16 اردیبهشت 1402
160

طراح و مدیر جلوه‌های ویژه میدانی فیلم سینمایی «دسته دختران» گفت بسیاری از فیلمسازان مرد امکانات خوبی هم دارند اما در ساخت فیلم بیگ پروداکشن ناتوان هستند.

روایت زنانه از جنگ، «دسته دختران» را برایم تجربه‌ای متفاوت کرد
روایت زنانه از جنگ، «دسته دختران» را برایم تجربه‌ای متفاوت کرد

به گزارش خبرنگار ایلنا، «دسته دختران» فیلمی به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری که از عید فطر در سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمده  و در حوزه دفاع مقدس تهیه شده است. به بهانه اکران این فیلم سینمایی به سراغ محسن روزبهانی طراح جلوه‌های ویژه میدانی رفتیم تا درباره ساخت این فیلم توضیحاتی ارائه دهد. جلوه‌های ویژه میدانی در فیلم‌های حوزه مقدس همواره یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌هاست و محسن روزبهانی در کارنامه کاری خود طراحی جلوه‌های ویژه میدانی فیلم‌های سینمایی همچون «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «سرو زیر آب»، و... را دارد.

محسن روزبهانی درباره فیلم «دسته دختران» و چالش های این پروژه گفت: یکی از نکات مثبت در ساخت این فیلم سینمایی، وجود گروه خوب و آرامش در فضای کاری بود. البته که تهیه و ساخت فیلم جنگی به شدت دشوار است. همواره شاهد بودم که تهیه‌کننده با چه مشقتی در تلاش بود تا مجوز انفجارهایی که در فیلم می‌بینید را بگیرد زیرا مدت‌هاست که حتی برای فیلمبرداری هم مجوز انفجار را نمی‌دهند.

وی با اشاره به جایگاه «دسته دختران» در آثار سینمایی‌اش بیان کرد: من فیلم‌های دشوار در حوزه دفاع مقدس زیاد کار کرده‌ام؛ اما زنانه بودن پشت و جلوی دوربین تفاوتی بود که این فیلم با کارهای قبلی‌ام داشت. کارگردان و بازیگران اصلی در این فیلم زنان بودند و در واقع روایت هم، روایتی زنانه است. در ابتدا که وارد پروژه شدم و سخت‌کوشی کارگردان را دیدم پی بردم که منیر قیدی کارش را خوب بلد است.

روزبهانی در ادامه افزود: «دسته دختران» پروژه سختی بود. به هر حال کار کردن در آبادان و شرایط منطقه‌ای و همچنین کارهای اداری بیشتری هم به همراه دارد. در کل اگر امکانات کم باشد، فیلم ساختن هم سخت می‌شود اما محمدرضا منصوری در تلاش بود تا کار را برای کارگردان راحت‌تر کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از فیلمسازان مرد امکانات خوبی هم دارند اما در ساخت فیلم بیگ پروداکشن ناتوان هستند، توضیح داد: این در حالی است که منیر قیدی به عنوان یک کارگردان زن، با کمترین امکانات چنین فیلم عظیمی را ساخت و روی پرده برده است. در نهایت که از نظر بنده همه چیز خوب پیش رفت.

این هنرمند در پایان درباره کاندید شدن در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر توضیح داد: در جشنواره چهلم، در بخش بهترین طراح جلوه‌های ویژه میدانی برای فیلم «دسته دختران» کاندید شدم اما متاسفانه چنین پروژه سختی دیده نشد. این را هم بگویم که من تا حد توان تلاش کردم تا برای کارگردان به اصطلاح کم نگذارم؛ زیرا تلاش‌های خانم قیدی را در شرایط سخت می‌دیدم. به همین دلیل من هم سعی کردم در بخش جلوه‌های ویژه میدانی، خروجی خوبی به بار بیاورم.

انتهای پیام/

https://hirna.ir