05 آذر 1403
4

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به انتصابات مداوم در شهرداری گفت: برخی تغییرات قهری و ناگریز است.

از دلیل انتصابات مداوم در شهرداری تهران تا سرانجام بهبود حمل و نقل عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری اظهارداشت: در آستانه اقدام جدیدی در حوزه خدمت رسانی هستیم تا امکانات جدیدی ارائه دهیم.

از دلیل انتصابات مداوم در شهرداری تهران تا سرانجام بهبود حمل و نقل عمومی

افتتاح خانه روزنامه‌نگاران

وی گفت: ما در هفته‌های آتی خانه روزنامه‌نگاران شهر را افتتاح می‌کنیم و عملیات عمرانی آن به پایان رسیده است.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد سرانجام پرونده برقی سازی تاکسی و اتوبوس بیان داشت: از دولت قبلی و کنونی بابت پشتیبانی تشکر می‌کنیم گریزی برای برقی سازی تاکسی و اتوبوس برای برون رفت از ترافیک و اتوبوس نداریم و ویژه کارها را پیگیری کرده‌ایم.

۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ تاکسی به زودی در سطح شهر تهران تردد خواهند کرد

وی بیان داشت: ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ تاکسی به زودی در سطح شهر تهران تردد خواهند کرد. دستگاه‌های دولتی و نظارتی همکاری خوبی در این زمینه دارند و امیدواریم این مسیر به سرعت ادامه داشته باشد. البته در تلاشیم تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده تعداد اتوبوس‌ها را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم.

دلیل تغییرات و انتصابات مداوم شهرداران مناطق، معاونان و مدیران شهری

محمدخانی در ادامه در پاسخ به سوال مهر در مورد دلیل تغییرات و انتصابات مداوم شهرداران مناطق، معاونان و مدیران شهری اظهارداشت داشت: روز گذشته یکی از اعضای شورا با ادبیات نامناسبی این موضوع را نقد کرد. برخی از اعضای شورای شهر بار اولشان نیست. ما از تکرار این ادبیات خودداری می‌کنم و ترجیح می‌دهم جهت پرهیز از اختلال افکنی پاسخ عبارت‌های توهین آمیز را ندهم چرا که در شأن جمع ما نیست.

وی افزود: نرم تغییرات مدیران شهری نسبت به قبل کمتر است و اتفاق جدید نیست و البته برخی قهری و ناگریز است.

سخنگوی شهرداری تهران بیان داشت: به طور مثال شهردار منطقه ۲۲ با حکم وزیر کشور در سازمان شهرداری‌ها رفتند و منصوب شدند و مواردی از این دست داریم در عین حال مدیریت پویا برای حل مسائل شهر است و این مسیر را باید با قدرت ادامه دهند و با تصمیم شهردار و کمیته‌های ارزیابی این اقدامات صورت می‌گیرد.

محمدخانی گفت: تغییرات جهت تسریع خدمت رسانی با مردم انجام و به معنای پویایی و سرعت در تصمیم گیری در نظر گرفته شده و برای شهرداری تهران کاملاً امر طبیعی است.

آغاز به کار پایانه شرق در هفته‌های آینده

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از آغاز به کار پایانه شرق در هفته‌های آینده خبر داد و افزود: باغ راه حضرت زهرا به طول ۹ کیلومتر بین مناطق ۱۷ و ۱۸ در ماه‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید. راه اندازی آزمایشی تراموا نیز در ماه‌های پیش رو در یکی از خطوط اتوبوسرانی انجام خواهد شد.

وی در رابطه با تفاهم نامه شهرداری با وزارت کشور جهت ساخت مسکن با بیان اینکه در پروژه‌های مسکن بزرگ مقیاس، شروع کار بدون صدور پروانه اقدام رایجی است و به صورت طبیعی تفاوت‌هایی برای انبوه سازی و اقدامات جهشی وجود دارد، گفت: در بخش‌های دولتی، حاکمیتی و نهادهای عمومی با رعایت ملاحظات و نظارت‌های قانونی، این اتفاق می‌افتد. برای تسریع در ساخت، مجوز اولیه برای تجهیز کارگاه و تیم‌های فنی و مهندسی صادر می‌شود و تمام این موارد ذیل کمیسیون ماده پنج صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در هماهنگی با دولت در انبوه سازی مسکن شرایطی دیده شده که اقدامات صورت بگیرد. ما بحران بافت فرسوده را در تمام شهرهای بزرگ کشور شاهد هستیم و اگر تدبیری اندیشیده نشود بحران و وضعیت خطیرتری رخ خواهد داد.

سرانجام بهره‌برداری از پروژه ادامه یادگار امام (ره)

محمدخانی در مورد بهره‌برداری از پروژه ادامه یادگار امام (ره) گفت: امیدواریم در خردادماه سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد و یک بزرگراه سراسری همچون بزرگراه امام علی (ع) را شاهد باشیم و یک مسیر مواصلاتی شمالی- جنوبی در غرب شهر به بهره برداری برسد.

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با رفع ابهامات قرارداد شهرداری تهران با چین، یادآور شد: در مورد قرارداد چین و سازمان بازرسی، خبری هفته گذشته توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شد که یک روایت سینمایی پرکششی بود که بر اساس آن در جلسه سازمان بازرسی دعوایی صورت گرفته و غیر از این روایت فانتزی موضوع مورد توجه این بود که هیچ منبع معتبری برای آن خبر وجود نداشت و ما از هر مدیری پرسیدیم، اظهار بی اطلاعی کرد.

انتقال پسماند به تهران مشکل بزرگی از ساری حل می‌کرد

سخنگوی شهرداری تهران درباره انتقال زباله از ساری به تهران با تأکید بر اینکه درست است انتقال این پسماند مشکل بزرگی از ساری حل می‌کرد اما تأثیر خاصی در میزان پسماند پایتخت نداشت، خاطر نشان کرد: این برداشت پیش آمد که تهران در مدیریت پسماند مشکل دارد و پسماند دیگر شهرها را نیز پذیرفته است. این خبر به غلط منتشر شد و اعلام کردند که شهر تهران جمع آوری پسماند ساری را نیز پذیرفته که اولاً تنها تهران نبود و چهار شهر دیگر هم بودند، دوماً بخشی از پسماند به دلیل نصب زباله سوز به تهران منتقل شده و چند روز است که انتقال پسماند کاملاً به پایان رسیده است. بهتر بود فعالان محیط زیستی از شهرهایی که همراهی کردند، حمایت می‌کردند.

محمدخانی در ادامه یادآور شد: بخشی از وعده‌های سازمان مدیریت پسماند کاملاً محقق شده که از جمله می‌توان به طرح نوماند اشاره کرد و پسماند خشک در قالب برنامه شهرزاد، از درب منازل مردم جمع آوری می‌شود که نوعی تحول محسوب می‌شود و میزان پسماند خشک جمع اوری شده عدد قابل توجهی است.

۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد، گفت: در دوره ششم ۲۳ هزار مخزن نو جایگزین مخازن قبلی شده است. داده‌های ما در سامانه ۱۳۷ نیز نشان می‌دهد که وضعیت رو به بهبودی است؛ با این وجود ادعا نمی‌کنیم که در برخی محلات و در برخی ساعات شبانه روز، مشکل وجود ندارد. در هر فرایندی نیم درصد خطای کار قابل قبول است اما در ماه‌های آینده با گسترش استفاده از طرح نوماند، این وضعیت بهبود خواهد یافت.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از اتباع در جمع آوری پسماند موضوع پیچیده ای است، یادآور شد: مهاجرت‌های قانونی و بسیار گسترده در سالهای اخیر و ناامنی و جنگ در منطقه، باعث حضور اتباع در تهران شده است.

وی گفت: جرایم سنگینی برای پیمانکاران جهت استفاده از اتباع پیش بینی شده و در مواردی با پیمانکاران برخورد شده و اتباع غیرمجاز با همکاری قرارگاه اجتماعی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار گرفته اند. تعداد قابل توجهی نیز از مسیر گزارشات مردمی شناسایی و رد مرز شده اند. در هر صورت وقتی مرزها به سوی آنها باز است، در نقطه آخر نمی‌توانیم به راحتی جلوی فعالیت اتباع را بگیریم.

انتخاب شهردار تهران توسط مردم انجام می‌شود؟

محمدخانی در رابطه با موضوع انتخاب شهردار تهران توسط مردم، یادآور شد: تصمیم گیری در مورد این موضوع در اختیار مجلس شورای اسلامی است و طبیعتاً هر قانونی در مجلس تصویب شود، همه مجموعه‌ها و شهروندان ملزم به رعایت آن هستند و اگر چنین تصمیمی بگیرند، مدیریت شهری تابع آن خواهد بود. گرچه مشخص نیست که این موضوع به انتخابات بعدی شوراها خواهد رسید یا خیر؟

وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری ما پویش بزرگ من شهردارم را اجرایی کردیم و بخش قابل توجهی از اختیارات مدیریت شهری را به شهروندان دادیم که در سال اول بیش از سه همت، سال دوم نزدیک به ۹ همت و امسال بیش از ۱۰ همت اعتبار برای پروژه‌های این طرح اختصاص داده شده است. پویش من شهردارم ۳ از دهم آذرماه آغاز و پروژه‌ها با رأی مردم انتخاب می‌شود و این طرح‌ها را شهرداری در قالب لایحه بودجه به شورا ارائه می‌دهد. این نوع از مدیریت یکی از اصول دموکراسی است که شهرداری به آن عمل می‌کند.

شهرداری تهران خود را تابع ۱۰۰ درصدی دستگاه‌های نظارتی می‌داند

محمدخانی در مورد رفع ابهامات قرارداد شهرداری تهران با چین، اظهار داشت: در مورد قرارداد چین و سازمان بازرسی، خبری هفته گذشته توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شد که یک روایت سینمایی پرکششی بود که بر اساس آن در جلسه سازمان بازرسی دعوایی صورت گرفته و غیر از این روایت فانتزی موضوع مورد توجه این بود که هیچ منبع معتبری برای آن خبر وجود نداشت و ما از هر مدیری پرسیدیم، اظهار بی اطلاعی کرد.

وی افزود: شهرداری تهران قطعاً و حتماً خود را تابع ۱۰۰ درصدی دستگاه‌های نظارتی می‌داند. این دستگاه‌ها از جمله سازمان بازرسی ممکن است سوالاتی داشته باشند که در فضای کارشناسی به آن پاسخ داده می‌شود. بر اساس آخرین گزارشات، همکاری سازنده و همراهی مثبت و رو به جلو در برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد و مسیر رو به جلو است و این موضوع از دغدغه‌های آنهاست.

محمدخانی در ادامه اعلام کرد: پروژه ساختمان خانه شهر یا بلدیه در ماه‌های آتی به عنوان یکی از نشانه‌های برجسته شهر تهران به بهره برداری خواهد رسید.

سخنگوی شهرداری تهران با پرداختن به پروژه‌های بزرگ‌تر افزود: در این باره اگر جنس آن طوری باشد که در بستر زمانی سه سال یا کمتر باید به بهره براری برسد این اتفاق خواهد افتاد اما برخی از پروژه‌ها، حتماً در این دوره به دلیل ابعاد و جنس آن به پایان نمی‌رسد گرچه در این دوره آغاز شده اند مثلاً کار عملیاتی خط ۱۰ مترو را شروع کردیم که طبیعتاً بسیار پرهزینه و زمان بر است و در ظرف زمان یک یا دوسال به پایان نمی‌رسد و خط ۸ و ۹ مترو نیز از این جنس پروژه هاست.

وی گفت: اگر بخش‌های توسعه‌ای خطوط ۶ و ۷ که در این دوره روی آن متمرکز شدیم و زمان بر خواهد بود را جدا کنیم، تا پایان امسال و حداکثر تا بهار سال آینده خطوط ۷ گانه مترو به پایان می‌رسد و تکمیل می‌شود تا شبکه اصلی پایتخت در خطوط ۷ گانه به یک نقطه قابل توجه برسد. شاهد بودیم که در دوره قبلی بخش‌های جدا از هم برخی خطوط افتتاح می‌شد و در یکی از خطوط دو بخش مجزا از هم افتتاح شده بود و نیاز بود دو رام قطار مجزا از هم حرکت کنند و در این دوره ایستگاه‌های میانی آن تکمیل و افتتاح شدند.

ماجرای ساخت مسجد در قیطریه

وی درباره ساخت مسجد در قیطریه گفت: تحریفی در بخش ساخت مسجد در پارک، صورت گرفت. به طوری که با تدبیر شهردار تهران در پارک قیطریه قرار شد که این کار به گونه‌ای صورت بگیرد که هیچ درختی در آنجا قطع نشود. تصاویر هوایی از همان نقطه داریم که نشان می‌دهد هیچ تغییری در بحث تعداد درخت در این پارک ایجاد نشده است.

محمدخانی اظهار کرد: فضایی که در بحث مساله قطع درختان ایجاد شد در واقع هیاهو برای هیچ بود و هیچ اتفاقی به معنای قطع درختان برای ساخت وساز در بوستان‌ها نداریم. درباره پارک‌های جنگلی از جمله سرخه حصار نیز بحث تنش‌های آبی و افزایش دما و هجوم آفت ها بود که بخشی از آنها با درخواست منابع طبیعی برای عدم گسترش آفت ها با همکاری منابع طبیعی قطع شدند. در کل نباید این موضوعات با هم خلط شود.

سخنگوی شهرداری تهران همچنین گفت: از ابتدا با تاکید و تأیید شهردار تهران قرار نبود درختی در پارک قیطریه قطع شود و در پیشنهاد اولیه که مورد تأیید قرار نگرفته بود پیشنهاد قطع درخت وجود داشت اما پس از تاکید شهردار تهران نقشه آن تغییر پیدا کرد و هیچ درختی در این پروژه قطع نشده و نخواهد شد.

وی گفت: حتی در متروی بهار شیراز برای اینکه درخت قطع نشود تغییر در سازه معماری ایستگاه مترو داده شد تا درخت کهنسال در این پروژه حفظ شود. اساساً این دوگانه که ساخت مسجد با پیش زمینه قطع درخت اتفاق می‌افتد، دوگانه غلط است. هم باید سرانه‌ها اضافه شود و هم درختان حفظ شوند. در دوسال اخیر در داخل شهر حدود ۳.۵ میلیون درخت کاشتیم. فاز اصلی کمربند سبز شهر تهران هم امسال بعد از سه دهه به پایان می‌رسد اما متأسفانه این فضاسازی رسانه‌ای بر علیه شهرداری ایجاد شد.

ماجرای راه اندازی خط HOV در اتوبان همت

محمدخانی درباره ماجرای راه اندازی خط HOV در اتوبان همت و نظارت بر خطوط اتوبوسرانی گفت: نظارت در مورد لاین‌های فعلی اتوبوس‌های تندرو برعهده مجموعه راهور است و گاهی ممکن است با تدبیر خودشان برای حل مقطعی ترافیک از ظرفیت مسیر برای کاهش ترافیک استفاده کنند. اما با نصب دوربین‌های بیشتر در سال‌های آتی بخشی از ورود غیرقانونی خودروهای شخصی به مسیر ویژه بی‌آر.تی برطرف می‌شود.

وی افزود: درباره خط HOV در اتوبان همت، چندبار اعلام شد که این خط بی آرتی نیست و یک روش جدیدی برای عبور و مرور و برای کمک به تسهیل خودروهای پرسرنشین است. این مدل در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می‌شود تا هزینه استفاده از خودروهای تک سرنشین را بالا ببرند. این روش شبیه طرح ترافیک است که در ابتدا با نارضایتی‌هایی مواجه شود. در مجموع نیاز به فرهنگ سازی در مورد آن وجود دارد.

سخنگوی شهرداری تهران یادآور شد: نباید با اتوبان سازی و بدون هیچگونه قانون گذاری در اتوبان‌ها افراد را به استفاده از خودروهای شخصی تشویق کنیم زیرا اگر ترافیک در بزرگراه‌ها کاهش پیدا کند به نفع همه شهروندان است.

خبر در حال تکمیل است.

منبع:

https://hirna.ir