08 آبان 1403
13

کرج- وزیر آموزش و پرورش گفت: اولین اقدامی که رونمایی خواهد شد، ساماندهی مدارس کانکسی است و به سمتی می‌رویم که هیچ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر نداشته باشیم.

مدارس کانکسی کشور ساماندهی می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی صبح سه شنبه در آئین افتتاح متمرکز ۱۸ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی استان البرز که در مدرسه حضرت خدیجه (س) خرمدشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت محمدحسین فهمیده که الگو، اسوه و نمونه تاریخ انقلاب اسلامی و نظام تعلیم و تربیت است، گفت: نهضت مدرسه سازی در البرز شکل گرفته و تلاش‌های خوبی در حال انجام است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ دو اتفاق بزرگ رقم خورد، بیان کرد: موفق شدیم مهر ۱۴۰۳ را با شرایط بسیار آرام و کم دغدغه آغاز کنیم و هیچ کلاس بدون معلمی نداشتیم. این در حالی است که بعضاً در شرایطی به استقبال سال تحصیلی می‌رفتیم که ۱۷۶ هزار معلم کم داشتیم اما با برنامه ریزی ها و تلاش‌های انجام شده توانستیم مهر خوبی را آغاز کنیم.

وی از بهره برداری از بیش از یک هزار و ۷۰۰ پروژه با بالغ بر هشت هزار کلاس درس در سطح کشور با بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار خبر داد و عنوان کرد: بیشترین حجم این کلاس‌ها و پروژه‌های سنگینی در استان البرز تعریف شده که هر یک با چندین پروژه در سایر مناطق برابری می‌کند. برای تداوم این مسیر نیازمند همفکری و همراهی و همدلی بیشتر هستیم.

ساختار مدارس سنگی به زودی ابلاغ می‌شود

کاظمی با اشاره به اینکه امروز البرز تقریباً پایین‌ترین سرانه فضاهای آموزشی و بالاترین تراکم جمعیت دانش آموزی را در سطح کشور دارد، بیان کرد: در دولت چهاردهم، نهضت مدرسه سازی و محرومیت زدایی فضاهای آموزشی و پرورشی در کشور را با سه مدل دنبال می‌کنیم. اولین اقدامی که رونمایی خواهد شد، ساماندهی مدارس کانکسی است و به سمتی می‌رویم که هیچ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر نداشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساختاری برای مدارس سنگی کشور تعریف شده که در روزهای آینده از سوی دولت ابلاغ می‌شود و استانداران مسئولان اصلی آن هستند، مطرح کرد: برای نزدیک شدن به حد متعادل در سرانه فضاهای آموزشی باید خیز بلندی برداریم که در این راستا استان البرز یکی از نقاط هدف ماست و تلاش می‌کنیم برای دستیابی آن به میانگین کشوری کمک ویژه ای داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: قول می‌دهیم پا به پای مسئولان البرز حرکت و در دوره جدید بیش از ۲۲۰ مدرسه در این استان احداث کنیم که این موضوع نیازمند همکاری و برنامه ریزی ویژه ای است و در این راستا باید یک تیم منسجم تشکیل شود و شهرداری‌ها زمین‌های موردنیاز آموزش و پرورش را تأمین کنند. مجمع خیرین نیز وارد میدان شود و سایر بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط نیز در این زمینه اهتمام داشته باشند.

تلاش برای توسعه عدالت در کشور

کاظمی اولویت اول دولت چهاردهم را آموزش و بهداشت و یکی از شعارهای آن را توسعه عدالت در کشور دانست و اظهار کرد: معتقدم بهترین، بالاترین و ضروری‌ترین نوع عدالت، عدالت آموزشی بوده که زیرساخت عدالت در همه حوزه‌ها است. در صورتی که بستر آموزش صحیح در جامعه فراهم شود، زمینه برای برقراری عدالت در سایر حوزه‌ها نیز فراهم می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: برای از بین بردن تراکم کلاس‌های بالای ۳۵ نفر نقشه راهی طراحی شده تا در افق دولت چهاردهم و در پایان زمان خدمت آن کلاسی با تراکم دانش آموزی بالای ۳۵ نفر نداشته باشیم. دغدغه دیگر دولت همسان سازی حقوق بازنشستگان بود که مطرح، مصوب و ابلاغ شد و تلاش بر این است که گنجینه‌های ارزشمند تجربی، علمی و مدیریتی کشور مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی مطرح کرد: آنچه برای ما اهمیت بسیاری دارد تربیت مطلوب دانش آموزان و فرزندان این مرز و بوم برای آینده نظام جمهوری اسلامی است زیرا معتقدیم تصویر فعلی جامعه و نیز تصویر آینده جامعه را می‌توان در فضای جامعه دید. مدارس، معلمان و دانش آموزان ما دماسنج جامعه هستند و هرچه به نظام تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت آن بیشتر توجه کنیم، در سایر موارد هزینه کمتری را پرداخت می‌کنیم.

سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بالاترین سودآوری را دارد

کاظمی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بالاترین نوع سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: این نوع سرمایه گذاری بالاترین سودآوری و دستاورد را دارد و در بسیاری از مواقع از پرداخت هزینه‌های بسیار در بخش‌های دیگر جلوگیری می‌کند. تلاش ما فراهم کردن بهترین شرایط به لحاظ فرهنگی، تربیتی، پرورشی و علمی در نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: ما دو مأموریت به موازات یکدیگر داریم؛ انتقال باورها، ارزش‌ها، فرهنگ، آداب و رسوم و سنن جامعه به نسل جدید و در کنار آن دستیابی به قله‌های پیشرفت و توسعه با رقابت در عرصه‌های علمی و جهانی در بخش‌های مختلف که این نظام با وجود همه تحریم‌های ظالمانه در طول ۴۴ سال گذشته، با تلاش و پشتکار فرزندان ایران زمین داشته و به قله‌های وسیع پیشرفت رسیده است.

وی با اشاره به کسب رتبه سوم در المپیادهای علمی ۲۰۲۴ جهان توسط ایران بیان کرد: دو مدل برای جهش‌های علمی طراحی کرده‌ایم که یکی مسیر نخبگانی است که موفقیت‌های ما در این زمینه بی نظیر بوده و این مسیر را پرتلاش و محکم ادامه می‌دهیم و یک مسیر هم توسعه آموزش عمومی است که در این راستا نیاز به برنامه ریزی وسیع‌تر و بیشتر داریم.

منبع:

https://hirna.ir