04 مهر 1403
2

معاون اول رئیس‌جمهور بر حاکمیت شایسته سالاری تاکید کرد و گفت: طرح‌های خوبی در مقطعی انجام شد و بنا بود بر اساس شایسته گزینی همکاران استفاده شوند؛ از این به بعد جز بر اساس ضوابط حتی یک نفر را نپذیرید.

دستور عارف به سازمان اداری و استخدامی: جز براساس ضوابط استخدام نکنید، حتی یک نفر /به بحث نظارت ورود کنید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «محمدرضا عارف» معاون اول رئیس‌جمهور امروز چهارشنبه سوم مهر ۱۴۰۳ در مراسم تکریم «میثم لطیفی» رئیس پیشین و معارفه «علاءالدین رفیعی‌زاده» رئیس جدید سازمان امور اداری و استخدامی کشور،  با بیان اینکه دیدگاه من را نسبت به دو سازمان تخصصی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان امور اداری و استخدامی می‌دانید، افزود: به اهمیت این ۲ سازمان در تحقق اهداف برنامه‌های توسعه پی بردم و الان به این ۲ سازمان می‌گویم شما باید خود را صاحب برنامه بدانید و دستگاه‌های اجرایی را کارگزار خود برای تحقق اهداف بشمارید.  

بنابر روایت ایرنا، وی اظهار کرد: این نگاه تا سال ۸۴ که بودم، در دولت هم جا افتاده بود که فلسفه وجودی این دو سازمان حل مشکل است، ردِ یک تقاضا هنر نیست، قطعا نمی‌توان به همه تقاضاها جواب مثبت داد، راهکار حل مشکل را مطرح کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: قطعا با توجه به کسری بودجه ایجاب می‌کند که تخصیص‌ها را کاهش دهیم، نمی‌توانیم تخصیص بالای ۹۵ درصد داشته باشیم.

عارف گفت: باید به ما کمک و اعلام کنید کجا این کاهش‌ها انجام شود؛ بخش اعظم بودجه ما صرف حقوق پرسنل می‌شود و باید راهکار ارائه شود.

سازمان اداری استخدامی به بحث نظارت ورود کند

وی با تاکید بر اینکه در ذات معاونت ریاست جمهوری، اختیار نهفته است گفت: دغدغه‌ای که همه ما مسئولان ستادی دولت در زمینه اجرای برنامه هفتم داریم، سازمان اداری و استخدامی هم دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: سازمان اداری و استخدامی باید به بحث نظارت به صورت جدی‌تر ورود کند اما این موضوع هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. در کشورهای دیگر و در دانشگاه‌های مهم دنیا در کنار استاد، یک استاد دیگر نیز می‌نشیند اما در ایران همه فکر می‌کنند بحث نظارت یعنی مچ‌گیری.

عارف با بیان اینکه نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم، اظهار کرد: در همه برنامه‌ها شعار کوچک‌سازی دولت را مطرح کردیم اما نتیجه آن تورم افسارگسیخته شده است. تعدیل نیرو در برنامه هفتم ۱۵ درصد آمده است اما امروز ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر در نهاد ریاست جمهوری نیروی مازاد داریم.

وی گفت: مازاد نیرو علیه دولت دعوا راه می‌اندازد اما بیشتر می‌صرفد که در یک ماه کار انقلابی کنیم و بگوییم که در هر دستگاهی این تعداد نیروی مازاد داریم و باید به منزل بروند و آخر ماه حقوقشان را می‌دهیم.

جز براساس ضوابط استخدام نکنید، حتی یک نفر

معاون اول رئیس‌جمهور بر حاکمیت شایسته سالاری تاکید کرد و گفت: طرح‌های خوبی در مقطعی انجام شد و بنا بود بر اساس شایسته گزینی همکاران استفاده شوند؛ از این به بعد جز بر اساس ضوابط حتی یک نفر را نپذیرید.

عارف افزود: افزایش بهره‌وری را در تمام برنامه‌ها و شعارهای خود اعلام کرده‌ایم، اما کجا رعایت می‌شود؟ هزینه تولید در ایران که از نظر انرژی ارزان تر از دنیاست، از کشورهای دیگر بالاتر است، کجا می‌توانیم در قیمت تمام شده تولید گندم با کشورهای دیگر رقابت کنیم؟

وی تاکید کرد: بهره‌وری برای ما حیثیتی شده، از برنامه سوم بر بهره‌وری تاکید شده است اما باید تعارفات را کنار بگذاریم، گاهی به خاطر یک شخص تشکیلات ایجاد می‌کنیم، گاهی یک فرد بیکار می‌شود و سپس به او حکمی می‌دهیم و نهایتا شروع به موازی کاری می‌کند.

دانایی محور بودن یک شعار نیست بلکه یک الزام است

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیش از نیاز ماست دیگر دانایی محور بودن یک شعار نیست بلکه یک الزام است.  

عارف افزود: در بخش شاخص توسعه منابع انسانی امروز در میان ۱۹۲ کشور رتبه ما ۷۸ است، در بخش دولت الکترونیک رتبه ۱۰۱ را داریم و در منطقه‌ای که قرار بود سال آینده رتبه یک باشیم الان در جایگاه هشتم هستیم، دلیلش این است که مرتب خودمان را با گذشته مقایسه می‌کنیم.

وی با تاکید بر مباحث «آی تی» در کشور، گفت: این بخش یک مزیت برای کشور است، سالی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در این بخش داریم و لذا باید در بخش «آی تی» جز ۲۰ کشور دنیا باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: انقلاب ما فرهنگی بود اما در بخش فساد اداری رتبه کشور ۱۱۴ است. آن هم در فرهنگی که می‌گوییم اگر یک شاهیِ پولمان حرام باشد، کل پول ما فاسد است. آیا این شأن کشور ماست؟

باید هزار مدیر میانی به بالا تربیت شوند

عارف افزود: باید معیشت کارمند در حد عرف رعایت شود اما به دلایلی از آن غفلت کرده‌ایم، در برخی موسسات بیش از ۸۰ درصد بودجه صرف حقوق می‌شود اما باز هم شرمنده همکاران هستیم.

وی با تاکید بر ارزیابی کارکنان به صورت جدی و دوره‌ای، گفت: درباره تربیت مدیران میانی به بالا، ما نسل اولی ها غفلت کرده‌ایم و نسل‌های بعدی را تربیت نکرده‌ایم و الان خلاء معنا داری داریم. نسل بعدی‌ها می‌گویند نسل قبلی اجازه نفس کشیدن به ما ندادند، راست می‌گویند و حالا هم که می‌خواهیم به آنها کار بدهیم می‌بینیم رزومه‌ای ندارند.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید هزار مدیر میانی به بالا تربیت شوند و مستقل از دیدگاه مدیران حاکم باشند و گزینشی انتخاب نشوند. باید نیمی از آنها خانم باشند، وزارت ورزش و جوانان و معاونت زنان ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در انتخاب مدیرانی که قرار است تربیت شوند کمک کنند، ایده‌هایی هم برای این منظور داریم. رهبر انقلاب هم تایید و ابلاغ کرده‌اند.

۲۷۲۱۸


https://hirna.ir