18 شهریور 1403
29

جایزه شیر طلایی بهترین فیلم هشتادویکمین جشنواره فیلم ونیز به «اتاق کناری» به کارگردانی پدرو آلمودوار، کارگردان اسپانیایی، رسید.

شیر طلایی ونیز در دستان پدرو آلمودوار | فیلمی درباره مرگ، دوستی و چند چیز دیگر

همشهری آنلاین: «اتاق کناری» که نخستین فیلم انگلیسی‌زبان آلمودوار است، اقتباسی از رمان «حال ‌و روزت چطوره» نوشته سیگرید نونز است. فیلم داستان زنی مبتلا به بیماری لاعلاجی است که با ترس از مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند و با دوست قدیمی نویسنده‌اش که کتابی درباره مرگ نوشته برخورد می‌کند. این دو دوست تصمیم می‌گیرند که چند روز آخر زندگی زن بیمار را در کنار هم باشند.

شیر طلایی ونیز در دستان پدرو آلمودوار | فیلمی درباره مرگ، دوستی و چند چیز دیگر

در نقدهایی که درباره فیلم منتشر شد، بازی جولین مور و تیلدا سوینتن که در بیشتر صحنه‌ها روبه‌روی هم بازی دارند مورد توجه قرار گرفت و البته همین‌طور کارگردانی آلمودوار که از سبک معمولش در ملودرام‌ها فاصله گرفته و این فیلم را باید نوید آغاز فصل جدیدی در کارنامه او دانست. فرم فیلم، به استناد این نقدها، ساده است و پیچیدگی روایی خاصی ندارد، اما گفت‌وگوهای عمیق میان دو شخصیت اصلی فیلم و همچنین نحوه مواجه فیلم با مسئله مرگ به آن کیفیتی منحصربه‌فرد و تامل‌انگیز بخشیده است. آنچه تحسین منتقدان را سبب شد این است که شخصیت‌ها در بیان احساسات و عواطف‌شان تردید ندارند و گفت‌وگوهای میان دو شخصیت اصلی فیلم به لایه‌هایی از روح و روان آدمی نقب می‌زند که شاید توضیحی برای ارتباط آدمی با دیگران، با خودش و با زندگی باشد. این فیلم را به نوعی می‌شود مکمل فیلم قبلی آلمودوار یعنی «رنج و گنج» دانست که در آن هم شخصیت اصلی کارگردانی بود که با بیماری دست به گریبان بود و به مرور زندگی‌اش و بازیابی روابط ازدست‌رفته‌اش با اطرافیانش دست می‌زد.

شیر طلایی ونیز در دستان پدرو آلمودوار | فیلمی درباره مرگ، دوستی و چند چیز دیگر

این نخستین باری است که سینمای اسپانیا توانست شیر طلایی ونیز را به ویترین افتخاراتش اضافه کند. آلمودوار قبلا در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «همه چیز درباره مادرم» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شده بود و حالا با کسب جایزه شیر طلایی ونیز فرصت دارد که جز امیدهای اصلی اسکار امسال هم باشد، البته در بخش انگلیسی‌زبان.

فهرست برندگان هشتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز به شرح زیر است:

شیر طلایی بهترین فیلم: «اتاق کناری» ساخته پدرو آلمودوار

جایزه بزرگ هیئت داوران: «ورمیگلیو» به کارگردانی مائورا دلپرو

شیر نقره‌ای بهترین کارگردان: بردی کوربت برای «بروتالیست»

جایزه بهترین بازیگر مرد: ونسان لندون برای «پسر ساکت»

جایزه بهترین بازیگر زن: نیکول کیدمن برای فیلم «بیبی‌گرل»

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر نوظهور جشنواره: پل کیرچر برای «و فرزندان‌شان پس از آنها»

جایزه بهترین فیلمنامه: «من هنوز اینجا هستم» ساخته والتر سالس

جایزه ویژه هیئت داوران: «آوریل» ساخته دئا کولومبگاشویلی

بهترین فیلم بخش افق‌های ونیز: «سال نویی که هیچ‌گاه نیامد» ساخته بوگدان موررسانو

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش افق‌های ونیز: ارشیا شکیبا برای فیلم «چه کسی خورشید را دوست دارد» محصول کانادا


https://hirna.ir