سه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرآنلاین، ضمن تاکید بر اصل مثبت بودن مذاکره ایران با سایر کشورها در جریان سفر پزشکیان به نیویورک بر این نکته تاکید میکنند برای مذاکره با کشورهایی نظیر آمریکا باید همان شروطی که رییس جمهور اعلام کرده رعایت شوند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «پزشکیان در اولین سفر به آمریکا مذاکرات با مقامات آمریکایی و مذاکرات برای رفع تحریم ها را کلید خواهد زد؟» سوالی که این روزها در فضای سیاسی و رسانه ای پر تکرار پرسیده می شود.
رئیس جمهوری البته باب مذاکره با غربی ها را نبسته است اما شرط و شروطی را نیز بیان می کند و معتقد است باید آنها ابتدا برادری خود را اثبات کنند.
عباس گلرو از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین سفر به نیویورک را یک فرصت برای مذاکرات با دیگر کشورها می داند و تاکید می کند«هیئت جمهوری اسلامی با دست پُر به نیویورک برود و با دست پُرتر برگردد»
وحید احمدی، دیگر عضو این کمیسیون اما پیش می کند که مذاکره ای بین ایران و آمریکا در این سفر صورت نخواهد گرفت و ظهره وند عضو کمیسیون امنیت ملی هم تاکید دارد؛«آمریکا دشمن اصلی ایران است و گفتگو با دشمن در این شرایط به صلاح نیست و خروجی نخواهد داشت.»
گلرو: هیئت جمهوری اسلامی با دست پُر به نیویورک برود و با دست پُرتر برگردد
عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در ارزیابی اولین سفر رییس جمهور به نیویورک گفت: هر ساله مجمع عمومی سازمان ملل را داریم که ماه سپتامبر در سازمان ملل در نیویورک برگزار میشود و معمولا روسای کشورها ومقامات در آن شرکت میکنند، رییس جمهور هم عازم نیویرک است. این اجلاس هم از بعد دو جانبه و هم چند جانبه اهمیت دارد.
وی افزود: طبیعتاً اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بسیار دارای اهمیت است، مخصوصاً که سال اولی است که پزشکیان به مجمع عمومی میرود و سال اول ریاست جمهوری او است، بنابراین مورد توجه رسانهها، محافل سیاسی و به ویژه اعضای سازمان مللو مجمع عمومی قرار خواهد گرفت.
گلرو با اشاره به موقعیت فعلی ایران تصریح کرد: ما در شرایطی قرار داریم که تحولات ایالات متحده آمریکا و منطقه را در پیش داریم، که این موارد مجموعاً شرایطی را ایجاد کردند که هیئت جمهوری اسلامی با دست پُر برود و با دست پُرتر برگردد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر دیدارهای دو جانبه ایران و اروپا بر روند رفع تحریمها اظهار کرد: طبیعتاً وزارت امور خارجه و ریاست جممهوری برنامهریزی کردند و ما از برنامههای آنها اطلاع نداریم که چند دیدار خواهند داشت اما دیدارهای دو جانبه بیشماری در نیویورک صورت میگیرد و این امری مرسوم و معمول است و هرساله انجام میشود. نکته دیگر اینکه در مورد فرآیندهای بینالمللی مسائل چند جانبهگرایی و مباحث منطقهای نشستهایی خواهد بود و حتما جمهوری اسلامی ایران از فرصتها به نحو احسن استفاده خواهد کرد.
احمدی: مذاکره ایران و آمریکا قطعا صورت نخواهد گرفت اگر ...
وحید احمدی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه که سابقه حضور در کشور مغرب به عنوان سفیر ایران را دارد، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اهمیت سفر رییس جمهور به آمریکا آن هم در شرایطی که پرونده هستهای ایران بلاتکلیف است و از طرفی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیشرو داریم، گفت: اجلاس نیویورک به صورت برگزار میشود و همه کشورها در آن حضور پیدا میکنند و آنجا محلی برای رایزنی با کشورهای مختلف است. الزاماً به این ترتیب نیست که بگوییم چون این نشست در آمریکا برگزار میشود فقط مسائل و اهدافی که درباره آمریکاییها وجود دارد، دنبال میشود. سفر رییس جمهور به نیویورک فرصتی بسیار مناسبی است که مردم با افکار وایدههای رییس جمهور آشنا شوند، قطعاً ملاقاتهای مختلفی صورت خواهد گرفت و امکان دارد در این ملاقاتها رایزنیهایی صورت بگیرد.
وی افزود:در رابطه با بحث آمریکا و ایران هیچ چیزی تغییر نکرده و همان وضعیت گذشته است تا زمانی که آمریکاییها دست از شرارت و خصومت و طلبکاریهای بیمورد برندارند، موضع جمهوری اسلامی ایران تغییر نخواهد کرد. در مورد بحث هستهای هم لازم به حل مسئله میان ما و آمریکاییها نیست چراکه ما عضو NPT هستیم و همه فعالیتهای هستهای زیر نظر سازمان بینالمللی انرژی اتمی صورت میگیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین موردی برای انحراف از مسیر حقوقی نداریم، در نتیجه اینکه موضوع بین ما و آمریکا حل شود یا نشود، موضوع چشمگیری نخواهد بود، گرچه ما آمادگی داشتیم و در گذشته هم این نکته را ثابت کردیم، جایی که نیاز باشد و به دنبال رفع ابهام باشند، اقدامات لازم را انجام میدهیم اما فکر میکنم کشورهای اروپایی و غربی، دائماً به دنبال بهانهجویی و کارشکنی هستند.
احمدی با اشاره به کارشکنیهای آمریکا تصریح کرد: ما قراردادی به نام برجام با اینها امضا کردیم، محدودیتهای ۸ ساله برجام که تمام شد، روز پایانی ۸ ساله که دقیقا از روز بعد از آن محدودیتها برطرف میشد، ۳ کشور اتحادیه اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کردند که این را نمیپذیریم و فعالیتها و محدودیتها کماکان ادامه دارد، این اقدام اروپاییها نشاندهنده این است که به هیچ قراردادی پایبند نیستند و جمهوری اسلامی ایران در حال طی کردن مسیر خود است و مشکلی نخواهد داشت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه پزشکیان مذاکره با آمریکا را رد نکرد، اگر قرار بر مذاکره دو کشور باشد، این مذاکره در چه شرایطی باید صورت بگیرد، اظهار کرد: با این وضعیت قطعاً مذاکرهای صورت نخواهد گرفت. البته رییس جمهور در مورد مذاکره با آمریکا به این نکته هم اشاره کرد که اگر آمریکا نسبت به مواضع خود عدول کند و برگردد، قاعدتاً مشکلی برای مذاکره نخواهیم داشت اما مذاکره مشروط به این شرط است و آمریکاییها تاکنون هیچ حسن نیتی در مورد این شرط نشان ندادند.
احمدی درباره اینکه با توجه به پایان برجام، امکان باز شدن باب جدیدی در مورد پرونده هستهای ایران وجود دارد یا خیر، ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت از مذاکره در هیچ زمینهای ابایی نداشته اما این مذاکره باید در شرایط مساوی، در راستای تامین منافع ملی و عمل کردن به تعهدات باشد، غربیها تاکنون نشان دادند که به تعهدات خودشان عمل نمیکنند.
وی در پاسخ به اینکه بنابراین نظر شما این است که غیر از برجام قرارداد دیگری در زمینه پرونده هستهای نخواهیم داشت، افزود: بحث اینکه قرارداد دیگری خواهیم داشت یا خیر، بحث بعدی است به این معنی که باید دید که موضوع مورد علاقه طرفین و شرایطی که بر آن موضوعات حاکم است، به چه شکل است لذا بحث قرارداد بحث بعدی است و الان نمیشود موضوعات را به صورت کلی مطرح کرد. الزاماً برای مذاکره مشکلی نداریم اما مذاکرهای که در شرایطی صورت بگیرد که منافع ملی ما را هم تامین کند.
احمدی در پاسخ به اینکه دیدارهای دو جانبه رییس جهور با مقامات اروپایی تا چه اندازه بر رفع تحریمها موثر است، تصریح کرد: فکر میکنم خیلی نمیتواند موثر باشد چراکه مبانی تحریم اروپاییها نسبت به ایران مبانی خصمانه است و مبانی براساس ابهام نیست که با دو جلسه حل شود. بالاترین قراردادی که با اینها داشتیم برجام بود، که جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود در این قرارداد عمل کرد و آنها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند.همین اروپاییها موضوع اینستکس را مطرح کردند اما هیچ وقت هیچ اقدامی بر روی این موضوع هم انجام نشد.
وی درباره مهمترین اولویتهای رییس جمهور در سفر به نیویورک اظهار کرد: بهرحال هر کشوری نسبت به مسائل بینالمللی، منطقهای و کشور خودش مواضعی دارد، لذا اولویت رییس جمهور در سفر به نیویورک میتواند طیفی از این مسائل را شامل شود و در صورت لزوم با هر کشوری مسائلی که مورد علاقه طرفین است، مورد توجه قرار بگیرد.
احمدی درباره اینکه در شرایط فعلی چه مسائلی بهتر است که در اولویت قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی اسران بیشترین تعاملات خود را بر روی تعاملات اقتصادی قرار میدهد و بیشتر به دنبال رفع تحریمها و مسائل اقتصادی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد نکاتی که بهتر است در نطق رییس جمهور در مجمع عمومی لحاظ شوند، یادآور شد: نطق رییس جمهور باید تاکیدی بر کارشکنیها و پایمال کردن حقوق بشر در سطح جامعه باشد. همچنین این نطق باید بیان کننده تروریسم خوب و بدی باشد که غربیها به آن توجه میکنند، در صورتی که تروریسم به هر شکلی باید محکوم شود و هیچ کشوری استفاده نکند. همچنین نطق رییس جمهور باید تاکید بر حقوق ملتها و عدم دخالت ملتها باشد، آمریکاییها بر چه اساسی هزار کیلومتر این طرفتر پایگاه درست میکنند و یا در امور کشورها دخخالت میکنند و یا اروپاییها به مسائل ورود پیدا میکنند. در مجموع نطق رییس جمهور باید تذکر بر منافع ملی همه کشورها باشد و اینکه همه کشورها به موازین بینالمللی پایبند باشند.
ظهرهوند: با برخوردهای سخت ترامپ راحتتر میشود برخورد کرد تا پنهانکاری هریس
ابوالفضل ظهرهوند نیز سفر رییس جمهور به نیویورک را مورد ارزیابی قرار داد، او که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی است در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: اهمیت سفر پزشکیان به نیویورک از این زاویه است که رییس جمهور در مجمع عمومی در حضور نمایندگان چند میلیارد جمعیت صحبت میکند، لذا صحبتهای او صحبتهای خودش و جناح نیست بلکه صحبتهای او باید برخاسته از مواضع و رویکردهای ملت ایران باشد که بتواند از شأن و جایگاه ایران دفاع کند و نشان بدهد ایران به تحولات بینالملل و جامعه جهانی چه نگاهی دارد و خواستههای آن در این مقطع چیست.
وی افزود: در مجموع رییس جمهور در مجمع عمومی مسئولیت بسیار مهمی را در اختیار دارد و پرستیژ او، پرستیژ ملت ایران است. اگر پزشکیان گفتمان قابل قبولی را ارائه کند، موفق خواهد بود در غیر این صورت چهره نامناسبی را ترسیم میکند. البته رییس جمهور بحث مذاکره با آمریکا را رد کرد، ما قبل از اینکه زمینه فراهم شود، نباید مذاکره کنیم. اگر رییس جمهور فکر میکند آمریکا برادر است که بحث دیگری است اما در وضعیت فعلی که کمر به قتل ایران بسته و از طرفی تحریمها، مداخلات در منطقه، وجود پایگاههای این کشور در منطقه، حمایت از رژیم صهیونیستی و جابجایی تروریستها به داخل افغانستان همگی نشان میدهد آمریکا دشمن اصلی ایران است و گفتگو با دشمن در این شرایط به صلاح نیست و خروجی نخواهد داشت.
ظهرهوند با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا در روابط تهران و واشنگتن تصریح کرد: ما کاری به این مسئله که چه کسی سرکار میآید، نداریم. ما آمریکا به ماهوی آمریکا را داریم چون آمریکا مسائل و منافع ملی خود را فرای جناحها تعیین میکند. بنابراین نباید فریب این مباحث را بخوریم و به ما ربطی ندارد چه کسی سرکار میآید هر کدام سرکار بیاید، در یک موضوع با هم ائتلاف و اتحاد دارند و آن این است که ایران در کنار روسیه و چین تهدید معتبر است.
وی در واکنش به اینکه روی کار آمدن ترامپ یا هریس تاثیری بر روابط ایران و آمریکا ندارد، اظهار کرد: خیر، تاکتیکها با هم فرق میکنند. چنانچه اگر هریس روی کار بیاید بیشتر بر ظرفیتهای نرم داخل ایران متکی خواهد بود ولی اگر ترامپ روی کار بیایدبر برخوردهای سخت متکی خواهد شد. بهرحال برخورد میکنند و به نظر من با برخوردهای سخت ترامپ راحتتر میشود برخورد کرد تا پنهانکاری و شبکه نفوذ داخلی آمریکا در داخل ایران.
ظهرهوند در مورد تاثیر مذاکرات دو جانبه ایران و اروپا بر رفع تحریمها به ویژه در حال حاضر که رئیس جمهور میگوید با مکرون مذاکره میکند، ادامه داد: مشکلی ندارد،این خوب است. البته بحث تاثیرگذاری بر رفع تحریمها نیست بلکه بحث این است که مذاکره همیشه انجام شود. مذاکره هدف نیست بلکه وسیلهای برای انتقال دیدگاهها است و میتوان بر روی منظومه تصمیمگیری تاثیر گذاشت، البته این هم به قدرت مذاکرهکننده بستگی دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی درباره اینکه گفته میشود برجام به پایان رسیده، مذاکره با اروپاییها میتواند باب جدیدی در مذاکرات هستهای باز کند، افزود: نمیشود با اروپاییها باب پرونده جدیدی را باز کرد چراکه اروپاییها در بحث برجام نشان دادند که کارهای نیستند به این معنی که وقتی آمریکا از برجام خارج شد، هیچ کدام از اینها توان برداشتن گام مستقل از آمریکا را نداشتند، چه در شکل اینستکس و چه در شکل اس پی وی.
ظهرهوند در واکنش به اینکه بنابراین درباره پرونده هستهای باید با آمریکا مذاکره کنیم، تصریح کرد: موضوع مذاکره هستهای به پایان رسیده ما عضو NPT و آژانس هستیم که باید در مسیرهایی که دیگران طی میکنند، قرار بگیریم، قرار نیست ما به عنوان متهم در جایگاه متهم بنشینیم و به آمریکاییها یا اروپاییها پاسخ بدهیم.
ظهرهوند در مورد اینکه FATF از جمله مباحثی است که پزشکیان از پیگیری آن خبر داده، یادآور شد: پزشکیان نشان میدهد که بیتجربگی او کار دستش میدهد چراکه او از رهگذر این قبیل اقدامات به نتیجهای نخواهد رسید و از ۳۸ بند FATF که اجرا کردیم، چیزی عاید ما نشده بلکه نسخه کنترلی ایران است. به عبارت دیگر FATF برای ما راهگشا نیست بلکه همین مسیری که از طریق آن نفس میکشیم را هم میبندد چراکه باید گزارش به چه کسی نفت فروختیم، پولی که بدست آوردی را کجا خرج کردی و در مجموع از استقلال تصمیمگیری باید خارج شویم که این به نفع ما نیست.
۲۷۲۱۱