01 مهر 1403
4

دبیرکل شریان می‌گوید: آماده هستیم که به عنوان یک تشکل با وزرا بعد از رأی اعتماد جلسه داشته باشیم کما اینکه نشست‌ها و جلسات در جریان هستند، تا نظرات خود را اعلام کنیم. این نظرات می‌تواند شامل معرفی افراد و ارائه راهکارها برای حل مشکلات و چالش‌ها شود.

آمادگی دبیرکل شریان برای معرفی افراد به دولت پزشکیان /«استاندارِ بومی» در اولویت وزیر کشور باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با استقرار وزیر کشور جدید در ساختمان فاطمی، فصل معرفی و انتصاب مدیران و مسئولان رده‌های میانی از جمله استانداران رسیده، همان‌هایی که بنابر گفته اسکندر مومنی، طبق شایسته‌سالاری انتخاب می‌شوند. اما انتخاب استاندار صرفاً با نگاه شایسته‌سالاری و رویکرد وفاق ملی چه دستاوردی می‌تواند برای دولت مستقر داشته باشد؟ علی صوفی که پیش از این سابقه حضور در دولت اصلاحات را داشته به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید « پزشکیان در انتخاب برخی از معاونین وزرا می‌تواند تحت عنوان وفاق ملی، و با درنظر گرفتن شایسته‌سالاری، از فردی که وابسته به جناح دیگری است، استفاده کند و از خدمات آن بهره ببرد اما این نکته درباره همه جا صدق نمی‌کند چنانچه در مورد استانداران نمی‌توان اینگونه عمل کرد و دست پزشکیان در این مورد باز نیست.»

اما ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید جدا از جناح‌بندی‌های سیاسی باید به حرف درست توجه شود و حتی از آمادگی تشکل خود برای ارائه نظارت به دولت و حتی معرفی افراد خبر می دهد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با ابوالقاسم جراره، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل شریان را می‌خوانید:

***

*آقای جراره! وزیر کشور در مورد انتخاب استانداران به مواردی نظیر شایسته سالاری و عدالت محوری تاکید کردند، ارزیابی شما چیست؟ چه شاخصه هایی باید مدنظر قرار گیرد؟

قطعاً فردی که قرار است سکان‌دار یک استان باشد، یکسری شرایط عمومی مانند سلامت، پاکدستی، خداترسی و عدالت محوری مطرح است. اینها ویژگی‌های عمومی است که هر کسی قرار است استاندار شود، باید داشته باشد. اما در کنار این موارد یکسری شاخصه‌های خاص و تخصصی مطرح است. از جمله اینکه باید شناخت کافی از استانی که قرار است استانداری آن را برعهده بگیرد، داشته باشد.

اگر فردی را جایی منصوب کنیم اما آن فرد آگاهی و شناخت کافی نداشته باشد، این زمان‌بر خواهد بود به این معنا ۶ ماه الی یکسال باید معطل شود که نسبت به فضای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن استان شناخت پیدا کند و ظرفیت‌ها اعم از طبیعی و انسانی را بشناسد.

مورد دیگر اینکه استاندار باید از تخصص و توانایی کافی برخوردار باشد و علاوه بر همه تسلط و تخصص که گفته شد استاندار باید بتواند با مرکز ارتباط خوبی برقرار کند چراکه استاندار نماد حاکمیت در آن استان است لذا ارتباط با مرکز اعم از دولت و وزارتخانه باید ارتباط خوبی باشد، که به واسطه شناخت ظرفیت‌های استان آنها را بالفعل کند چون نباید فرصتی از دست بدهیم.

فرصتی برای از دست دادن نداریم

واقعیت این است که بعد از ۴۵ سال فرصتی برای از دست دادن نداریم. بنابراین استاندار باید شناخت کافی از استان داشته باشد که بتواند ظرفیت‌ها را به کار بگیرد. نکته دیگر اینکه استاندار باید ارتباط خوبی با مردم داشته باشد.

ما کشور مردمی هستیم و یکی از پایه‌های این کشور حضور مردم و اثرگذاری آنها است. متاسفانه به واسطه عملکردی که داشتیم سرمایه اجتماعی فراوانی را از دست دادیم. لذا کسی باید این مسئولیت را برعهده بگیرد که بتواند این نقیصه را جبران کند و به واسطه عملکرد خودش بخشی از سرمایه اجتماعی از دست رفته را جذب کند، بنابراین باید مدیر کارآمد بگذاریم که اخلاق داشته باشد و صلاحیت عمومی و توانمندی و کارآمدی لازم را داشته باشد که بتواند از ظرفیت‌ها در استان‌ها استفاده کند و نظر مردم را نسبت به نظام و حاکمیت جلب کند و آن سرمایه از دست رفته و خلأها را جبران کند.

انتصابات باید براساس شاخص‌هایی که خودمان حرفش را می‌زنیم صورت بگیرد، زمانی حرفش را می‌زنیم اما سیاسی عمل می‌کنیم. من می‌گویم حرف توخالی نزنیم و به همان حرف‌هایی که می‌زنیم عمل کنیم، در این شرایط اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

استانداران بومی اثرگذارتر هستند

*بنابراین تاکید شما بر روی بومی بودن استاندار است...

من صرفاً نمی‌گویم استادار بومی باشد اما بومی‌ها می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند که آن هم شرط و شروط دارد. اینکه استاندار بومی می‌گذاریم منظور این نیست که صرفاً هر کسی با من هست و در تیم من حضور دارد را انتخاب کنیم، خیر، شایسته‌سالاری را معیار قرار بدهیم. در مجموع باید به حرف‌ها عمل کنیم اینکه شعار بدهیم و بعد کار دیگری کنیم، درست نیست. قطعاً بومی‌ها می‌توانند اولویت باشند.

*با توجه به اینکه استاندار به نوعی نماینده دولت در آن استان است، تا چه اندازه لازم است با دیدگاه رئیس جمهور که تاکید بر وفاق ملی دارد، قرابت داشته باشد؟

استاندار نماد عالی دولت در استان است و باید توانایی استفاده از ظرفیت‌ها را داشته باشد، استفاده کردن به این معنا نیست که پُستی به کسی داده شود، بلکه استفاده کردن می‌تواند به معنای بهره‌برداری از ظرفیت فرد برای مشاوره هم معنا پیدا کند.

مسئولیت‌ها محدود و مشخص هستند و در استان هم وضعیت به همین ترتیب است کما اینکه یک معاون سیاسی و یا معاون عمرانی می‌توان انتخاب کرد اما از ده نفر می‌توان مشورت سیاسی یا عمرانی گرفت. بنابراین منظور این است که از طریق فرصت‌هایی که در اختیار داریم به همه احترام بگذاریم، یک بخش احترام گذاشتن به این ترتیب است که افراد را صدا کنیم و حرف‌‎های آنها را بشنویم، این هم به معنای استفاده کردن از ظرفیت است. اگر این ظرفیت‌ها کنار هم قرار بگیرند بسیاری از مشکلات می‌تواند کاهش پیدا کند.

کسی صراحت لهجه دارد مخالف نیست

*بسیاری چهره های سیاسی مشخصا حامی دولت قبل، با تکیه بر این نکته رئیس جمهور درباره وفاق ملی معتقدند که مثلا از جبهه پایداری یا شریان هم در دولت باشند، در مقابل حامیان این دولت تاکید بر جابجایی سریعتر این افراد از ساختار اجرایی کشور دارند، نگاه شما چیست؟

همانطور که رئیس جمهور قرآن و نهج البلاغه قرائت می‌کند من هم از قرآن می‌گویم، قرآن می‌فرماید که شما اقوال مختلف را بشنوید و آن قول بهتر را انتخاب کنید. آن کسی که صراحت لهجه دارد دلیل بر این نیست که او فردی مخالفی است، بلکه منش شخصی او این است.

بنده می‌گویم به جای نگاه کردن به فرد، به حرف توجه کنیم، اینکه آن حرف گفته شده تا چه اندازه منطقی و درست است. امکان دارد فرد اصلاح‌طلب و یا اصولگرا باشد اما حرف خوب یا بد بگوید. لذا به قول‌ها و اقوال توجه کنیم و آنها را بشنویم، به این ترتیب که اگر حرف خوبی بود به آن عمل کنیم.

نکته دیگر اینکه وفاق به این معنی است که باید همدلی ایجاد کنیم، اگر نسبت به موضوعی هم گله‌مند هستیم و نقد داریم، می‌توانیم این نقد را در قالب اخلاق بیان کنیم و به این صورت نیست که اگر تند بگوییم، مشکل حل شود بلکه با اخلاق خوب مشکل حل می‌شود کمااینکه خداوند، پیامبر را با حسن خلق تعریف می‌کند.

البته در عین حال باید با قاطعیت برخورد کرد. یعنی اگر انحرافی مشاهده کردیم با قاطعیت جلوی آن بایستیم، تعارف نداریم، تذکر می‌دهیم، حرف خوب هم می‌زنیم و آرام هم می‌گوییم که بعد یا به آن عمل می‌شود یا نمی‌شود. 

اگر عمل شد که چه بهتر اما اگر عمل نشد، به دنبال تنش که نیستیم، تنش فضا را دچار مشکل می‌کند. لذا حتما با اخلاق خوب باید بگوییم، البته اگر انحراف دیدیم باید با قاطعیت جلوی آن بایستم چراکه مردم از ما انتظار دارند، ما نماینده مردم هستیم، به ما اعتماد کردند و مسئولیتی در اختیار ما قرار دادند، لذا براساس این مسئولیت باید ببینیم اگر جایی موردی وجود دارد که به مردم و نظام ضربه وارد می‌کند باید جلوی آن بایستیم. 

زمان رأی اعتماد با تعدادی از وزرای پیشنهادی جلسه برگزار کردیم

*شما علاوه بر اینکه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هستید، دبیرکلی شریان را هم برعهده دارید، آیا شریان مانند سایر احزاب و گروه‌ها به دنبال حضور اعضای خود در مناصب دولتی به عنوان استاندار، معاون وزیر و یا سایر پُست‌ها است؟ 

یکی از کارهایی که انجام دادیم این بود که زمان رأی اعتماد فرصت شد با عده‌ای از گزینه‌های پیشنهادی رئیس جمهور جلسه برگزار کردیم، صحبت کردیم و نظراتمان را گفتیم و به آنهایی که صلاح دیدیم، کمک کردیم. 

*با کدام وزرای پیشنهادی جلسه داشتید؟ 

با وزیر صمت، وزیر راه و وزیر نیرو جلسه داشتیم. البته فرصت نشد با بقیه جلسه برگزار کنیم. علاوه بر این درخواست برگزاری جلسه با رئیس جمهور را هم دادیم که رئیس جمهور موافقت کرد اما جلسه هماهنگ نشد، به این ترتیب هم ما و هم رئیس جمهور آماده بودیم اما جلسه برگزار نشد.

الان هم آماده هستیم که به عنوان تشکل فعال و اثرگذار با وزرا بعد از رأی اعتماد جلسه داشته باشیم کما اینکه نشست‌ها و جلسات در جریان هستند، تا نظرات خود را اعلام کنیم. این نظرات می‌تواند شامل معرفی افراد و ارائه راهکارها برای حل مشکلات و چالش‌ها شود.

*بعد از رأی اعتماد با کدام وزرا جلسه داشتید؟

با وزیر صمت، وزیر ورزش و جوانان، وزیر جهاد و کشاورزی جلسه برگزار کردیم. در خواست دادیم که با وزرای دیگر هم جلسه داشته باشیم که نظرات خود را به عنوان یک تشکل و هم به عنوان نماینده بگوییم و در نهایت نظرات خود و مردم را مطرح کنیم.

۲۷۲۱۱


https://hirna.ir