01 مهر 1403
6

انتشار فایل صوتی مربوط به تماس تلفنی یک دختربچه حادثه دیده با اورژانس و تلاش او برای ارائه نشانی دقیق محل حادثه به پرستار اورژانس، معضل جدی نبود سیستم مکان یاب در اورژانس را پررنگ‌تر کرده است.

فقدان مکان‌یاب در اورژانس و هزاران جانی که قربانی می‌شوند
- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ساعت حدود 22 یکی از روزهای اسفند ماه 1402 است، مادری با دختر 6، 7 ساله‌اش در محور ملایر - اراک در حال رانندگی بوده که کنترل خودرو را از دست می‌دهد و خودرو از جاده خارج و دچار واژگونی می‌شود.

صورت مادر پر از خون است و ظاهراً نفس نمی‌کشد اما دختربچه که تنها سرنشین زنده خودرو است، تقلا می‌کند تا مادر زخمی‌ و بی‌هوش خود را از این مخمصه نجات دهد.

ابتدا یکی از اقوام این خانواده با اورژانس تماس می‌گیرد و خبر از تصادف خودرو می‌دهد، سپس کارشناس اورژانس با کودک تماس می‌گیرد و کودک از ماشین پیاده می‌شود و کمی از خودرو دورتر می‌شود تا بتواند موقعیت دقیق خود را به اورژانس 115 اعلام کند: «ما تصادف کردیم، مامانم داره جون میده، من نمی‌دونم دقیقاً کجاییم، یه تابلو جلوتر هست که روش نوشته ملایر – اراک، ننوشته چند کیلومتر.»

کارشناس اورژانس که پشت خط است از دختربچه خواهش می‌کند تلفن را قطع نکند و به حاشیه جاده برود تا بتواند یکی از خودروهای در حال حرکت در جاده را متوقف کند به امید این که آدرس دقیق پیدا شود و جان مادری که در خودرو در حال جان دادن است زودتر نجات یابد.

تلاش‌ کارشناس اورژانس برای پیدا کردن محل حادثه بیش از 10 دقیقه طول می‌‌کشد، در نهایت کودک در کنار یک جاده تاریک و سرد آنقدر تلاش می‌کند که یک نفر را پیدا می‌کند و از او می‌خواهد آدرس را به اورژانس 115 بدهد.

آدرس توسط فرد غریبه به اورژانس اعلام می‌شود، چند دقیقه بعد آمبولانس‌های اورژانس می‌رسند و نجات‌بخش کودکی می‌شوند که هر آن، ممکن بود از ترس و سرمازدگی در جاده جان خود را از دست بدهد اما وقتی نیروهای اوژانس بر بالین مادر می‌رسند، با پیکر بی‌جان او مواجه می‌شوند! برای شنیدن فایل صوتی این حادثه اینجا کلیک کنید.

در روزهای گذشته فایل صوتی مربوط به این حادثه تلخ منتشر شد و بی‌نتیجه ماندن تلاش دختربچه 6 ساله برای اعلام نشانی دقیق حادثه و نجات جان مادرش، قلب بسیاری از هموطنان را به درد آورد و حالا این سؤال ایجاد شده که اگر سیستمی برای مکان‌یابی دقیق محل حادثه توسط اورژانس وجود داشت، ممکن بود جان مادر از مرگ حتمی نجات یابد و کنار فرزندش زندگی را دوباره ادامه دهد!

لحظات نفس‌گیر امدادرسانی اورژانس به کودک 6 ساله حادثه‌دیده

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این باره می‌گوید نبود سیستم مکان‌یابی دقیق مددجویان در اورژانس، باعث شده تا وقت زیادی صرف دریافت آدرس از مصدومان حوادث یا بیماران شود.

بابک یکتاپرست در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «یکی از معضلات کارشناسان اورژانس کشور، نبود سیستمی برای مکان‌یابی دقیق مددجویان است. الان چندسال است که اورژانس درخواست کرده شرایطی فراهم شود که وقتی مردم با دیسپچ تماس می‌گیرند، کارشناسان اورژانس بتوانند به مکان دقیق فرد تماس گرفته دسترسی پیدا کنند تا زمان، بابت دریافت نشانی محل وقوع حادثه تلف نشود حتی در مأموریت‌های درون شهری نیز اگر وضعیت فرد مصدوم یا بیمار نگران‌کننده باشد ابتدا همکاران ما اقدام به دریافت آدرس محل حادثه می‌کنند و سپس مشکل دقیق بیمار را از او جویا می‌شوند تا اگر به هر دلیلی تلفن قطع شد یا شرایط اضطراری پیش آمد بتوانند آمبولانس را به محل اعزام کنند.»

یکتاپرست ادامه داد: «در برخی از حوادث و بیماری‌ها، فاصله بین مرگ و زندگی فرد مصدوم، در حد چند دقیقه است و بنابراین زمان اهمیت زیادی در امدادرسانی به مصدومان و بیماران توسط اورژانس دارد.»

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان این که بحث محرمانگی داده‌های مربوط به نشانی منزل افراد، مانع از دسترسی کارشناسان اورژانس به نشانی مددجویان در هنگام تماس آنها با 115 شده است، تصریح کرد: «وزارت ارتباطات و سایر نهادهای دخیل در این موضوع باید سازوکاری برای این موضوع در نظر بگیرند تا در عین حفظ امنیت داده‌ها، روند خدمت‌رسانی به مصدومان و بیماران نیز تسهیل شود.»

نبود یک سیستم کارآمد برای مکان‌یابی در سازمان اورژانس کشور از سویی باعث شده بخشی از وقت پرستاران اورژانس به جای گرفتن شرح حال از بیماران و ارائه مشاوره‌های تلفنی کاربردی به آن‌ها، صرف دریافت نشانی محل حادثه شود اما این تنها چالش نیست زیرا در بسیاری از موارد، تماس‌گیرندگان با اورژانس به دلیل شرایطی که در آن حضور دارند دچار اضطراب شدید هستند و به دلیل نداشتن تمرکز حتی قادر به ارائه نشانی صحیح نیستند. در برخی موارد نیز مانند آن چه برای این دختربچه 6 ساله رخ داد، فرد حادثه دیده شرایط ارائه نشانی به کارشناسان اورژانس را ندارد.

مزایای استقرار سامانه مکان‌یابی در اورژانس چیست؟

علاوه بر افزایش سرعت امدادرسانی، یکی دیگر از مزایای قرار گرفتن موقعیت مکانی فرد تماس گیرنده در اختیار سازمان اورژانس کشور، این است که این سازمان می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی، مناطق پرخطر از منظر بروز برخی از انواع حوادث (از جمله حوادث جاده‌ای) را نیز شناسایی کند و برنامه‌ریزی بهتری برای پاسخ به حوادث انجام دهد.

همچنین با داشتن اطلاعات دقیق از محل مصدومان، می‌توان بیمارستان‌های نزدیک را شناسایی و با سرعت بیشتری با آن‌ها هماهنگ کرد تا آماده‌سازی‌های لازم را انجام دهند.

تاکسی‌های اینترنتی و فروشگاه‌های برخط نشانی مشتریان خود را دارند اما اورژانس نه!

اگرچه دغدغه امنیت داده‌ها و اطلاعات مربوط به نشانی منزل افراد، یک دغدغه جدی است که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد اما قطعاً راهکارهایی برای حفاظت از این اطلاعات وجود دارد.

موقعیت مکانی افراد در حالی به دلیل نگرانی از به خطر افتادن امنیت داده‌‌ها در اختیار اورژانس قرار نمی‌گیرد که در حال حاضر نشانی و اطلاعات بسیاری از افراد در تاکسی‌های اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین و ... جهت خرید و دریافت خدمات حمل و نقل ثبت می‌شود در حالی که خدمات سازمان اورژانس کشور با جان انسان‌ها سرو کار دارد و تسهیل روند ارائه خدمات فوریت‌‌های پزشکی قطعا از یک خرید ساده یا جابجایی در سطح شهر، اولویت و اهمیت بالاتری دارد.

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir