی بگیرد و پرسپولیس ۱۰ نفره شود! البته این پایان کار نبود چون قبل از خاتمه نیمه اول نادر محمدخانی هم اخراج شد و پرسپولیس در آستانه یک شوک بزرگ قرار گرفت. این تیم باید بالغ بر یک نیمه را با دو بازیکن کمتر مقابل حریف سنتی خود دوام می‌آورد و فضا به گونه‌ای بود که حتی خود استقلالی‌ها هم شوکه شده بودند. در چنین شرایطی نیمه نخست به پایان رسید و همه به انتظار نیمه دوم نشستند.

اگر گل بزنید...

بازی در نیمه دوم افت محسوسی کرد و در نهایت هم با تساوی بدون گل تمام شد تا پرسپولیس به یک پیروزی تک‌امتیازی فوق‌العاده باارزش دست پیدا کند. ولی سال‌ها بعد ادعای عجیب و غریبی از داخل رختکن استقلال بین دو نیمه آن مسابقه به بیرون درز پیدا کرد.

برخی از بازیکنان و مسئولان آن‌زمان آبی‌پوشان پایتخت مدعی شدند بین دو نیمه گروهی از عوامل برگزاری مسابقه و مدیران ورزش ایران به داخل رختکن آن‌ها آمدند و با تاکید بر این‌که فضای استادیوم با توجه به اخراج دو بازیکن پرسپولیس مستعد تشنج است، به آن‌ها گفتند بسیار مراقب باشند! بازیکنان استقلال می‌گویند کسی مستقیم نگفت نباید گل بزنند ولی آن‌قدر روی حفظ فضای ورزشگاه تاکید شد که همه عملا در نیمه دوم فقط به فکر تمام شدن مسابقه بودند!

اگر می‌توانستند، می‌زدند!

اما حرف‌های طرف مقابل را هم باید شنید؛ پرسپولیسی‌های حاضر در آن مسابقه قاطعانه این بحث را رد کرده و می‌گویند استقلال تاکتیک لازم برای رد کردن لایه‌های دفاعی پرسپولیس را نداشت و بازیکنان قرمزپوش آن‌قدر دویدند و درگیر شدند که اجازه ندادند دروازه تیمشان باز شود بنابراین شایعه هماهنگی برای گل نزدن استقلال اصلا صحت ندارد! پرسپولیسی‌ها حتی به این شایعه که می‌گفتند علی پروین نمی‌خواست تیم را در نیمه دوم به میدان بفرستد و تهدید کرده بود که پرسپولیس را از زمین بیرون می‌کشد هم واکنش نشان داده و مدعی شدند پروین هرگز چنین ادعایی را مطرح نکرد.

ماجرای ۲۵ ساله

حالا ۲۵ سال از آن ماجرا می‌گذرد ولی قطعا این مسابقه اتفاقاتی در دل خود دارد که هنوز بازگشایی نشده است. خیلی‌ها می‌گویند سعید فائقی، معاون وقت سازمان تربیت بدنی که اتفاقا هنگام برگزاری آن مسابقه کنار زمین حضور داشت، جعبه سیاه جدال عجیب و غریب استقلال و پرسپولیس در دوم مهر سال ۱۳۷۸ تلقی می‌شود و می‌تواند ناگفته‌های آن را بر زبان بیاورد.


https://hirna.ir