19 اردیبهشت 1402
261

هیئتی از قانون‌گذاران استرالیا در دیدار با سفیر آمریکا در این کشور خواستار آزادی و استرداد جولیان آسانژ شدند.

هیئت پارلمانی استرالیا خواستار آزادی جولیان آسانژ شد
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هیئتی چندحزبی از قانون‌گذاران استرالیا در دیدار با کارولین کندی سفیر آمریکا در کانبرا، خواستار آزادی و استرداد جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس شدند.

براساس این گزارش، این هیئت نمایندگی با نام «گروه پارلمانی بازگرداندن جولیان آسانژ» از کندی خواستند به پرونده رهاشده استرداد آسانژ و بازگشت او به استرالیا کمک کند.

این هیئت تأکید کرد که نگرانی‌های عمیق در دولت استرالیا درباره ادامه حبس آسانژ را به اطلاع سفیر آمریکا رسانده است.

این قانون‌گذاران پس از دیدار با کندی در بیانیه‌ای اعلام کردند دیدگاه‌های مختلفی درباره آسانژ در جامعه استرالیا وجود دارد و اعضای این گروه پارلمانی این دیدگاه‌ها را انعکاس دادند، اما موضوعی که برای این گروه قابل بحث نیست، این است که با آقای آسانژ غیرعادلانه و ظالمانه رفتار می‌شود.

این دیدار پیش از سفر برنامه‌ریزی‌شده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به استرالیا در ماه جاری به‌منظور شرکت در نشست سران کوآد در سیدنی انجام شد.

جولیان آسانژ به‌دلیل افشاگری‌ در وب‌سایت ویکی‌لیکس در خصوص آمریکا از جمله جنایات جنگی این کشور در عراق و افغانستان، با اتهام جاسوسی روبه‌رو است و در صورت محاکمه ممکن است به حبس تا 175 سال محکوم شود.

در زمان حاضر آقای آسانژ در زندانی در جنوب لندن نگهداری می‌شود و از حدود یک سال پیش وزیر کشور انگلیس حکم استرداد وی به آمریکا و مواجهه با اتهامات مربوط به جاسوسی را تأیید کرده است.

در همان زمان «جن رابینسون» وکیل آسانژ نیز از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواست اتهامات علیه آسانژ را لغو کند و از دولت استرالیا نیز خواست برای آزادی وی فشار وارد کند.

مقامات دولت استرالیا نیز در همان زمان و پس از تأیید حکم استرداد جولیان آسانژ از انگلیس به آمریکا، اعلام کردند در این مورد هیچ مداخله‌ای نمی‌کنند و هیچ گونه نقشی ایفا نخواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه استرالیا نیز اظهار کرد: تصمیم به استرداد آسانژ تنها مربوط به وزارت کشور انگلیس است. ما نگرانی طرفداران آسانژ و بسیاری از مردم استرالیا را دراین‌باره درک می‌کنیم.

وی افزود: آسانژ به‌عنوان شهروند استرالیا مستحق دریافت کمک‌های کنسولی است. ما تنها از دولت خود انتظار داریم که از طرف‌های آمریکایی و انگلیسی درباره رفتار منصفانه و بشردوستانه با آسانژ، مطمئن باشد.

برادر آسانژ نیز پس از دیدار هیئت استرالیایی با سفیر آمریکا به رویترز گفت که احساس می‌کند که این دیدار یک تأییدیه مهم از سوی دولت آمریکا دراین‌باره است که آزادی جولیان برای میلیون‌ها استرالیایی مهم است.

این در حالی است که آنتونی آلبانز نخست وزیر استرالیا هفته گذشته مراتب تأسف خود را از ناکام ماندن تلاش‌هایش برای آزادی آسانژ اعلام و تأکید کرد تاکنون راه‌حلی برای آزادی وی نیافته است.

فرجام‌خواهی طرفداران آسانژ برای عدم‌استرداد وی به آمریکا
استرالیا: در استرداد آسانژ به آمریکا دخالت نمی‌کنیم

انتهای پیام/+


https://hirna.ir