31 شهریور 1403
6

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان گفت: رژیم اسرائیل قطعا به اهداف خودش برای افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید ولی پاسخ جنایت‌های خود را خواهد گرفت.

عراقچی: رژیم صهیونیستی پاسخ جنایت‌های خود را خواهد گرفت
- اخبار بین الملل -

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرده است، صبح امروز وارد نیویورک شد و مورد استقبال امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و نیز زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل قرار گرفت.

عراقچی را در این سفر مجید تخت روانچی معاون سیاسی وزیر خارجه و کاظم غریب آبادی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه همراهی می کنند.

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک و در جمع خبرنگاران گفت: نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل در شرایط ملتهب غرب آسیا در حال برگزاری است؛ در شرایطی که منطقه با افزایش هر روزه تنش و اقدامات تروریستی و جنایتکارانه اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه، کرانه باختری و لبنان مواجه است و این، شرایط بسیار خطرناکی را در منطقه ایجاد کرده است و اسرائیل احتمال گسترش جنگ را بشدت دنبال می‌کند.

وزیر خارجه افزود: در این شرایط، طبیعی است مهمترین موضوع در دیدارها ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و در اجلاس‌هایی که در مجمع عمومی و حاشیه آن برگزار می‌شود، از جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی، بریکس، اکو و ... در همه اینها از نظر ما موضوع اصلی بحث افزایش تنش و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی است که باید با مقابله جامعه بین‌المللی مواجه شود.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی سعی می‌کند منطقه را به وضعیت خطرناکی پیش ببرد و این واقعا برای کل جامعه بین‌الملل، یک خطر بزرگی است که تنش در منطقه امکان افزایش به سایر مناطق را هم دارد.

عراقچی گفت: ما در دیدارهای دوجانبه‌ای که هم بنده و هم رئیس جمهور محترم خواهند داشت، دیدارهای سطح بالا که با کشورهای مختلف خواهند داشت. دیدارهای متوازنی است. هم دیدار با سران و وزرای خارجه منطقه، هم در حوزه اروپا، هم در حوزه شرق آسیا و هم حوزه آفریقا و هم جهان عرب که همگی متوازن تنظیم شده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: موضوعات متعددی علاوه بر روابط دوجانبه که همیشه موضوع گفتگو است، بحث مسائل منطقه، بحران‌های بین‌الملل مانند بحران اوکراین و بحث مذاکرات هسته‌ای و مسائل دیگر مطرح است.

عراقچی در عین حال تاکید کرد: طبیعی است که جنایت‌های رژیم صهیونیستی بخصوص جنایت‌هایی که در دو سه روز گذشته صورت داده است، موضوع اصلی این گفتگوها خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: به اعتقاد من، رژیم صهیونیستی برای خروج از باتلاقی که خودش را در غزه گرفتار کرده است، بعد از یکسال جنگ و کشتار بی‌رحمانه مردم در غزه به هیچ یک از اهدافی که خودش تعیین کرده بود، نرسیده و این رژیم را در موقعیت یک موجود خطرناک در منطقه قرار داده است که بخاطر حفظ و نجات خودش از شرایط فعلی، به هر جنایتی حاضر است دست بزند و منطقه را دچار آتش و جنگ بکند.

عراقچی اضافه کرد: جنایت‌هایی که اسرائیل این چند روزه انجام داده است و مسائلی که در لبنان به وجود آمد و تروری که علیه ابراهیم عقیل (حاج عبدالقادر) یکی از فرماندهان حزب الله صورت دادند، اینها دست و پا زدن‌های یک رژیم مستاصل است که در یک بن بست خطرناک گرفتار شده است و سعی می‌کند کل منطقه را با خودش به این باتلاق بکشد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری با این مسائل برخورد کردند. ما با دقت رصد می‌کنیم و با دقت سیاست‌های خودمان را تنظیم می‌کنیم. رژیم اسرائیل قطعا به اهداف خودش برای افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید ولی پاسخ جنایت‌های خود را خواهد گرفت.

عراقچی ادامه داد: در مورد مسائل لبنان، طبیعی است حزب الله خودش تصمیم می‌گیرد و واکنش‌های مناسبی را نشان خواهد داد. در مورد سایر مسائل به اقتضای موضوع تصمیم گیری خواهد شد. ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران بی پاسخ نخواهد بود.

وزیر خارجه افزود: اینها سیاست‌هایی است که ما اعلام کرده‌ایم ولی با دقت، هوشیاری و سنجیدن همه جوانب قضیه بدون اینکه اجازه دهیم رژیم صهیونیستی به سیاست‌های خودش بتواند عمل کند، ان شاء الله پیگیری و اقدام خواهیم کرد و در مجمع عمومی امسال سازمان ملل هم از موضوعات اصلی گفتگوهای ما، همین موضوع خواهد بود.

عراقچی همچنین گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مقابله با سیاست یکجانبه گرایی آمریکا و کلا کشورهای غربی که دنبال زیاده خواهی‌های خودشان و ادامه سیاست‌های استعماری گذشته در شکل جدیدی هستند، بوده است و این سیاست ما ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ما با کشورهای دیگری که همفکر ما هستند، چند جانبه گرایی و بررسی مسائل بین‌المللی در سازو کارهای جند جانبه را دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: در اجلاس‌هایی که امسال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، بخصوص اجلاس سران برای آینده که ابتکاری است که امسال صورت می‌گیرد، ما حضور خواهیم داشت و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص مسائل بین‌المللی، چند جانبه گرایی و دیگر موضوعاتی که مربوط به توسعه محیط زیست و غیره می‌شود، با قوت بیان خواهیم کرد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ما هیچ وقت در سازمان‌های بین‌المللی، فرصت استفاده از این تریبون‌ها را از دست نداده‌ایم برای اینکه مواضع محکم و معقول و منطقی جمهوری اسلامی ایران را بیان کنیم.

عراقچی وارد نیویورک شد
توصیه سید حسن نصرالله به عراقچی برای سفر به لبنان چه بود؟
عراقچی: تروریسم اسرائیلی را قویا محکوم می‌کنیم

 

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir