با برگزاری رویداد ملی ستاپ، قرار است برترین محصولات و ایدهها در موضوعات علمی و آموزشی با حمایت حامیان مالی برای تولید یا توزیع بیشتر به مدارس راه یابند.
به گزارش خبرنگار مهر، سومین رویداد ملی ستاپ؛ از روز گذشته آغاز شده است تا از برترین ایدهها و محصولات علمی و آموزشی حمایت شود.
ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) جایی برای ارائه ایدههای جدید در عرصههای آموزشی است تا برترین ایدهها با حامیان مالی دولتی و غیر دولتی به کف مدارس راه یابند.
ستاپ برای اولین بار در دولت شهید رئیسی و وزارت یوسف نوری آغاز به کار کرد و تاکنون توانسته است بسیاری از ایدهها و محصولات در زمینههای تربیتی را معرفی و امکان حمایت از برخی از آنها را فراهم کند.
اما سومین دوره ستاپ به تازگی آغاز شده است و قرار است تا یک ماه آینده فعالان عرصههای علمی و آموزشی ایدهها و محصولات خود را به ستاپ بیاورند تا مورد محک قرار گیرد و اگر ایدهها و محصولات خوبی بودند با حمایت حامیان به تولید انبوه رسیده و به کف مدارس راه یابند.
البته طبیعی است در کنار اهداف خیرخواهانه و توجه به عدالت آموزشی، اصل بازگشت سرمایه هم برای حامیان مالی مهم است. به همین خاطر از مسئولان برگزاری ستاپ پرسیدیم ستاپ در این دوره تا چه حد توانسته است نقش خود را در شکل گیری مدارس آینده افزایش دهد و چه تفاوتهایی با دو دوره گذشته پیدا کرده است.
سیدحسام نوربخش، مدیرعامل ستاپ در گفت و گو با مهر در پاسخ به این سوالات گفت: در خصوص مدارس آینده مباحث مختلفی مطرح است؛ برخی از زاویه علوم شناختی به مدارس آینده نگاه میکنند و برخی دیگر نیز به جنبههای فیزیکی و سختافزاری مدارس توجه دارند. ما تلاش میکنیم در ستاپ همه جنبههای مدرسه آینده بررسی شود.
وی در خصوص تفاوتهای سومین دوره رویداد ملی ستاپ با دو رویداد گذشته گفت: خوشبختانه در دو دوره گذشته تجربیات خوبی پیدا کردیم. توانستیم مرحله به مرحله نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را بیشتر کنیم. یکی از تجربیاتی که در دو دوره گذشته به آن دست پیدا کردیم این بود که ایدههای بسیاری در فضای آموزش و پرورش وجود دارد که میتواند به محصول برسد اما عمدتاً بن مایه اولیه و شرایط تبدیل شدن به محصول را نیاز دارد.
مدیر عامل ستاپ گفت: در این زمینه ما بحث سرمایهگذاری و جذب اعتبارات را داشتیم برای امسال ما رویدادهای استانی را فعال کردیم تا در ۵ استان ستاپ برگزار شود. همچنین یک صندوق استانی را هم برای سرمایهگذاری روی محصولات منتخب تعلیم و تربیتی هر استان شکل دادیم.
وی در خصوص حامیان مالی ستاد گفت: همچون گذشته سازمان بسیج مستضعفین، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق صنایع خلاق، بنیاد برکت و مجموعه صد استارتاپ از حامیان اصلی رویداد ستاپ هستند. ما فکر میکنیم جریان سازی محصول و خدمات نوآورانه در مدارس رسالتی است که بر دوش همه قرار دارد. هرچه ما بتوانیم این جریان را بیشتر تقویت کنیم اتفاقات بهتری میافتد؛ یکی از همین جریانها ترویج استفاده از این محصولات در مدارس است.
رویداد ستاپ در حالی از ششم آبان آغاز شد که تا اسفند ماه ادامه خواهد یافت. حدود یک ماه و نیم فرصت ارسال آثار، محصولات یا ایدهها وجود دارد و پس از آن داوری و ارزیابی ایدهها و محصولات انجام خواهد شد.
نتیجه داوریها تا پیش از اسفند مشخص خواهد شد و رویداد اختتامیه در پایان سال برگزار میشود تا پس از آن برترین محصولات و ایدهها با حمایت حامیان مالی برای تولید یا توزیع بیشتر به مدارس راه یابند.