13 آذر 1403
7

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به نقش کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تحقق سند تحول و تعالی قوه قضاییه پرداخت.

نقش کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تحقق سند تحول قضایی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا سلطانی مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در یادداشتی تحت عنوان نقش کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در تحقق سند تحول و تعالی قوه قضائیه نوشت:

نسخه جدید سند تحول و تعالی دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال جاری به استحضار و تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.

بی‌تردید، یکی از مهمترین بخش‌های این سند که مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است، موضوع بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و استفاده از هوش مصنوعی جهت دستیابی به اهداف سند است که طبیعتاً، زیست‌بوم اصلیِ این مهم، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی با بیش از هزار و ۲۵۰ دفتر در سراسر ایران است.

بر اساس محتوای سند تحول و تعالی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضائی با شعار «قوه قضائیه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» مرکز ثقل تحقق اهداف فناورانه دستگاه عدلیه در ایران اسلامی است و کانون خدمات الکترونیک قضائی هم که به عنوان پیشانی قوه قضائیه و پل ارتباطی فناورانه‌محور بین دستگاه قضائی و مردم و با شعار «دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، از مردم برای مردم»، از سال ۱۳۹۲ تأسیس شده است، به‌عنوان یکی از ارکان مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ارتباط با معاونت خدمات الکترونیک قضائی این مرکز است.

در محتوای نسخه جدید سند تحول و تعالی قوه قضائیه، عبارات «فناوری»، «الکترونیک» و «مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه» در زمره عبارات و لغات پُر تکرار است که این موضوع حاکی از نقش انکارناپذیر «فناوری» و «خدمات الکترونیک قضائی» در تحقق اهداف سند تحول و تعالی دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران است.

اما در فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضائیه با عنوان «نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول و تعالی» صفحه ۹۳ «مبحث هشتم – ارتباط با مردم» به‌صورت مستقیم به نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضائی اشاره شده است.

در این مبحث، «فراهم‌سازیِ امکان استعلام و اطلاع از آخرین وضعیت پرونده‌های قضائی برای عموم مردم از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی به‌منظور کاهش مراجعات حضوری به مراجع قضائی» به‌عنوان یکی از مهمترین اهداف سند تحول و تعالی دستگاه قضائی قید شده است که در بخش سوم همین سلسله صحبت‌ها، به آن پرداخته شد.

و اما «ایجاد دفتر خدمات الکترونیک قضائی در همکاری و تعامل با همه زندان‌ها و اجرای ماده ۱۱۳ آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور»، نیز از دیگر نقش‌های مهم و مؤثر دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در سند تحول و تعالی قوه قضائیه با محوریت مردم است که به صورت مستقیم به کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مرتبط است و در این بخش، به ارائه توضیحاتی پیرامون آن می‌پردازم.

با عنایت به سیاست‌های جاری دستگاه قضائی و منویات ریاست قوه قضائیه و آئین‌نامه جدید اجرایی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، خدمت‌رسانی فناورانه با اولویت دقت و سرعت به عموم مردم، از مهمترین راهبردهای کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی است.

بر اساس رسالتی که در این بخش از سند تحول و تعالی قوه قضائیه بر عهده کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی گذاشته شده است، با راه‌اندازی میز خدمت دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و می‌توان از خدمات سیار در زندان‌ها، خانواده‌های زندانیان می‌توانند با هماهنگی مبادی ذی‌ربط، بدون صرف هزینه جهت ملاقات حضوری و سایر مشکلات از جمله رفت و آمد به محیط زندان با شخص زندانی به صورت الکترونیک دیدار داشته باشند.

همچنین، از دیگر مزایای این بحث، امکان صحبت و طرح مشکل از جانب شخص زندانی با قاضی و یا سایر مسؤولین مربوطه در دستگاه قضائی به‌صورت الکترونیک است که باعث می‌شود، بالاترین سطح امنیت در این مقوله رعایت شود.

در توضیح خدمات الکترونیک قضائی سیار، این موارد را اضافه کنم که این خدمات به صورت پایلوت (آزمایشی) در سطح شهر تهران در سال ۱۴۰۲ با فعالیت ۱۵ دفتر ارائه شد که فراخوانِ اعلام آمادگی دفاتر برای انجام این طرح به مدیران سراسر کشور ابلاغ شد و روزانه درخواست‌های مردمی جهت استفاده از خدمات سیار از طریق تماس با سامانه ۱۴۷۰ توسط همکاران ما ثبت می‌شود و بلافاصله در همان روز به دفاتر فعال در خدمات سیار با توجه به نزدیکی به محل درخواست، ارجاع می‌شود و مدیران این دفاتر نیز در نهایت ظرف ۲۴ ساعت پس از هماهنگی با متقاضی به محل مراجعه می‌کنند و کار ثبت را انجام می‌دهند؛ همچنین در گذشته، مراجعات به بیمارستان‌ها نیز از مشکلات اغلبِ اشخاص متقاضی برای خدمات قضائی بود که اکنون در این طرح این مشکل در سطح شهر تهران و محدوده دفاتر تحت پوشش مرتفع شده است.

در این مدت بیش از ۳ هزار مورد درخواست خدمات الکترونیک قضائی سیار ثبت شده است که شامل تمام موارد از جمله دادخواست‌های بدوی و تجدید نظر، لوایح، شکواییه بوده و ثبت‌نام ثنا و احراز هویت بیشترین موارد درخواستی گزارش شده است.

اولویت‌های طرح خدمات الکترونیک قضائی سیار

طرح خدمات الکترونیک قضائی سیار با اولویت خدمت‌رسانی به جانبازان معزز، خانواده معظم شهدا، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، معلولان و افراد کم‌توان در تهران آغاز شده است و مشمولین با ارائه کارت مرتبط با نهادهای ذی‌ربط می‌توانند از خدمات یادشده به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

بر این اساس، در طرح خدمات الکترونیک قضائی سیار، برای جانبازان عزیز و خانواده معظم شهدا، برای سه گروه «الف) والدین شهدا؛ ب) فرزندان شهدا و ج) جانبازان بالای ۲۵ درصد» هزینه خدمات دفتر به صورت رایگان محاسبه می‌شود؛ به عبارت دیگر، بر اساس مصوبه قوه قضائیه، تعرفه خدمات الکترونیک قضائی سیار برای اعزام به محل، سه برابر تعرفه‌ی غیر سیار است و هزینه رفت‌وآمد هم بر مبلغ تعرفه افزوده می‌شود که سه گروه والدین شهدا، فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۲۵ درصد، با ارائه کارت ایثارگری می‌توانند از خدمات طرح سیار به صورت کاملاً رایگان بهره‌مند شوند.

در مصادیق صحبت‌هایم پیرامون توفیقات روزافزون و بیش از پیش دفاتر خدمات الکترونیک قضائی برای کمک به قوه قضائیه، این نکته را اضافه کنم که با گذشت زمان و عملکرد مثبت و مؤثر این دفاتر در فراگیریِ حداکثریِ خدمات الکترونیک قضائی در امور مختلف دستگاه عدلیه، نسخه جدید «آئین‌نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضائی» در ۲۳ تیر ماه سال ۱۴۰۱ به تأیید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه رسید و به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی سراسر کشور ابلاغ شد.

بدیهی است که کلیه این امکانات اعم از منابع انسانی و فناورانه، در راستای ایجاد رضایت‌مندی حداکثری برای مردم است که امیدواریم بتوانیم در این راستا، گام‌های مثبت و مؤثری برداریم.

منبع:

https://hirna.ir