رئیس سازمان نوسازی مدارس از اجرای طرح محرومیت زدایی از مناطق آموزشی خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، سازمان نوسازی مدارس در ماههای اخیر با انتقادات زیادی مواجه شده و عدم تکمیل طرحهای نیمهتمام مهمترین موضوع انتقادی است که به سازمان نوسازی مدارس شده است.
کمبود مدارس مناسب برای تحصیل در مناطق محروم و کمتر برخوردار و وجود مدارس کاهگلی یا کانکسی به ترک تحصیل بسیاری از کودکان و نوجوانان در این مناطق منجر شده است.
از همین رو هم مسعود پزشکیان صبح جمعه ۲ آذر در گردهمایی سراسری مسئولان بسیج دانشجویی و طلاب بسیجی که به مناسبت هفته بسیج و در حرم امام راحل برگزار شد؛ برای چندمین بار از بسیجیان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواست در امر مدرسه سازی یاریگر دولت باشند.
در چنین شرایطی حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی مدارس روز گذشته به مناسبت آغاز هفته بسیج دستور آغاز اجرای نهضت محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی در دولت چهاردهم، را اعلام نمود.
خان محمدی که خود فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید صادقی مقدم است؛ به مناسبت هفته بسیج دستورالعمل نهضت محرومیت زدائی از فضاهای آموزشی را تنظیم نموده و همزمان با روز تأسیس بسیج، دستور آغاز اجرای آزمایشی این طرح را در منطقه کمتر توسعه یافته کلات صادر کرد.
سطوح محرومیت زدایی در استانها یکسان نیست
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در این پیام با بیان اینکه سطوح محرومیت زدایی در استانها یکسان نیست، گفت: قطعاً جنس محرومیت تهران با سیستان متفاوت است و حلقه وصل حل مشکلات با شکل دهی جریانات مردمی است.
خانمحمدی در تشریح اولویتهای مد نظر در اجرای این طرح گفت: ساماندهی مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ دانش آموز، ساماندهی مدارس سنگی ناایمن، ساماندهی کلاسهای با تراکم بالای ۳۵ نفر، افزایش سرانه فضاهای آموزشی در مناطق با سرانه کمتر از ۳ متر مربع، تکمیل پروژههای نیمه تمام آموزشی، تربیتی و ورزشی و تخریب و بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده از اولویتهای اصلی این نهضت مردمی است.
وی ادامه داد: توسعه عدالت آموزشی و محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی اولویت دار، کاهش تراکم کلاسهای دولتی بالای ۳۵ نفر بر اساس جدول ۲۰ ماده ۸۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت، افزایش سرانه فضای آموزشی مناطق بحرانی زیر ۳ مترمربع به ازای هر دانشآموز و توسعه مشارکتهای مردمی و دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی و بنگاههای اقتصادی در چارچوب مسئولیتهای اجتماعی و افزایش مشارکت خیرین مدرسهساز از اهداف اصلی این نهضت میباشد.
خان محمدی با ابراز خرسندی از توجه شخص رئیس جمهور به موضوع مهم محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی کشور تصریح کرد: سازمان نوسازی مدارس کشور امروز در یک نقطه طلایی قرار دارد، ورود شخص اول اجرایی کشور به موضوع زدودن غبار محرومیت از کالبد نظام تعلیم و تربیت یک فرصت تاریخی است، همه باید این فرصت را قدر بدانیم که دکتر پزشکیان به صورت ویژه پیگیر این موضوع مهم هستند، مانند همیشه تلاش کنید ثابت شود خانواده بزرگ نوسازی مدارس کشور پرافتخارترین مجموعه مهندسی در حوزه عمران و آبادانی کشور است.
وی در پایان با اشاره به اینکه نقش سازمان موضوعات فنی و اجرایی است و اساس و بطن کار مردم اند، عنوان کرد: این بار صرفاً نمیخواهیم با ساختار اداری کاری انجام دهیم و باید امروز مدیران هدفمند و با برنامه و با کیفیت در تعامل با استانداران دولت چهاردهم به کف میدان بیایند و در کنار مردم این مسئله مهم را گره گشایی کنیم.
آیا طرح محرومیت زدایی هفته بسیج به محرومیت زدایی مناطق آموزشی منجر خواهد شد؟
حمیدرضا خانمحمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۱۵ تیر سال جاری در خصوص بودجه نوسازی مدارس گفت: ۶ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۳ از محل مولدسازی برای تکمیل پروژههای نیمه تمام آموزشی اختصاص یافته است.
خانمحمدی با تاکید بر اینکه ۳۳ هزار کلاس درس احداث و مقاوم سازی شده است؛ به این مساله تاکید کرد که مشارکت خیرین برای احداث این تعداد کلاس درس ۵۰ درصد بوده است.
سازمان نوسازی بیش از هر چیزی برای نوسازی مدارس به مولد سازی تکیه کرده است؛ بر اساس گفتههای مسئولان سازمان نوسازی مدارس، این سازمان تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان درآمد از محل مولد سازی، کسب درآمد داشته است که قابلیت کسب ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد با املاک شناسایی شده را دارد.
مولدسازی میتواند بودجه مناسبی را در اختیار سازمان نوسازی مدارس برای رفع محرومیتها قرار دهد اما مولد سازی طرحی است که مستلزم همکاری دیگر نهادها و سازمانها است و در این راه نه تنها سازمان نوسازی که وزارت آموزش و پرورش نیز نمیتواند به تنهایی برای کسب بودجه از آن مؤثر باشد.
علاوه بر ساخت مدارس جدید، مسائل دیگری نیز نیازمند توجه هرچه سریعتر سازمان نوسازی است. مقاوم سازی، تجهیز و نگهداری فضاهای آموزشی تربیتی و ورزشی یا نگه داری از فضاهای آموزی فعلی از موضوعاتی است که در حال حاضر توجه فعالان آموزشی را به خود جلب کرده است.
مدتی است که ساخت مدارس کوچک یک تا سه کلاس با زیربنای بسیار کوچک و با مواد پیش ساخته موجب ساخت و تکمیل سریع و ارزان قیمت طرحهای آموزشی شده است؛ با این حال سوال اینجاست که با توجه به روند رو به رشد ساخت این نوع از مدارس؛ آیا این مدارس آموزشی تربیتی و ورزشی موفق خواهند بود یا خیر.
در شرایطی که در کنار رشد بودجه سازمان نوسازی مدارس، کمک خیران مدرسه ساز هم با توجه به تسهیلات مالیاتی رشد داشته است؛ باید منتظر ماند و دید طرحهای محرومیت زدایی چه زمانی به ریشه کنی کامل مدارس ناایمن در مناطق محروم و کمتر برخوردار منجر خواهد شد؟