04 مهر 1403
3

کارگردان نمایش «فقط خودم» گفت: موضوع خیلی مهمی که در آینده، کشور با آن مواجه خواهد شد، معضل پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری است که یک معضل بسیار مهم به شمار می‌رود. به همین سبب تصمیم گرفتیم قصه نمایش به گونه‌ای به این ربط داشته باشد.

این نمایش برای فرزندآوری است | ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، مارک تواین می‌گوید بزرگترین ابداع بشر در قرن بیستم تئاتر کودک و نوجوان است. وقتی بچه‌ها برای دیدن نمایش می‌آیند همراه پدر و مادر هستند و شاید تاثیر غیر مستقیم روی پدر و مادر بگذارد که دنیای تنهایی آنها را بشکنند. آمدن یک فرزند یا فرزندان دیگر باعث شود که دنیای تک فرزندها شادتر شود. در آینده یک کمک و پشتیبانی در کنار خودش داشته باشد مانند هم نسلی‌های ما که خانواده‌های پرجمعیتی بودیم. اگر بچه‌های ما تنها بمانند دنیای عجیبی خواهد شد.

به باور بسیاری از فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان، آنچه امروز در عرصه نمایش بیش از پیش نیاز و ضرورتش ملموس‌تر می‌شود توجه بیشتر به کودکان و نوجوانان در تمامی رده‌های سنی و تامین خواسته‌های ذهنی و روحی آنها از طریق هنر بویژه هنر تئاتر است.

ابرای سریال یاغی: دوست ندارم بگویند به خاطر چهره‌ بازیگر شده‌ام...

موضوع خیلی مهمی که در آینده، کشور با آن مواجه خواهد شد، معضل پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری است که یک معضل بسیار مهم به شمار می‌رود

کارگردان نمایش فقط خودم می‌گوید: موضوع خیلی مهمی که در آینده، کشور با آن مواجه خواهد شد، معضل پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری است که یک معضل بسیار مهم به شمار می‌رود. به همین سبب تصمیم گرفتیم قصه نمایش به گونه‌ای به این ربط داشته باشد.

محمد جهانپا در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: این نمایش بر اساس آلبوم موسیقی آرمان مهربان است که برای حوزه هنری و کودکان تدارک دیده شده بود شکل گرفت. با این گروه تئاتری سالهاست در مشهد کار می‌کنیم. نمایش‌های پیشین ما با بیش از ۴۰ بازیگر و در فضای شاهنامه بوده که به خاطر گروه کودک ۶ تا ۱۲ سال تصمیم گرفتیم این نمایش را شکل بدهیم.

داستان «فقط خودم» از این قرار است: دختر بچه‌ای که تنها فرزند خانواده است، دوست دارد تنها فرزند خانواده باشد و به نوعی گریزان از داشتن خواهر یا برادر که به یک باره وارد دنیای جادویی و رنگارنگ و همسفر با مورچه‌هایی می‌شود و یک سری اتفاقات برای او می‌افتد و تصمیم می‌گیرد که خواهر و برادر داشتن را بپذیرد.

در این نمایش کودکانه موزیکال، نازیلا نوروزی در دو نقش مادر و ملکه، اسدالله سرداریان در دو نقش پدر و عنکبوت، نیما پسندیده در نقش مورک، مهرآنا عبدالهیان در نقش موره، مهتا حیدری در نقش مورا، معین خنده‌رو در نقش موری و یسنا اسماعیلی در نقش سارا ایفای نقش می‌کنند.

کارگردان نمایش با اشاره به تمرین یک ماهه تیم گفت: این نمایش اول در تهران اجرا می‌شود و بعد در مشهد به روی صحنه می‌رود و اگر دیگر استان‌ها تمایل داشته باشند می‌توانند از طریق حوزه هنری اقدام کنند.

اگر نگاه ما به تئاتر کودک صرفا درآمدزایی باشد قطعا به آفتی که تئاتر بزرگسال ما دارد دچار می‌شود و فقط برای گیشه می‌رود

او همچنین درباره جایگاه تئاتر کودک و نوجوان در کشور گفت: اگر نگاه ما به تئاتر کودک صرفا درآمدزایی باشد قطعا به آفتی که تئاتر بزرگسال ما دارد دچار می‌شود و فقط برای گیشه می‌رود. تئاتر کودک دغدغه‌مندتر از همه دوران خودش شاید باشد و همینطور هم است.

جهانپا اظهار داشت: در جشنواره بین‌المللی کودک همدان که کارها را رصد می‌کنید می‌بینید که نمایش‌های خوبی و نگاه متفاوتی وجود دارد. دنیای بچه‌ها خصوصا ۶ تا ۱۲ ساله خیلی معصومانه با قصه همراه می‌شوند. فقط کافی است قصه همراه با موسیقی و طراحی خوب ساخته شود، تا بچه‌ها لذت ببرند و از نظر اقتصادی هم تئاتر خوبی است؛ بچه‌ها به همراه پدر و مادر و اقوام و خویشاوندان می‌آیند که به خودی خود تبلیغ خوبی است به شرطی که آلوده به درآمدزایی نشود و تفکر و اندیشه خود را حفظ کند.

او می‌گوید: به نظر می‌رسد آنقدر کتاب‌های خوب و عالی داریم که می‌توانیم از آنها اقتباس کنیم؛ در نشر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و دیگر گروه‌ها. به گونه‌ای که سال‌ها آبشخور خوبی برای تولید داریم و برای کسانی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان کار می‌کنند به لحاظ مالی و کمک‌های دولت منجر به رشد آن می‌شود.

دیگر عوامل این نمایش کاری از گروه «جلوه هشتم» با هماهنگی مرکز امید حوزه هنری کودک و نوجوان که تا ۱۵ مهر، در تماشاخانه مهر روی صحنه خواهد بود، عبارتند از: مهدی شریفی: طراح صحنه، محبوبه سلطانی: طراح لباس، نازیلا نوروزی: طراح گریم، آرمان مهربان: آهنگساز، ناهید غفوری و یزدان منیریان: مدیران صحنه، نازیلا نوروزی: دستیار کارگردان، علی نوروزیان: عکاس، سجر پری‌رخ: تصویرساز، سروش حیدری: گرافیک، مهتا حیدری: ساخت اکسسوار و سارا ذوقی: روابط عمومی.


https://hirna.ir