16 خرداد 1402
67

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که ایران اکنون کمترین میزان بدهی خارجی را دارد و در حال دسترسی به پول‌هایی است که در سال‌های گذشته در نتیجه زورگیری‌های آمریکایی‌ها بلوکه شده بود و اکنون می‌تواند برای حل مشکلات داخلی به کمک ایران بیاید.

خبر مهم درباره دسترسی ایران به پول‌های بلوکه شده خود | سیاستی که نتیجه آن را هفته‌های آینده خواهیم چشید | نقش عمان میان

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عمان درخصوص گزارش‌های منتشر شده درباره آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در تحریم‌های سال‌های اخیر به همشهری آنلاین گفت: زمان تحریم‌های فلج‌کننده آنقدر سریع گذشته است که اکنون آمریکا که ادعای فلج کردن ایران را داشت، دچار سردرگمی و حیرت عظیم شده است.

ایران توانسته پول‌هایی که در خارج از کشور داشته است را مدیریت کند. بخشی از این مدیریت در حال انجام است و بخش عظیم‌تر آن در آینده رخ خواهد داد.

ایران اکنون کمترین میزان بدهی خارجی را دارد و در حال دسترسی به پول‌هایی است که در سال‌های گذشته در نتیجه زورگیری‌های آمریکایی‌ها بلوکه شده بود و اکنون می‌تواند برای حل مشکلات داخلی به کمک ایران بیاید.

ما در هفته‌ها و ماه‌های آینده نتیجه سیاست و رویکرد دیپلماسی همسایگان که آقای رئیسی به‌خوبی آن را مدیریت کرده است را خواهیم چشید و دستاوردهایی که دیپلماسی همسایگان داشته است، برای ملت ایران رخ خواهد نمود.

به نظر می‌رسد کسانی که دربرابر ایران قرار گرفته بودند الآن در موضع ضعف هستند و دوستان ما از جمله عمان در آینده مناسبات منطقه‌ای جایگاه بهتری پیدا خواهند کرد.  


عباس مقتدایی با اشاره به اینکه مراودات میان ایران و عمان اگرچه در طول سالیان گذشته وجود داشته، در ماه‌های گذشته فصل جدیدی در این روابط و همکاری‌ها ایجاد شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که جهان در حال تجربه یک رخداد عظیم تغییر قدرت به نفع کشورهایی است که دارای توانمندهای درونی هستند یا درون‌مایه‌هایی را برای در دست گرفتن حد بالاتری از قدرت در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای به دست آورده‌اند.

ایران کشوری است که از یک‌سو با تمرکز بر ایجاد امنیت درونی و دستیابی به سطح بالاتری از فناوری‌های نوین تلاش کرده است تا در دفاع از امنیت ملی خود، آنچه که مورد نیاز است را در اختیار داشته باشد. از سوی دیگر قدرت‌های بزرگی که رویکردهای سلطه‌گرانه‌ای داشتند، اکنون با چالش‌های عظیمی روبرو شده‌اند که بخشی از آن در حال جلوه‌گری کردن است و حد بالاتر آن در ماه‌ها و سال‌های آینده رخ خواهد نمود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: فرار آمریکا از منطقه ما و تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان، جلوه اولیه چنین روندی بوده است که در حال شدت گرفتن است.

اروپا متوجه تغییرات آسیا نشد

اروپا کندذهنی به خرج داد و متوجه تغییرات عمیق، پرشتاب و دامنه‌دار در منطقه آسیا و کل جهان نشد و همچنان نیز برخی از سفرای آنان که در ایران هستند تصورات خودشان که نوعی تخیل است را جای واقعیت به دولت‌های مرکزی‌شان ارائه می‌دهند. عمان نقش ویژه‌ای ایفا کرده است تا نوعی تعاملات جدید متناسب با نگرش ایران در منطقه شکل گیرد و رد و بدل شدن پیام‌ها میان ایران و کشورهای غربی نیز اکنون در همین جهت و براساس دیکته کردن دیدگاه‌های ایران به سایرین که بیرون از منطقه هستند در حال انجام است.

در مجموع می‌توان گفت که اکنون عمان نقش‌آفرینی خودش در منطقه خلیج فارس را انجام می‌دهد. ما نیز از چنین نقش‌آفرینی‌ای استقبال کرده‌ایم، ولی واقعیت مهمتر از همه چیز آن است که ایران با قدرت درون‌زایی که درون خود ایجاد کرده و توانمندی‌های دفاعی که با تکیه بر توان داخلی خلق کرده، اکنون در حال شکل‌دهی به نظم نوینی است که مخصوصا در این منطقه براساس صلح مثبتی که ایران دنبال می‌کند، در حال پیگیری است.


مقتدایی همچنین با اشاره به آثار دیپلماسی ایران در ترمیم روابط همسایگی تاکید کرد: عربستان به‌خوبی این وضعیت را درک کرده است و دنبال آن بوده است که روابطش با ایران را به مرحله تعادل و تعامل بازگرداند. روابط ایران با چین، روسیه و بسیاری از مناطق دیگر جهان در حال تغییرات لحظه به لحظه است. ما در تیرماه به‌عنوان عضو اصلی و نهم سازمان شانگهای تثبیت خواهیم شد که اجلاس آن در هند برگزار می‌شود.  


https://hirna.ir