03 مهر 1403
5

وزیر خارجه مجارستان می‌گوید که واژه «صلح» در سیاست بین‌المللی به یک «ناسزا» بدل شده است.

واژه «صلح» در سیاست بین‌الملل به کلمه «رکیک» تبدیل شده است!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان با اشاره جنگ‌های جاری در اروپا و خاورمیانه، گفت که متاسفانه امروز واژه «صلح» در ادبیات سیاسی بین‌الملل به ناسزا تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه جنگ بین روسیه و اوکراین و همچنین خاورمیانه در خطر تشدید قرار دارند و ممکن است «هر لحظه امنیت جهانی را تحت‌الشعاع قرار دهند»، گفت: در صورت تداوم تشدید تنش، بشریت با دو سناریوی «آزاردهنده» روبه‌رو خواهد بود؛ شروع جنگ جهانی سوم یا تجزیه شدن دوباره جهان!

سیارتو اضافه کرد: حالا پرسش اینجاست که آیا چنین گزاره‌هایی قابل اجتناب است و اینکه آیا اکثریت حامی صلح در جهان می‌توانند مطمئن باشند که واژه «صلح» در سیاست بین‌الملل به عنوان کلمه‌ای توهین‌آمیز و ناسزا استفاده نمی‌شود؟!

دیپلمات ارشد مجارستانی تاکید کرد: سیاستمداران اروپا درباره جنگ‌های مشخصی که دور از اروپا در جریان باشد، به طور معمول از دیپلماسی و راه‌حل‌های صلح‌آمیز حرف می‌زنند اما متاسفانه امروز، جنگی در اروپا جریان دارد و به آنها که حامی صلح هستند، بلافاصله انگ می‌زنند، حمله می‌کنند و آنها را هدف انتقاد قرار می‌دهند!

به گفته سیجارتو، به آنهایی که در پی راه‌حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین هستند، «برچسب عروسک‌ خیمه‌شب‌بازی ولادیمیر پوتین و جاسوسان روس می‌زنند حتی وقتی که اروپا به خودی خود به این جنگ دامن می‌زند.»

وی تصریح کرد: برای حل و فصل مسائل کنونی، سازوکار سیاسی بین‌المللی باید دچار تغییرات اساسی شود و در این مسیر، سازمان ملل متحد نقشی بزرگ ایفا می‌کند. دیپلماسی باید برای سیاستگذاری بین‌المللی ابزاری را فراهم آورد و این ابزار باید مبتنی بر گفتمان باشد. باید از تخریب کسانی که از صلح حمایت می‌کنند، دست برداریم.

مجارستان خلاف سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از تامین تسلیحاتی اوکراین در جنگ علیه روسیه خودداری کرده و تحریم‌های این بلوک علیه مسکو را مورد انتقاد قرار داده و همواره از راه‌حل دیپلماتیک برای حل بحران جانبداری کرده است.

منبع:

https://hirna.ir