24 آبان 1403
19

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: براساس آمار برای 20 هزار نفر فوتی در سال، 200 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود و می‌توان براساس برنامه‌ریزی علمی و عملی، با 50درصد این هزینه برای اصلاح زیرساختها و آموزش تروما، این آمار را کاهش داد.

تحمیل خسارت ۲۰۰هزار میلیارد تومانی به‌دلیل تلفات تصادفات
- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در چهارمین کنگره ملی تروما ضمن اشاره به جایگاه نامناسب کشور در آمار مصدومین و فوتی‌های ناشی از تروما، از دولت چهاردهم که دولت منتسب به جامعه پزشکی است، درخواست کرد که به طور جدی و با برنامه‌ریزی علمی و استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش این آمار تا پایان دوره چهار ساله خود تلاش کند.

رئیس زاده با اشاره به آمار تروما افزود: در سال 1402، تعداد 20 هزار و 45 نفر فوتی حوادث ترافیکی داشتیم که متاسفانه نسبت به سال 1401، به میزان 8.2 درصد رشد داشته در حالی که در طی یازده سال قبل روند کاهشی و تلفات زیر 20 هزار نفر داشتیم، در سال 1402 مجددا به بالای 20 هزار نفر فوتی در سال رسیدیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: در مورد خودرو برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی، پیشنهاد میکنم قانونی وضع شود که مدیران ارشد شرکتهای خودروسازی ملزم شوند تنها از خودروی تولیدی همان شرکت برای خود استفاده کنند همانطوری که کادر بهداشت و درمان، در همان مراکزی درمان و جراحی می‌شوند که به سایر مردم خدمت ارائه می‌کنند. 

وزارت بهداشت: علت عمده تصادفات فرهنگ رانندگی است

وی ادامه داد: 8400 فوت ناشی از مسمومیت‌ها، 2155 فوت ناشی از حوادث کار، 3000 فوت ناشی از سوختگی و 1014نفر فوت ناشی از غرق شدگی، جزء آمار فوتی‌های بالای 35000 نفر ناشی از تروما در سال 1402 است.

 رئیس‌زاده با بیان اینکه 51 درصد مرگ‌ها در صحنه تصادف و 49 درصد از آنها حین انتقال و پس از آن رخ می‌دهد، نقش عوامل مختلف در بروز تصادفات و فاکتورهای امداد و درمان پس از تصادفات را در بروز مرگ تقریباً برابر دانست و گفت: هزینه سوانح ترافیکی در کشور ما تقریبا دو برابر معدل جهانی است.

وی افزود: براساس آمار برای 20 هزار نفر فوتی در سال، 200 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود و می‌توان براساس برنامه‌ریزی علمی و عملی، با 50درصد این هزینه برای اصلاح زیرساختها و آموزش تروما و تقویت ساختار بهداشت و درمان، آمار را به مقدار قابل توجهی کاهش داد که باید این هوشمندی را در کشور ایجاد کرد و خواستار شد.

 رئیس‌زاده درباره راهکارهای کاهش تروما و تلفات ناشی از آن عنوان کرد: یکی از راه‌های میان‌بر، استفاده از فن‌آوری‌های نوین نظیر تحلیل الگوی رفتاری رانندگان، صدور گواهینامه شخصی‌سازی شده، سیستم‌های هشدار و دستیار راننده، فناوری نظارت جامع و در لحظه، خودروهای خودران، تجزیه و تحلیل داده‌های حوادث و فن‌آوری ارتباط بین خودروهاست‌.

رئیس‌زاده در این کنگره ضمن اشاره به حادثه تلخ قتل دکتر داودی در یاسوج از آن به عنوان ترومای بزرگ به جامعه و به خصوص به جامعه پزشکی یاد کرد و بررسی علمی زمینه‌های بروز این تروما را در کنگره‌های علمی مشابه خواستار شد.

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir