20 اردیبهشت 1402
322

به نظر نمی‌رسد دو طرف تا زمان یک رویداد تکان‌دهنده - مانند سقوط وال استریت در2008 پس از رد طرح TARP توسط جمهوری‌خواهان کنگره - از موضع خود کوتاه بیایند. مشکل این است که این‌بار شاید نشود جلوی خونریزی را گرفت.

آمریکا چند روز تا تکرار بحران ۲۰۰۸ فاصله دارد؟
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل تسنیم، روایتی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده درباره‌ی بحران اقتصادی سال 2008 میلادی در کتاب خاطرات خود ارائه کرده، مشخص می‌کند که تکرار آن وضعیت برای آمریکا، تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد و واشنگتن رنجور و کلافه‌ی این روزها را وارد یک سیاه‌چاله‌ی عجیب کند؛ روایتی که «پل کروگمن»، اقتصاددان و برنده جایزه نوبل اقتصاد آن را اینگونه توصیف می‌کند:

«برای چندین ماه در سال‌های 2008 و 2009، بسیاری از مردم ترسیده بودند؛ زیرا اقتصاد جهان بر لبه فروپاشی قرار گرفته بود. آنها برای این ترسشان دلایل قابل‌توجهی داشتند. بازارهای مالی اساساً منجمد شده بود، با اعتباری که تقریباً در دسترس هیچ‌کس نبود جز عده‌ای که می‌توان آنها را امن‌ترین قرض‌گیرندگان نامید. در عین‌حال اقتصاد واقعی در معرض سقوط آزاد بود: طی زمستان سال 2008، آمریکا در یک ماه 700 هزار شغل را از دست داد. این هم در حالی بود که تجارت جهانی و بازدهی صنعتی با همان حداکثر سرعتی که در سال اول رکود بزرگ (سال 1929) داشتند در حال سقوط بود. هر چند که در پایان آن بحران بدترین حالت ممکن رخ نداد. با‌این‌حال نمی‌توان انکار کرد که بحران مالی سبب خرابی بزرگی شده بود هر چند که به سقوط کامل نینجامید.»

حالا، شبح بحران اقتصادی 2008 مجددا در آسمان ایالات متحده در حال پرواز است. همین چند روز پیش بود که وزیر خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان این کشور هشدار داد که با توجه به وصول نشدن بخشی از درآمدهای مالیاتی، دولت ایالات متحده ممکن است تا یک ماه آینده قادر به پرداخت دیون خود نباشد و ورشکست شود.

«جنت یلن» در این نامه، با اشاره به محدودیت سقف بدهی در رسیدهای مالیاتی فدرال، تأکید کرد که «در صورت عدم تعلیق یا تغییر در سطح بدهی از سوی کنگره، دولت از اول ماه ژوئن (یازدهم خردادماه) قادر به ادامه فعالیت بخش‌های مختلف نخواهد بود.»

هشدار وزیر خزانه‌داری: دولت آمریکا یک ماه دیگر ورشکسته می‌شود
وارِن بافِت از مدیران بانک‌های ورشکسته آمریکا انتقاد کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هم از کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان این کشور هم دعوت کرده است تا هفته آینده برای بررسی بحران بدهی آمریکا، یک نشست مشترک داشته باشند اما به گفته تحلیلگران، به نظر نمی‌رسد دو طرف تا زمان یک رویداد تکان‌دهنده - مانند سقوط وال استریت در سال 2008 میلادی پس از رد طرح TARP توسط جمهوری‌خواهان کنگره - از موضع خود کوتاه بیایند. مشکل این است که این‌بار شاید نشود جلوی خونریزی را گرفت.

این مسئله از آن‌جایی قابل اهمیت است که در شرایط کنونی، جایگاه بین‌المللی ایالات متحده را بیشتر از همیشه متزلزل می‌کند. ایالات متحده به این دلیل بعد از جنگ جهانی دوم به هژمونی جهان رسید که بزرگ‌ترین بستانکار جهان بود، اکنون 80 سال بعد از آن روزهای طلایی، ایالات متحده نه‌فقط بزرگ‌ترین بدهکار جهان است که در یک‌قدمی ورشکستگی مالی هم قرار گرفته است.

 

افول آمریکا , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ,

بر طبق گزارشی که پایگاه آکسیوس منتشر کرده، فضای دوقطبی ایجاد شده در ساختار سیاسی آمریکا تا اندازه‌ای تشدید شده که احتمال هرگونه توافق تا پیش از اول ژوئن بسیار پایین به نظر می‌رسد و این یعنی آغاز یک بحران جدی در اقتصاد ایالات متحده؛ بحرانی که می‌تواند خاطرات تلخ سال 2008 را برای کاخ سفید تکرار کند و حتی تبعاتی بدتر از آن برای واشنگتن داشته باشد.

این مساله از آنجایی قابل اهمیت مضاعف است که آمریکا علاوه بر جنگ مستقیم با روسیه در جبهه‌ی اوکراین، با یک جنگ غیرمستقیم در برابر چین هم روبروست که در صورت بروز هرگونه بحران مالی، شرایط را برای مدیریت بازار بسیار سخت می‌کند.

اگر مبنای وقوع این رویداد را هشدار وزیر خزانه‌داری آمریکا در نظر بگیریم، واشنگتن فقط 20 روز تا جلوگیری موقت از این مساله فاصله دارد؛ شمارشگر معکوسی که هر عددی که از آن کاسته می‌شود، حکم ناقوس مرگ را برای ایالات متحده دارد.

انتهای پیام/


https://hirna.ir