31 شهریور 1403
1

دبیر شورای راهبری قانون جدید شورای حل اختلاف گفت: در آینده محوریت بسیاری از امور قضایی به‌ویژه در شهرستان‌ها با دادگاه‌های صلح خواهد بود.

در آینده محوریت بسیاری از امور قضایی با دادگاه‌های صلح خواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر، موحد دبیر شورای راهبری دادگاه‌های صلح به همراه معاونین با حضور در دادگستری شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز از روند راه اندازی دادگاه‌های صلح این حوزه قضائی و فرآیند رسیدگی شعب صلح بازید به عمل آورد.

مدیرکل امور استان‌های قوه قضائیه در این سفر طی نشستی با رئیس دادگستری ساوجبلاغ و قضات محاکم صلح این شهرستان به تبیین جایگاه دادگاه صلح پرداخت و اظهار کرد: دادگاه صلح از اختیارات قضائی وسیع در امور حقوقی، کیفری و خانواده برخوردار است علاوه بر این ناظر بر اقدامات شورای حل اختلاف و مرجع رسیدگی به اعتراض به تصمیمات شوراها است. همچنین اعتبار گزارش اصلاحی شوراها و لازم‌الاجرا شدن آن متوقف به تأیید دادگاه صلح است.

موحد ضمن اشاره به جایگاه رفیع قضائی محاکم صلح و قضات این دادگاه بیان کرد: آرای محاکم صلح در بسیاری موارد قطعی است و اصولاً اصل بر قطعیت آرای دادگاه صلح است. باید تلاش کنیم جایگاه این محاکم به خوبی تبیین شود، قضات دادگاه صلح به لحاظ تنوع صلاحیت از دانش و تجربه فراگیرتر نسبت به قضات سایر مراجع قضائی برخوردار خواهند شد، و شایستگی و توانمندی برای ارتقا در مناصب قضائی را کسب خواهند کرد.

دبیر شورای راهبری قانون جدید شورای حل اختلاف در ادامه عنوان کرد: برخی از افراد غیر مطلع و بعضاً مغرض بیاناتی خلاف واقع مطرح یا القا می‌کنند که قضات دادگاه صلح از اعتبار و جایگاه قضات سایر محاکم برخوردار نیستند، حال اینکه ساختار و صلاحیت‌های قانونی این محاکم روشن و گویای منزلت و جایگاه این مرجع قضائی است. اوضاع و احوال بیانگر این است که در آینده محوریت بسیاری از امور قضائی بویژه در شهرستان‌ها با دادگاه صلح خواهد بود. بدون تردید قضات دادگاه صلح در اجرای عدالت و تحقق صلح و سازش عادلانه نقش بی بدیلی ایفا خواهند کرد، با توجه به نوع مراجعات، کیفیت و سرعت ارائه خدمات قضائی در این محاکم برای بخش قابل توجهی از مراجعین امیدآفرین و رضایتمندی عمومی از دستگاه قضائی را در پی خواهد داشت.

موحد با تاکید بر اینکه رؤسای کل و سایر مدیران قضائی کشور بایستی اثر بخشی و مزایای محاکم صلح را تبیین و به برخی انتقادات غیر سازنده هم پاسخ منطقی بدهند، اظهار کرد: داوری در مورد کارکرد این دادگاه‌ها زود است، یقیناً برخی از ایرادات قابل توجهی که نگران کننده هم بود با فعال شدن دادگاه صلح برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: حسن اجرا و فعال سازی مدبرانه دادگاه صلح با همکاری و همفکری قضات شریف و مجرب و تدابیر مدیران قضائی لازمه موفقیت این دادگاه در اذهان عمومی خواهد بود. تا کنون هم در بسیاری حوزه‌های قضائی استان‌های پیشرو اهتمام و مشارکت قضات و کارکنان و تدابیر مدیران قضائی تحسین برانگیز و موجب مباهات دستگاه قضائی است که از چنین پرسنل خدوم و فرهیخته‌ای برخوردار است. در چنین موقعیت‌های خطیری است که منابع انسانی کار آمد و خدوم در قوه قضائیه ظاهر و انگیزه و توانمندی خود را به منصه ظهور می‌رسانند.

در پایان موحد به اتفاق معاون خود و رئیس دادگستری ساوجبلاغ با حضور در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی این شهرستان بر روند ارجاع پرونده‌های در صلاحیت دادگاه صلح نظارت و مواردی را پیرامون صلاحیت‌های محاکم صلح به مدیر این دفتر یادآور شدند.

منبع:

https://hirna.ir