01 مهر 1403
1

در حالی که توازن قدرت در جهان در حال تغییر است، ترکیه‌ای‌ها چه نظری دارند؟ دیدگاه آن‌ها نسبت به آمریکا، چین، روسیه و اروپا چگونه است؟ به کدام کشورها نزدیک و از کدام فاصله دارند؟ یک تحقیق بین‌المللی نتایج چشم‌گیری را نشان داده است.

بی‌اعتمادی جامعه ترکیه به هر چهار بازیگر مهم بین‌المللی
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نتایج نظرسنجی‌ای که دیدگاه عمومی کشورهای جنوب جهانی، از جمله ترکیه، نسبت به غرب را مورد بررسی قرار داده است، به‌صورت یک گزارش منتشر شد.

در این گزارش که توسط کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC) تهیه شده، ادعاهای مربوط به «استانداردهای دوگانه» و «ریاکاری» که در دوره‌ای از رقابت‌های ژئوپلیتیکی به غرب وارد شده‌اند، مورد تحلیل قرار می‌گیرد. نظرسنجی MSC که در میان 9 کشور از جمله ترکیه انجام شده، تصورات عمومی درباره آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین و همچنین دیدگاه‌های آنان نسبت به نظم بین‌المللی کنونی را بررسی می‌کند.

این گزارش با عنوان «استانداردهای دوگانه غرب و اهمیت قوانین بین‌المللی»، به مناسبت برگزاری اجلاس آینده سازمان ملل متحد در نیویورک منتشر شده و توسط سوفی آیزن‌ترات، مدیر تحقیقات و انتشارات کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC)، تهیه شده است.

سوفی آیزنترات در مورد تحقیق خود اطلاعاتی ارائه داده و تأکید کرده که در سال‌های اخیر، ادعاهای رهبران کشورهای جنوب جهانی علیه غرب در خصوص «ناسازگاری» و «انحراف مداوم از اصول و قواعد جهانی» افزایش یافته است. با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین و جنگ غزه توسط اسرائیل، این بحث‌ها اکنون یک ماهیت جدید پیدا کرده‌اند.

آیزنترات اشاره می‌کند که دولت‌های آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه نسبت به استانداردهای دوگانه اعمال‌شده توسط اروپا و آمریکا، صریح‌تر شده‌اند.

او اضافه کرد: اکنون بحث‌های مربوط به «استانداردهای دوگانه غرب» به بحث در مورد آینده قواعد جهانی تبدیل شده و این موضوع با پویایی‌های رقابت قدرت‌های بزرگ به هم پیوسته است.

اما این بحث‌ها در میان افکار عمومی کشورهای جنوب جهانی چگونه بازتاب پیدا می‌کنند؟

نظرسنجی MSC که در تاریخ 10 تا 15 ژوئیه در کشورهای ترکیه، برزیل، هند، اندونزی، مکزیک، نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی و آفریقای جنوبی انجام شده، به این پرسش پاسخ می‌دهد.

در این گزارش تأکید شده که این 9 کشور از آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه انتخاب شده‌اند و جمعیت آن‌ها یک‌سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. این نظرسنجی در هر کشور با حدود 1000 نفر بالای 18 سال و در مجموع با 9033 نفر انجام شده است.

سوابق آمریکا در ترکیه چگونه است؟

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که در تمامی کشورهای مورد بررسی، از جمله ترکیه، اکثریت مطلق مردم بر این باورند که نقض قوانین و اصول نظم بین‌المللی افزایش یافته است. اما برخلاف آنچه که غرب مطرح می‌کند، این جوامع تنها روسیه و چین را مسئول این تخلفات نمی‌دانند. حتی در بسیاری از این کشورها، این تصور غالب است که آمریکا بیشتر از چین قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. تنها در برزیل و هند است که چین بیش از آمریکا در نقض قوانین بین‌المللی مقصر دانسته می‌شود.

در کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، پاکستان و اندونزی، آمریکا امتیازات منفی بیشتری نسبت به روسیه دریافت کرده و به عنوان کشوری که بیشترین تخلفات را در زمینه قوانین بین‌المللی انجام می‌دهد، شناخته شده است.

همچنین در تقریباً تمام کشورهای شرکت‌کننده در نظرسنجی، این باور وجود دارد که کشورهای اروپایی بیش از آمریکا به قوانین بین‌المللی پایبند هستند. افزون بر این، در ترکیه، عربستان سعودی، پاکستان و اندونزی مردم بر این باورند که کشورهای اروپایی بیشتر از چین قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

بی‌اعتمادی جامعه ترکیه به چهار بازیگر بین‌المللی

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که جامعه ترکیه به‌طور جالبی از دیگر کشورها متمایز است. در جامعه ترکیه، برخلاف دیگر کشورها، نسبت به چهار بازیگر بین‌المللی بی‌اعتمادی و واکنش منفی وجود دارد.

38 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که آمریکا کشوری است که بیشترین تخلفات را در زمینه قوانین بین‌المللی انجام می‌دهد. ترکیه کشوری است که بالاترین درصد افراد این نظر را دارند. اما نکته قابل‌توجه دیگر این است که 33 درصد از مردم ترکیه نیز بر این باورند که روسیه بیشترین تخلفات بین‌المللی را مرتکب می‌شود. این آمار برای کشورهای اروپایی 22 درصد و برای چین 19 درصد است.

داده‌های مربوط به دیدگاه مردم ترکیه درباره اینکه کدام یک از بازیگران جهانی با احترام با این کشور برخورد می‌کنند نیز قابل توجه است. تُرک‌ها معتقدند که آمریکا، روسیه، چین و کشورهای اروپایی همگی با ترکیه به شکلی بی‌احترامی‌ برخورد می‌کنند و در این میان بیشترین واکنش منفی به آمریکا است. پس از آمریکا، روسیه، چین و کشورهای اروپایی در رده‌های بعدی قرار دارند.

جامعه ترکیه تنها جامعه‌ای است که معتقد است هر چهار بازیگر بین‌المللی با کشورشان با بی‌احترامی رفتار می‌کنند. در نظرسنجی‌های دیگر کشورها، مردم با وجود انتقاد از برخی بازیگران جهانی، خود را به دیگر بازیگران نزدیک‌تر احساس می‌کنند.

با این حال، 65 درصد از مردم ترکیه معتقدند که قوانین بین‌المللی، ارزش‌ها و نیازهای اکثریت کشورهای جهان را نمایندگی می‌کنند و 42 درصد از آنها نیز با این نظر که «قوانین بین‌المللی موجود ارزش‌ها و نیازهای کشور من را نمایندگی می‌کنند» موافق هستند.

سوفی آیزنترات، در ارزیابی نتایج نظرسنجی مربوط به ترکیه به خبرگزاری دویچه وله گفت: نتایج نظرسنجی در ترکیه واقعاً جالب توجه است. در حالی که در دیگر کشورها انتقادات به سمت یک بازیگر خاص هدایت می‌شود، جامعه ترکیه به هر چهار بازیگر انتقادی نگاه می‌کند.

به عنوان مثال، در هند انتقادات بیشتر به چین است، در حالی که در پاکستان دیدگاه‌ها نسبت به چین بسیار مثبت است. اما در ترکیه، شرکت‌کنندگان نسبت به همه بازیگران مطرح شده انتقادی هستند. همچنین، این تصور که هر چهار بازیگر با ترکیه با بی‌احترامی رفتار می‌کنند، برجسته است. همچنین، در ترکیه، برخلاف دیگر کشورها، انتقادات نسبت به کشورهای اروپایی بیش از دیگر بازیگران است. این وضعیت ممکن است به دلیل نزدیکی روابط با اروپا باشد که با تمام تنش‌های موجود همراه است.

اتهامات «ریاکاری» علیه غرب و نیت‌ها

در گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC)، بازیگرانی که غرب را به ریاکاری و استانداردهای دوگانه متهم می‌کنند و نیات آن‌ها بررسی شده است.

به گفته سوفی آیزنترات، بخشی از این انتقادات از سوی کسانی مطرح می‌شود که نسبت به تعهد دولت‌های غربی به اصول نظم بین‌المللی تردید دارند، از آینده نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین نگران هستند و خواستار پایان دادن به تناقضات کشورهای غربی‌اند.

در این گزارش اشاره شده که واکنش‌های متفاوت کشورهای غربی به تجاوز روسیه به اوکراین و جنگ اسرائیل در غزه، این برداشت را تقویت کرده که «برخی زندگی‌ها ارزش بیشتری نسبت به دیگران دارند» و اینکه «کشورهای غربی اغلب نقض قوانین بین‌المللی را فقط در مورد رقبای ژئوپلیتیکی خود مطرح می‌کنند».

در گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC) آمده است که «برخی دولت‌ها بیشتر به دنبال از بین بردن قواعد و اصول بین‌المللی هستند» و به کشورهایی چون روسیه و چین که دولت‌های اقتدارگرا هستند، اشاره می‌شود.

در این گزارش تأکید شده که برای پکن و مسکو، اتهام‌های وارد شده علیه غرب مبنی بر اعمال استانداردهای دوگانه، به‌ویژه در رقابت سیستماتیک با آمریکا، ابزاری مفید است. گفته شده که هر دو کشور، نه‌تنها درصدد تضعیف غرب هستند، بلکه قصد دارند اصول و قواعد جهانی لیبرال را نیز بی‌اعتبار کنند.

ترکیه در کدام دسته قرار می‌گیرد؟

در گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC)، ترکیه به عنوان یکی از کشورهای جنوب جهانی و همچنین به عنوان یک کشور خاورمیانه‌ای در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرد؟

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در سال‌های اخیر با مواضع صریح و ضد غربی، به ویژه علیه آمریکا، جلب توجه کرده است. ترکیه با اینکه عضو ناتو است، اما به دنبال توسعه روابط خود با روسیه و چین بوده و حتی در پی عضویت در گروه بریکس (BRICS) است که ادعای ایجاد نظمی جایگزین برای غرب دارد.

سوفی ایزنترات اشاره می‌کند که بررسی عوامل پشت پرده انتقادهای ترکیه از غرب بسیار جذاب و نیازمند بحث است. او همچنین تأکید می‌کند که ترکیه به دلیل رویکردش در قبال جنگ اوکراین بیشتر به عنوان یک «دولت معامله‌گر» شناخته می‌شود، اما این مسئله بستگی به موضوعات مشخص دارد و ممکن است در موارد مختلف متفاوت باشد.

در گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC)، به کشورهای غربی هشدار داده شده و پیشنهاداتی ارائه شده که باید به انتقادات رو به رشد از سوی کشورهای جنوب جهانی توجه کنند. در غیر این صورت، هشدار داده می‌شود که ممکن است بی‌اعتمادی به نظم بین‌المللی مبتنی بر اصول و قواعد جهانی بیشتر شود.

این گزارش به این نکته اشاره دارد که دولت‌های غربی باید ناهماهنگی‌هایی که با خواسته‌های کشورهای مختلف برای «عدالت بیشتر و شمولیت» در تضاد است را کاهش دهند. همچنین تأکید شده که «دولت‌های آمریکا و اروپا باید زمانی که توانایی‌شان برای حفظ ثبات در حال کاهش است، بیشتر صادق باشند».

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir