01 مهر 1403
3

امروزه حدود ٨٠ درصد زندانیان کل کشور به صورت الکترونیکی در جلسات تحقیق و رسیدگی به پرونده‌هایشان حضور دارند.

جلسات الکترونیکی دادگاه برای ٨٠ درصد زندانیان کشور فراهم شده است

به گزارش خبرنگار مهر، قوه قضائیه اعلام کرد: یکی از بحث‌های قدیمی نظری همیشه بین طرفداری سنت و مدرنیته پیش می‌آید و این وسط تکنولوژی و ابزارهای هوشمند و نوین هم مورد توجه ویژه قرار گرفته می‌شوند.اما چیزی که قطعی است این است که زندگی در جغرافیای دیجیتال و دوره هوش مصنوعی ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی که دارد هم به عنوان فرصت و هم تهدید محسوب می‌شوند.

همچنین حتی زندان‌ها و زندانی‌ها هم امروز تفاوت زندگی در چنین شرایطی را حس می‌کنند.به طور مثال اعزام زندانی به دادگاه همیشه برای زندانبان‌ها چالش مهم بوده چرا که هم امکان فرار زندانی بالا رفته و هم اعزام، رفت و آمد، نیرو و تجهیزات لازم است و همچنین هزینه بالایی خواهد داشت.

قوه قضائیه در ایران از چند سال قبل شرایط برگزاری دادگاه‌های الکترونیک و برخط را برای همه مردم فراهم کرده بود، حالا این امکان را به داخل زندان‌ها نیز برده است، تا به جای اعزام پرمخاطره زندانی به دادگاه، فرد بتواند در همان محل زندان در جلسه دادگاه‌اش شرکت کند.

امروزه حدود ٨٠ درصد زندانیان کل کشور به صورت الکترونیکی در جلسات تحقیق و رسیدگی به پرونده‌هایشان حضور دارند.

همچنین زندانیان امکان ملاقات الکترونیک با خاناوده‌های خود را دارند. به عبارتی اگر خانواده‌ای به دلیل بعد مسافت و یا مشکلات دیگر نتواند به صورت حضوری برای ملاقات زندانی خود به زندان مراجعه کند این امکان برای وی فراهم است که از محل زندگی خود با فرد زندانی ملاقات الکترونیک داشته باشد.

امروز در زندان‌های کشور یک شوش علیه محدودیت‌های زمانی و مکانی انجام شده است که اتفاق بدی هم نیست.

منبع:

https://hirna.ir