14 آبان 1403
3

نایب‌رئیس شورای شهر تهران در دیدار با رئیس سازمان فرهنگی هنری گفت: تحول‌گرایی در فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری ایجاد شده است

تحول‌گرایی در فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز سروری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مهرداد باقری پبدنی رئیس و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

مهرداد باقری پبدنی رئیس سازمان فرهنگی هنری درباره هدف برگزاری این نشست بیان کرد: قصدمان این است که در این نشست به مفاهمه‌ای در پیرامون کارکرد اصلی سازمان فرهنگی هنری برسیم، چون در جلسات کمیسیون‌ها و در صحن شورای شهر، خیلی نمی‌شود در این مورد که این مسیر فرهنگی و وضعیت فرهنگی جامعه را به چه سویی باید سوق بدهیم، به بحث نشست. اکنون مبنای کارمان را بیان می‌کنیم و از شما در مورد آن، در مورد همین جهت‌گیری و سیاست کلان خواهیم شنید و راهنمایی می‌شویم.

وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری سازمان فرهنگی هنری گفت: همان طور که مطلع هستید، دهه هفتاد، دهه شکل‌گیری یک موج جدید و نوعی حرکات و فعالیت‌های فرهنگی است و در نتیجه شدت گرفتن این فعالیت‌ها، در مجموعه‌های رسمی و حاکمیتی نیز اقداماتی انجام شده بود از جمله در شهرداری تهران که مراکزی فرهنگی با عنوان‌هایی مانند فرهنگسرا در سطح شهر تهران ایجاد کرد و حاصل این فعالیت‌ها، دغدغه‌هایی در قشر متدین جامعه ایجاد کرد که سرعت جذب بالای جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها به این مراکز، این مراکز را به عنوان مراجع اصلی شکل‌دهنده فضای فکری شهرها، به ویژه در شهر تهران، مطرح کرده است و بر همین اساس، نامه‌هایی به محضر بزرگان کشور و به ویژه حضرت آقا نوشته شد. در نهایت سال ۷۵ تصمیم گرفته می‌شود که سازمان فرهنگی هنری ایجاد بشود.

باقری اضافه کرد: از بدو ورودمان به سازمان فرهنگی هنری، کوشیدیم روی شناختی که از این سازمان داشتیم متمرکز شویم و فراتر از دانسته‌های دانشگاهی و فرهنگی، شروع به کار و برنامه‌ریزی کنیم. اگر قرار است اینجا مسئله‌اش تربیت باشد و مسئله عموم مردم باشد، برنامه‌ریزی واقعی باید در نظر گرفت. از آن طرف در شناختمان، اگر این کار را می‌خواهیم بکنیم واقعاً با چه اقتضائاتی مواجه هستیم؟ برای همین، تصمیم گرفتیم دارایی‌ها و ظرفیت‌های مادی و غیرمادی را شناسایی کنیم. همان طور که ابتدای سازمان، ظرفیت‌های فرهنگ، هنر، رسانه برای آن در نظر گرفته شد تا بتواند در شهر تهران با دست باز، همه ظرفیت‌ها را تبدیل کند به فرصت برای رشد مردم، ما به جایی رسیدیم که واقعاً دریافتیم ثروتمندترین سازمان در کشور، سازمان فرهنگی هنری است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری درباره اختلال‌هایی که این سازمان در حال حاضر با آن مواجه است، بیان کرد: الان ما دو کمبود یا اختلال داریم، یک: دارایی‌های موجودمان را متناسب با اقتضا و نیاز مخاطب امروز سازگار نکردیم. دو؛ به عرصه‌های جدید اصلاً توجه نکردیم. به عنوان مثال در دهه‌های شصت و هفتاد، مردم برای دیدن فیلم سینمایی فقط و فقط سالن سینما را داشتند. اما امروزه انتخاب دیگری ماند پلتفرم‌ها را دارید. در مقایسه قیمت بلیت سینما برای دیدن فیلم و هزینه اشتراک یک ماهه یک پلتفرم برای دیدن فیلم، بهتر است به سالن سینما فقط برای فیلم دیدن نیاییم که هزینه‌های دیگری چون ماشین داشتن و معطلی در صف و مانند آن را تحمل کنیم. راحت بگویم که به نیاز واقعی مردم، پاسخ نداده‌ایم.

وی افزود: گفتیم باید سازمان را احیا کنیم تا قدرت پیدا کند و سطح فرهنگی جامعه را ارتقا دهد. ما باید رفتارهای اجتماعی مردم را تقویت کنیم و فرهنگ عمومی را بالا ببریم. برای اینکه سرمایه اجتماعی بیشتر و جامعه محکم‌تری داشته باشیم. اینجا یک تصمیم راهبردی داریم. بایستیم روی یک نقطه تا بیشترین اثر را ایجاد کند. الان، مخاطب نوجوان است و کارشناسی و گفت‌وگو و گرفتن نظر صاحب‌نظران، درباره این قشر سنی را انجام می‌دهیم. چون نوجوان آینده نزدیک ماست. دلیل انتخاب این نسل پیشتاز، یکی بحث علمی و یکی بحث ساختاری است. متولی خاصی در کشور برای این قشر وجود ندارد.

باقری تصریح کرد: ما یک تصمیم گرفتیم که خیلی تصمیم بزرگی است ولی خیلی هم ساده است. امروز نوجوان من بحران انرژی دارد، بحران تخلیه انرژی دارد در شهر مدرن تهران، نه طولی می‌تواند در خانه حرکت کند نه عرضی، نه باید بدود چون صدای پایش می‌رود. پس من باید بروم از این فضا استفاده کنم و این سازمان را تغییر دهم. ما برای همه مجموعه‌هایمان ذیل این دو عنوان حرف می‌زنیم؛ یک، امکاناتمان را چطوری مولد کردیم و دو، برای آن کار ویژه چه طراحی‌ای کردیم؟ روی آن نیاز این کار را کردیم. ما در همه این عرصه‌ها کار کردیم.

تحول‌گرایی در فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری دیده می‌شود

در ادامه نشست پرویز سروری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی عنوان کرد: واقعیت مطلب این است که در حوزه فرهنگ ۸۵ میلیون مدعی وجود دارد. کسی را پیدا نمی‌کنید که مدعی فرهنگ نباشد. به این دلیل حوزه خیلی حساسی است. جایی که مدعی زیاد است، اجرای طرح‌ها به شدت با سختی مواجه می‌شود. کسانی که در این مسئولیت قرار دارند و قرار هست کار فرهنگی بکنند، باید بدانند که با چالش‌های بسیار جدی مواجه هستند و آدم‌های نادانی که مدعی هستند همیشه مشکلاتی ایجاد کردند. دوره ما یک دوره پر از سرعت است. سرعت تحولات آنقدر بالاست که اگر خودت را تنظیم نکنی عقب می‌مانی و بعدش هم از قافله خارج می‌شوی. آدم‌هایی که نمی‌توانند با تحولات خودشان را هماهنگ کنند، عقب می‌مانند.

وی با بیان مثالی از ساختار نظامی کشور گفت: اگر کشور امروز ثبات و امنیت دارد، برای این است که خودمان را با تغییرات تنظیم کردیم و از سرعت نظامی حتی جلوتر رفتیم. این نماد در حوزه فرهنگ هم هست، اگر شما نتوانی با تحولات و سرعت تحولات همراه شوید، عقب می‌مانید. این مجموعه هر روز یا هر سال باید چند دوره آموزشی در موضوعات جدید فرهنگی داشته باشد. معتقدم اگر این مجموعه ندانند هوش مصنوعی چیست، مجموعه عقبی است. من امروز خیلی خوشحال شدم، چون دیدم کارها تکراری نبوده است. در صحبت‌های شما احساس کردم که نقطه تحول‌گرایی و تولید تحول در فعالیت‌های فرهنگی دیده می‌شود و این خیلی نکته برجسته‌ای بود و امیدوارم استمرار پیدا کند. فعالیت‌های فرهنگی متناسب با نیازهای فرهنگی مردم شکل بدهید، چون نیازهای مردم دارد تغییر می‌کند و هر روز بسترهای تازه‌ای برای ما فراهم می‌شود.

سروری اضافه کرد: کتاب را به عنوان یک عنصر بسیار تأثیرگذار در حرکت‌های فرهنگی باید بدانیم و جالب بود که یک چنین نگاهی به کتاب دارد انجام می‌شود. این نگاه فرسوده که کتاب در کتابخانه هست، هر کس می‌خواهد برود بخواند، جواب نمی‌دهد. این اقدامات به نظر من اقدامات خوبی است که انجام شد. دوره نوجوانی، دوره این است که فرد می‌خواهد هویت خودش را اولاً بشناسد و بعدش به دیگران هم تحمیل کند. در این دوره خیلی مهم است که شما بسترهایی را فراهم کنید که آن فردی که می‌خواهد هویت آینده‌اش را انتخاب کند بتواند. اردوها به نظر من اردوهای خیلی خوبی است.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران درباره ایجاد تعامل با سایر مجموعه‌های شهرداری بیان کرد: من بهترین کار را این می‌دانم که ما بیاییم ظرفیت‌هایی را که داریم کنار هم قرار دهیم. از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنیم. مثلاً سازمان ورزش بیاید برای مجموعه‌هایی که دارد، بگوید من می‌توانم در هفته این مقدار ظرفیت را برای شما خالی کنم. سراها به همین ترتیب. در سراها ظرفیت‌های خیلی خوبی داریم. امکاناتی وجود دارد که خیلی هم با تیپ کار فرهنگسرایی تطبیق دارد.

منبع:

https://hirna.ir