23 آبان 1403
10

سکینه سادات پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، عملکرد دولت پزشکیان در استفاده از زنان در جایگاه های مدیریتی را مثبت می داند و می گوید: چه اشکالی دارد که رئیس قوه قضائیه از ظرفیت زنان بیشتر استفاده کند؟ یا در مورد مجلس شورای اسلامی، آیا یک زن نمی تواند رئیس مرکز پژوهش های مجلس باشد؟

سکینه سادات پاد: یک زن نمی تواند حقوقدان شورای نگهبان یا رئیس مرکز پژوهش های مجلس باشد؟ /پزشکیان گفت حکم‌تان را تمدید می

فرشته صائمی؛ انتصاب استانداران در دولت چهاردهم هنوز به خط پایان نرسیده است و انتظارات از دولت برای استفاده از زنان در این جایگاه رو به افزایش است، آنچنان که پروانه سلحشوری می گوید رئیس جمهور برای اینکه نشان دهد که دنبال تغییر اساسی و استفاده از ظرفیت زنان است حداقل حمیده زرآبادی که تا این اندازه در انتخابات ریاست جمهوری در ستاد پزشکیان فعال بود، را به عنوان استاندار قزوین که اتفاقا استان بزرگی هم نیست، منصوب می کرد و چه آنکه از این طریق رئیس جمهور نشان می داد حلقه اول خود را فراموش نکرده است.

سکینه پاد که پیش از این تجربه دستیاری رئیس جمهور در دولت سیزدهم را بر عهده داشته، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین بحث را فراتر از استانداری می برد. محوریت اظهارات او استفاده از پتانسیل زنان در همه پست ها است، چه دولت باشد، چه مجلس و حتی قوه قضائیه.

پاد به صراحت می گوید چه اشکالی دارد که رئیس قوه قضائیه بیشتر از ظرفیت زنان قاضی و حقوقدان استفاده کند و یا از آن طرف چه ایرادی دارد که در میان حلقه معاونان رئیس، یک زن هم حضور داشته باشد و حتی در بین حقوقدانان شورای نگهبان.

پاد همچنین در این گفتگو از پیشنهاد پزشکیان به او برای تمدید حکم حضورش در دولت و پاسخ خود می گوید.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با سکینه پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی دولت سیزدهم را می خوانید:

******

*خانم پاد! ارزیابی شما از عملکرد دولت در فرصت دادن به زنان چیست؟ نقدهایی درباره جای خالی زنان در استانداری ها وجود دارد.

شخصاً فکر می کنم دولت چهاردهم جرأت به خرج داد و وزیر زن برای وزارتخانه ای که شاید مردانه ترین  و تخصصی ترین وزارتخانه باشد، انتخاب کرد. این وزارتخانه طبیعتاً توان، دانش و تجربه خاصی را هم می طلبد. البته پزشکیان گزینه خوبی را هم برای وزارت راه انتخاب کرد. لذا بهتر است ارزیابی ما از عملکرد دولت به این ترتیب باشد و از استانداران شروع نکنیم.

از نظر من عملکرد دولت مثبت بوده و البته که ما زنان فرهیخته و شایسته بیشتری داریم که نه تنها در دولت حتی چرا  برای ۶ حقوقدان شورای نگهبان  از میان زنان انتخاب نمی کنند؟ و یا چرا در پژوهشگاه این شورا از زنان استفاده نشود. لذا نه تنها در دولت چرا در سایر پست های حاکمیتی از زنان استفاده نشود؟

گفته می شود که ۶۰ درصد دانشجویان را زنان تشکیل می دهند، در نتیجه حتی خروجی فارغ التحصیلان زنان این نکته را می گوید که زنان ما دیگر زنان خانه نشین و بی اطلاع نیستند و آنها شایستگی حضور در ساحت های مختلف مدیریتی را دارند. در نتیجه اگر بخواهیم ایده‌آل را در نظر بگیریم کماکان با آن شرایط فاصله داریم اما باید بازه زمانی که دولت مستقر شده را هم در نظر بگیریم.

به نظر بنده از زمانی که دولت چهاردهم مستقر شده و انتصاب هایی که دارد، برای مثال همین الان ۴ زن عضو هیئت دولت هستند، این اتفاق بسیار مثبت و قطعا رو به جلو است کما اینکه در وزارتخانه ها و جاهای اقتصادی خیلی مهم از حضور زنان بهره مند شده اند که این  بسیار خوب است که از زنان در این جایگاه ها استفاده می شود چراکه مثلا  زنان به لحاظ طبیعت و نوع وجود زنانه ای که دارند اقتصاد خرد را خیلی خوب درک می کنند و می توانند در سطح کلان ازاین  تجربه ستفاده کنند، که این نکته بسیار مهمی است.

آیا یک زن نمی تواند رئیس مرکز پژوهش های مجلس باشد؟

البته از ظرفیت در سطح معاونت وزارتخانه ها بسیار خوب استفاده شده است. در مجموع ارزیابی بنده از عملکرد دولت در زمینه استفاده از ظرفیت زنان مثبت است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد به ین معنی که متوقف نشود و از ظرفیت زنان استفاده شود.

البته اقتضای شایسته سالاری این است، بنده در انتخابات گاهاً مشاهده کردم که در لیست ها تعیین می کنند، چند زن حضور داشته باشند که این اقدام واقعا خطا و خلاف ذات شایسته سالاری است. لذا معتقدم ما هنوز ظرفیت های رها شده از زنان فرهیخته ایران اسلامی داریم که جا دارد، بیشتر از این از آنها استفاده شود، نه تنها در دولت بلکه در سایر قوا هم از پتانسیل آنها استفاده شود.

برای نمونه چه اشکالی دارد که رئیس قوه قضائیه از ظرفیت زنان بیشتر استفاده کند؟ این همه زنان حقوقدان، قاضی و فرهیخته درون خود قوه داریم مثلا آیا نمی نمی توان در رأس ستاد حقوق بشر از یک زن استفاده کرد؟علاوه بر این در مورد مجلس شورای اسلامی، آیا یک زن نمی تواند رئیس مرکز پژوهش های مجلس باشد؟ آیا رئیس مجلس نمی تواند چند زن را به عنوان مشاور  انتخاب کند؟ نه اینکه مثلا فقط یک زن در امور زنان وخانواده باشد . ما زنان فرهیخته بسیار داریم. گفته می شود توانا بود هر که دانا بود. همه زنان ما توانا هستند چراکه دانش دارند و بعضاً دانشمند هستند.

*تاکید شما این است که علاوه در دولت باید در سایر قوا هم از ظرفیت زنان استفاده کرد؟

بله.

نمی توان حکمرانی شایسته را منهای حضور پررنگ زنان تعریف کرد

*با توجه به فضای مردسالار که بر جامعه ما حاکم است، شما این انتصابات اخیر در دولت را نهایت استفاده از ظرفیت زنان ارزیابی می کنید و یا اینکه پیش بینی می کنید روند ادامه دارد؟

این انتصابات شروع و فتح البابی برای حضور جدی زنان است. یعنی بعد از دولت پزشکیان هم هر دولتی روی کار بیاید، اگر بخواهد سطح را پایین تر بیاورد، حتما دچار واپس گرایی می شود. لذا استفاده از ظرفیت زنان باید ارتقا پیدا کند و به سمت رشد حرکت کند.

حق ملت است که شایستگان بر آنها حاکم باشند، امکان دارد این شایستگان از جامعه زنان باشند. الان ما مدعی هستیم و می گوییم جمهوری اسلامی ایران بستر مناسب برای رشد و بالندگی زنان فراهم کرده است. این زنان بعد از ۴۵ سال به رشد و بالندگی رسیدند و حتی فراتر از مردان هم در حوزه هایی رشد کردند. در حقیقت حکمرانی شایسته و مطلوب اقتضا می کند، نمی توان حکمرانی شایسته را منهای حضور پررنگ زنان تعریف کرد چراکه وقتی اقرار می کنند که ۶۰ درصد دانشجویان را زنان تشکیل می دهند یعنی ۶۰ درصد جامعه عالم و فرهیخته را زنان تشکیل می دهند، مگر می شود از جامعه فرهیخته به نسبت کمتر استفاده شود؟ این عقلانیت و حکمت در حکمرانی را دچار اختلال و اضمحلال می کند.

سکینه سادات پاد: یک زن نمی تواند حقوقدان شورای نگهبان یا رئیس مرکز پژوهش های مجلس باشد؟ /پزشکیان گفت حکم حضورتان در دولت را تمدید می کنم

پزشکیان گفت حکم شما را تمدید می کنم

*شما پیش از این دستیار رئیس جمهور بودید آیا پزشکیان برای حضور در دولت چهاردهم به شما پیشنهادی داده است؟

اعتماد رئیس جمهور شهید به بنده قابل تحسین است و همیشه هم تشکر کردم که به من اعتماد کردند و این خیلی برای من ارزشمند بود و حتی در بسیاری موارد که نظرات و مواضع من متفاوت از برخی دولتمران بو اما در عین حال مرحوم رئیسی اهتمام به حمایت از من داشت و علی رغم این تفاوت  بعد از حکم اول بنده، مجددا من را برای عضویت در کمیته بررسی ناآرامی ها منصوب کرد، که در آن دولت این هم  ارزشمند بود.

در دولت پزشکیان شخص رئیس جمهور به حقیر لطف کرد و گفت شما در دولت بمانید و حکم شما را تمدید می کنم منتها با توجه به اینکه دستیاری رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی جایگاه بسیار سختی از جهت حوزه ماموریت است و یک لبه گفتمانی  است  مستلزم این است که فرد حاضر در این جایگاه حریت فکری، جسارت و شجاعت داشته باشد چراکه قرار است از فصل ۳ قانون اساسی که مربوط به حقوق ملت است مراقبت کند و در اجرا از آن صیانت کند، لذا جایگاه سختی است و اقتضائاتی دارد، لذا به رئیس جمهور گفتم اگر آن اقتضائات باشند، شما به این جمع بندی برسید که بعد از اینکه این اقتضائات ایجاد شد، بنده می توانم به دولت کمک کنم حتما تکلیف دارم بمانم چراکه رهبری فرمودند باید از بن دندان باید به دولت کمک کرد. اگر هم غیر از این باشد که تکلیف از روی دوش من برداشته می شود و فبالمراد من هم همین است و به وکالتم ادامه می دهم.

۲۷۲۱۱


https://hirna.ir