01 مهر 1403
6

نماینده ادوار مجلس گفت: پزشکیان به  عنوان یکی از اصلاحاتی که وعده داده، باید به کاسبی تحریم ذیل لیست سیاه ایران پایان بدهد و اگر این کار صورت نگیرد برنامه ریزی دولت در زمینه اقتصاد خارجی با مشکل مواجه خواهد شد. 

فلاحت پیشه:  FATF در مجمع تشخیص فقط ۹ نفر موافق داشت /با عدم تصویب پالرمو  ۳۰ درصد ارزش پول ملی ایران از بین رفت/زور رئی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس دهم شورای اسلامی، در رابطه با به جریان انداختن دوباره FATF و اشاره رییس جمهور به این موضوع گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید، بعد از ۳ ماه نظر خود را در مورد کنوانسیون‌های پالرمو و cft اعلام میکرد اما امروز وارد پنجمین سال تاخیر شده ایم و  بیش از ۵ سال است که نظر نداده است. 

او در گفتگو با منیبان، افزود: دلیل نظر ندادن مجمع تشخیص در مورد FATF این بود که اگر این پرونده را به رای می گذاشتند رای نمی آورد. در بازه ای که به نمایندگی از کمیسیون به مجمع برای پیگیری مراجعه می کردم، FATF حدود نه رای بیشتر نداشت به همین دلیل رای گیری صورت نمی گرفت.  

 فلاحت پیشه تاکید کرد: در نتیجه عدم تصویب پالرمو  ۳۰ درصد ارزش پول ملی ایران از بین رفت، این ۳۰ درصد پولی است که به جیب دلالان میرود، دلالانی که بعضی از آنها عملاً در کشورهای چین، ترکیه، عراق و امارات حضور دارند و برخی از دولت ها شریک دلالی آنها شدند. 

او یادآور شد: به عنوان کسی که در جریان کامل تصویب FATF بودم و هستم با حق شرط های قوی ایران، هیچ گونه آسیبی از ناحیه پیوستن به FATF متوجه منافع ملی کشور نمیشود بلکه آسیب فقط متوجه منافع کاسبان تحریم میشود. 

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: پزشکیان به  عنوان یکی از اصلاحاتی که وعده داده، باید به کاسبی تحریم ذیل لیست سیاه ایران پایان بدهد و اگر این کار صورت نگیرد برنامه ریزی دولت در زمینه اقتصاد خارجی با مشکل مواجه خواهد شد. 

او افزود: در ابتدای تشکیل مجمع تشخیص هدف از شکل گیری آن  پایان دادن به محافظه کاری در تصمیم گیری ها بود اما متاسفانه مجمع تشخیص به بایگانی لوایحی تبدیل شد که به ضرر منافع ملت ایران هستند. 

او افزود: کاسبان تحریم به قدری قوی بودند که در دولت رئیسی هم، به دنبال بازگشت مجدد FATF و کنوانسیون های مرتبط بودند اما زور  رئیسی هم به مافیا و کاسبان تحریم نرسید. 

فلاحت پیشه گفت: قرار داشتن در لیست سیاه یعنی تحریم های آمریکا  به راحتی جهانی شود و چین، عراق، ترکیه و روسیه و خیلی از بانک های دیگر در دنیا از ترس گرفتار شدن در مقررات پولشویی حاضر به همکاری با ایران نشوند. 

او در پایان گفت: پزشکیان پیش از اینکه نامه بنویسد باید تلاش کند راه کاسبان تحریم را پشت پرده سد کند و منافع آنان را به صفر برساند.

۲۷۲۱۸


https://hirna.ir