16 خرداد 1402
96

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: منابع حساب‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها صرف اتمام پروژه‌های عمرانی با پیشرفت بالای 50 درصد شود.

منابع حساب پیشرفت و عدالت صرف پروژه‌های با پیشرفت بالای 50 درصد شود

اقبال شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد حساب پیشرفت و عدالت در قانون بودجه سال جاری گفت: نکته مهم در این قانون بحث نظارت بر نحوه اختصاص منابع و همچنین جلوگیری از مسائل قومیت‌گرایی و توجه به منافع ملی و تخصیص اعتبارات است.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین گفت: یکی از اولویت‌های مهم اختصاص منابع حساب پیشرفت و عدالت برای اتمام پروژه‌های عمرانی در استان‌ها است که بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد،  گفت: بالای 70 هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور وجود دارد که برای اتمام آنها هزاران میلیارد تومان منابع لازم است اما برخی از این پروژه‌ها با گذشت زمان از حیز انتفاع ساقط شدند که یا باید واگذار شوند یا به نحو دیگری تعیین تکلیف شوند.

شاکری همچنین گفت: نباید هیچ پروژه جدیدی در کشور کلنگ‌زنی شود که بسیاری از این کلنگ‌زنی‌ها برای مطرح شدن نام برخی افراد است و فقط در موارد بسیار نادر با مصوبه دولت، پروژه‌های جدید آغاز شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اولویت باید برای تکمیل پروژه‌های عمرانی با پیشرفت بالای 50 درصد باشد.

شاکری همچنین گفت: در راستای توسعه متوازن استان‌ها و رعایت  عدالت در پیشرفت کشور، در قانون بودجه سال گذشته هم قرار بود صندوق پیشرفت و عدالت راه‌اندازی شود، اما نشد و در قانون بودجه سال جاری قرار است به جای صندوق، حساب‌های پیشرفت و عدالت راه‌اندازی شود که در هر حساب و برای هر استان حداقل هزار میلیارد تومان منابع واریز می‌شود که صرف توسعه همان استان شود.

وی گفت: برای استفاده از منابع حساب‌های پیشرفت و عدالت باید آمایش سرزمین رعایت شود و منافع ملی و منطقه‌ای درنظر گرفته شود.

به گفته شاکری، در برخی استانها در سال‌های قبل منابع صرف پروژه‌هایی می‌شد که گاهی شائبه قومیتی داشت اما باید منافع ملی درنظر گرفته شود.

وی یکی از نکات مهم حساب های پیشرفت و عدالت را تخصیص منابع در استان‌ها به صورت عادلانه عنوان کرد و گفت: توجه به محرومیت‌زدایی و تخصیص عادلانه باید در دستورکار قرار گیرد و پروژه‌های با درصد پیشرفت بالا در این طرح مورد استفاده قرار گیرد.

پایان پیام/


https://hirna.ir